Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Jag skulle prioriera D-A-B-C-E, mest för att jag oftast åker ensam eller max med en till på award :)

Ps. Du röstade på D två gånger och glömde B ;)

Kul att du engagerar dig här och tar dig tiden att samla in svar!

Samma prioordning för mig (möjligen omvänd ordning på C och E), och med samma motivering - då jag för det mesta reser själv och aldrig har bokat en award för fler än två personer så är C och E irrelevanta för mig, men förstår att de kan vara intressanta för andra.

När det gäller A så är det även viktigt att det går att att spec:a i sökningen att det är det långa benet som ska vara i business, så man inte får upp en massa sökresultat med business ARN-AMS och sen AMS-XXX i economy. Har för mig att något verktyg (cowtools kanske) tillät att man kunde ange hur många procent av resan som skulle vara i angiven kabinklass för att den skulle visas vid resor med blandad klass (men just det är nog lite för avancerat/komplicerat gränssnitt för att vara något man vill visa för "normala" resenärer).
 
Av ren nyfikenhet , i vilken turordning kommer följande önskemål som jag fångat upp i tråden samt tidigare ;

A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.

För egen del : D-A-C-B-E
För mig:
A
D
C
E
B

Varav A och D har avsevärt större betydelse än övriga.
 
A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.
A-D-B-C-E
 
Många frågor riktade till mig så försöker besvara så gott jag kan;

flygbolag, SAS inklusive, har moderna lösningar för att stoppa bad actors. bots i alla delar av ekosystemet - revenue skrap, award skrap etc. data är oerhört värdefullt så det är och förblir en kamp - när ett flygbolag stoppar en aktör påverkar det ofta någons affärsmodell och självklart försöker de återuppta verksamheten snarast.
Dock är även de mest exklusiva och eminenta lösningarna på marknaden inte perfekta - och inget flygbolag vill blocka en kund som var på väg att handla men blev klassad som bot - man gör allt för undvika det - revenue protection. Flygbolag tillåter besökare att söka och boka som gäst - vilket vidare försvårar träffsäkerheten - så mycket enklare om alla krävdes på ett login .

Det kommer återkommande i tråden att flygbolag skulle lägga avsevärt med tid och resurser på att stoppa 3:e partstjänster. Jag skulle säga att det beror på - lösningarna kräver ingen större insats bara för att det är fler scrapers, däremot justerar du dem utifrån vilka flöden som är ”utsatta”.
Men sjävklart görs investeringar av flygbolag för att hantera bot trafik oavsett om det är revenue eller award - infrastruktur är dyrt och snabba svarstider är guld värt, till detta att alla GDS bolag tar bra betalt och har fina avgifter om du ör ”abusive” i sökvolymerna - detta motiverar i sig flygbolag att säkra sina cachelösningar, men också att trafiken är så ”ren” som möjligt. En GDS gör ingen skillnad på om söket mot dem är revenue el award och historiskt har inte flygbolagens avtal med GDS förutsett den explosion av Meta tjänster, bots mm som alla ökar volymen. Går du tex in på momondo och söker ARN-EWR så kontaktar Momondo alla resebyråer de har avtal med som i sin tur kontaktar GDS - 1 sök blev plötsligt 30+ sök mot GDS.
Nuförtiden har avtalen börjat spegla detta, men det är fortsatt dyrt med sök och GDS tittar på ”look to book” ration vilket är en ”kpi” av värde när resebyrån alt flygbolaget ska förhandla sina gds avtal.

BankID mm för medlemmar är inte optimalt då flygbolag verkar globalt, man får hitta andra sätt att verifiera eller ”godkänna” medlemmar om man vill införa regler/begränsningar. Ålder på kontot funkar sällan då det bara leder till sleeper accounts som vaggar in dig i falsk trygghet - sen aktiveras de…

Sen har du balansen där du vill inspirera nya medlemmar samtidigt som du vill förhindra scrapers.
Ett sätt är inspirationssidor vart poängen kan ta dig med ditt flygbolag eller med alliansen. Här går det att hitta en bra balans mellan att kunna säkerställa nyfikenheten hos nya medlemmar, hantera bots, och skapa en bra upplevelse för dina fleråriga lojala medlemmar. Vi pratar ofta om att Customer experience och security inte alltid dansar optimalt tillsammans - man behöver hitta balansgången i varje säkerhetslösning som implementeras där kundupplevelsen inte tar för mycket stryk.
Här blir dock kunder mer och mer toleranta och ser värdet i skydd - t.ex. otp vid köp.

Jag bor själv inte nära ARN utan måste alltid flyga 1 segment för att ansluta till min egentliga awardresa och ibland 2 (CPH el AMS) . Jag förstår alla som upplever frustrationen att boka separata segment eller boka huvudsegmentet och sen ringa in och boka feeder segmentet, och försöka få dem sammanslagna till en PNR. det är tidskrävande av medlemmen och dyrt för flygbolaget att hantera.
Målbilden är full self-service såklart och att du kan boka en ”X” för feeder segmentet och t.ex. en I för huvudsegmentet (oavsett om det är SK el ST).
Och att du kan få detta i 1 sök, 1 PNR och helt utan att behöva kontakta kundtjänst.


Min egen uppfattning är att i stort sett ingenting som egentligen efterfrågas i denna tråd är något omöjligt eller något som inte tex SAS skulle vilja erbjuda i sina kanaler, men allt handlar om prioriteringar och allt för ofta om att vissa ”legacy-lösningar” måste byggas bort och medan det pågår måste du som flygbolag säkerställa att web, app, kundtjänst har fungerande flöden. ”Hur svårt kan det vara” har en helt ny innebörd för mig i flygbranschen jmf branscher där man bara har modern tech och inte legacy plus enormt komplex GDS-infra du också måste ta hänsyn till .

Jag fortsätter att läsa alla bra inspel här och ser fram emot att sammanställa dem.

Av ren nyfikenhet , i vilken turordning kommer följande önskemål som jag fångat upp i tråden samt tidigare ;

A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.

För egen del : D-A-C-B-E
A-D-<rejält avstånd>-B-<ännu större avstånd>-C-E.
 
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset
For noen som primært bruker EuroBonus-poeng til å booke en årlig familietur med 2x vouchers er dette største mangelen etter overgangen til SkyTeam. Det burde ikke nødvendig å måtte dele opp familien på to PNR og risikere ulik ruting ved irops eller gå glipp av statusfordeler som gratis setevalg hos partnerselskap for halvparten av reisefølget.

E A D B C
 
Många frågor riktade till mig så försöker besvara så gott jag kan;

flygbolag, SAS inklusive, har moderna lösningar för att stoppa bad actors. bots i alla delar av ekosystemet - revenue skrap, award skrap etc. data är oerhört värdefullt så det är och förblir en kamp - när ett flygbolag stoppar en aktör påverkar det ofta någons affärsmodell och självklart försöker de återuppta verksamheten snarast.
Dock är även de mest exklusiva och eminenta lösningarna på marknaden inte perfekta - och inget flygbolag vill blocka en kund som var på väg att handla men blev klassad som bot - man gör allt för undvika det - revenue protection. Flygbolag tillåter besökare att söka och boka som gäst - vilket vidare försvårar träffsäkerheten - så mycket enklare om alla krävdes på ett login .

Det kommer återkommande i tråden att flygbolag skulle lägga avsevärt med tid och resurser på att stoppa 3:e partstjänster. Jag skulle säga att det beror på - lösningarna kräver ingen större insats bara för att det är fler scrapers, däremot justerar du dem utifrån vilka flöden som är ”utsatta”.
Men sjävklart görs investeringar av flygbolag för att hantera bot trafik oavsett om det är revenue eller award - infrastruktur är dyrt och snabba svarstider är guld värt, till detta att alla GDS bolag tar bra betalt och har fina avgifter om du ör ”abusive” i sökvolymerna - detta motiverar i sig flygbolag att säkra sina cachelösningar, men också att trafiken är så ”ren” som möjligt. En GDS gör ingen skillnad på om söket mot dem är revenue el award och historiskt har inte flygbolagens avtal med GDS förutsett den explosion av Meta tjänster, bots mm som alla ökar volymen. Går du tex in på momondo och söker ARN-EWR så kontaktar Momondo alla resebyråer de har avtal med som i sin tur kontaktar GDS - 1 sök blev plötsligt 30+ sök mot GDS.
Nuförtiden har avtalen börjat spegla detta, men det är fortsatt dyrt med sök och GDS tittar på ”look to book” ration vilket är en ”kpi” av värde när resebyrån alt flygbolaget ska förhandla sina gds avtal.

BankID mm för medlemmar är inte optimalt då flygbolag verkar globalt, man får hitta andra sätt att verifiera eller ”godkänna” medlemmar om man vill införa regler/begränsningar. Ålder på kontot funkar sällan då det bara leder till sleeper accounts som vaggar in dig i falsk trygghet - sen aktiveras de…

Sen har du balansen där du vill inspirera nya medlemmar samtidigt som du vill förhindra scrapers.
Ett sätt är inspirationssidor vart poängen kan ta dig med ditt flygbolag eller med alliansen. Här går det att hitta en bra balans mellan att kunna säkerställa nyfikenheten hos nya medlemmar, hantera bots, och skapa en bra upplevelse för dina fleråriga lojala medlemmar. Vi pratar ofta om att Customer experience och security inte alltid dansar optimalt tillsammans - man behöver hitta balansgången i varje säkerhetslösning som implementeras där kundupplevelsen inte tar för mycket stryk.
Här blir dock kunder mer och mer toleranta och ser värdet i skydd - t.ex. otp vid köp.

Jag bor själv inte nära ARN utan måste alltid flyga 1 segment för att ansluta till min egentliga awardresa och ibland 2 (CPH el AMS) . Jag förstår alla som upplever frustrationen att boka separata segment eller boka huvudsegmentet och sen ringa in och boka feeder segmentet, och försöka få dem sammanslagna till en PNR. det är tidskrävande av medlemmen och dyrt för flygbolaget att hantera.
Målbilden är full self-service såklart och att du kan boka en ”X” för feeder segmentet och t.ex. en I för huvudsegmentet (oavsett om det är SK el ST).
Och att du kan få detta i 1 sök, 1 PNR och helt utan att behöva kontakta kundtjänst.


Min egen uppfattning är att i stort sett ingenting som egentligen efterfrågas i denna tråd är något omöjligt eller något som inte tex SAS skulle vilja erbjuda i sina kanaler, men allt handlar om prioriteringar och allt för ofta om att vissa ”legacy-lösningar” måste byggas bort och medan det pågår måste du som flygbolag säkerställa att web, app, kundtjänst har fungerande flöden. ”Hur svårt kan det vara” har en helt ny innebörd för mig i flygbranschen jmf branscher där man bara har modern tech och inte legacy plus enormt komplex GDS-infra du också måste ta hänsyn till .

Jag fortsätter att läsa alla bra inspel här och ser fram emot att sammanställa dem.

Av ren nyfikenhet , i vilken turordning kommer följande önskemål som jag fångat upp i tråden samt tidigare ;

A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.

För egen del : D-A-C-B-E
Tack för goda inspel och ett positivt tonläge i denna diskussion.

Sett till din priolista skulle jag säga: D, A, 0, 0, 0..
 
A-D-C-B-E

Blir A och D verklighet så tar det bort lika stark efterfrågan efter B. Men om B är enklast/snabbast att integrera så väger den högt innan A och D kommer igång. Just för att B då bidrar med mer tillgänglighet.

Men all form av förbättring som minskar antalet samtal till supporten väger tungt.
 
A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.
A-D-B-E-C
 
E-D

Att man inte kan boka fler än 2 pers i samma bokningen är verkligen otroligt värdelöst. Skapar en väldigt massa problem för alla barnfamiljer, speciellt om ombokning krävs.

B: Helt ointressant, hellre kunna boka F i så fall.
D: Topplista behöver ingen lägga tid på.
 
Toppen