Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Vad är det som händer?

Från 2/9 2023 till 2/9 2025: -61,3% tillgängliga business awardbiljetter och -87,2% tillgängliga premiumbiljetter på SAS interkontinentala linjer.

Data från awardplanner.se med tillgängliga SAS awards alla linjer till/från USA & Asien:
2/9 2023: 1360 business awardbiljetter & 7124 premium awardbiljetter
2/9 2024: 1099 business awardbiljetter & 7246 premium awardbiljetter
2/9 2025: 526 business awardbiljetter & 915 premium awardbiljetter
e1e2b8ff0d9867949a11f84cdfb29ebc.jpg
Att jämföra ett datum under 3 år säger absolut inget förutom hur det såg ut just det datumet.

Som flera påpekat så har inte SAS släppt något efter mitten maj ännu, och det lär komma någorlunda snart. Tidigare år har sas följt 330 dagar innan vilket de inte alltid gör längre, därför ser statistiken väldigt annorlunda ut.

Tyvärr blir din jämförelse lite äpplen och päron. SAS släpper fortfarande 2 platser business och 4 platser plus på de flesta flighter förutom under blackout, inget har ändrats där.

Senaste två åren har det dessutom varit en extrem boom i antal personer som har poäng och förståelse för hur man bokar Business awards, dvs de bokas upp ännu snabbare än tidigare.

Den som lever får se men jag är ivf orolig att det inte är en tillfällighet. Möjligt att det inte är någon förändring i initiala släppet utan att det mer handlar om policyn för senare släpp med tanke på att det är enorm skillnad. Nu kan det ju vara upp till 9 platser på avgångar nära i tiden då det är låg beläggning medan AF/KLM inte gör sådana släpp(?)

Jag har jobbat på en ny sida Eurobonus Awardplanner 2.0 som jag eventuellt tänkte släppa efter oktober. Där bevakar jag bland annat ”släpp” där tillgängligheten plötsligt ökar. Utökar även till att inkludera Europa.

Vad som blir publikt och vad som inte blir det återstår att se, men ett gäng av er som är aktiva här kommer garanterat ha tillgång.

Screenshots är från idag.

SAS Awards, direktlinjer

1608be9e85177def7f6c013f1b8b06ee.jpg

SAS Awards, direktlinjer (Longhaul)

b0178b7cf26c3e7f59b793b71aaef92c.jpg

SAS Award, direktlinjer (Longhaul)

54c864141997044c6527617e914bcb2d.jpg

3048a11ddc65f05e2f9cf4138dbd0c37.jpg

97c64734c695d961127f027b9d1d8eff.jpg

SAS skickade precis mail om att de släppt biljetter till försäljning för sommaren 2026.

Man kan ju gissa att relativt snart kommer då även Awards att släppas från maj till augusti
Blir lite konfunderad. Kollade direkt när jag fick mailet om släppet och hittade bonusplatser på 1 dag i juli till en destination det brukar släppas betydligt mer till. Hade förstått om det varit helt tomt men nu när det finns en dag?
Kan det betyda att det var allt som kom…?

Blir lite konfunderad. Kollade direkt när jag fick mailet om släppet och hittade bonusplatser på 1 dag i juli till en destination det brukar släppas betydligt mer till. Hade förstått om det varit helt tomt men nu när det finns en dag?
Känns mer och mer som att något pågår/ändrats… har väl raljerats tillräckligt men får liknande resultat när jag sökt SkyTeam platser. En ensam plats godtycklig dag åt ett håll så de kanske helt enkelt implementerat samma för rena SAS resor….??

Varför berättar inte SAS för alla sina kundgrupper om detta släpp? Jag har senaste dagarna fått marknadsföringsmail om SAS For Work och dubbla hotellpoäng, men ej något mer nyttigt om släppta platser. Diamant i Finland.

Varför berättar inte SAS för alla sina kundgrupper om detta släpp? Jag har senaste dagarna fått marknadsföringsmail om SAS For Work och dubbla hotellpoäng, men ej något mer nyttigt om släppta platser. Diamant i Finland.
Det mailet som kom igår gällde revenuebiljetter, ingenting annat, och info finns bla i appen. Släpp av bonusbiljetter är en from förhoppning. Eller missförstod jag ditt inlägg?

Jag har jobbat på en ny sida Eurobonus Awardplanner 2.0 som jag eventuellt tänkte släppa efter oktober. Där bevakar jag bland annat ”släpp” där tillgängligheten plötsligt ökar. Utökar även till att inkludera Europa.

Tidig julklapp!

När du säger "bevaka släpp" så låter det nära det Awardfares o dyl gör, eller är syftet endast för datainsamling/presentation?

Som annan postare nämner så är släpp av awardplatser endast en utbildad gissning och inget utlovat. Mig vetterligen så har SAS aldrig gjort något väsen av när de släpper Award-säten?

Toppen