Senaste nytt

Tillfällig förändring av "Garanterad sittplats" för EBG

Fanns inte A-klass bara på interkontinetala linjer? Men där var den svindyr i alla fall...
Det stämmer. För ca 5 år sedan hade SAS bokningsklass A på interkontinentala linjer som bara såldes när alla andra bokningsklasser var utsålda. A kunde alltid bokas och priset var skyhögt. Uppenbarligen ingen succé för det där försvann.

För riktigt länge sedan (på den tiden SAS flög med 767-or) fanns också bokningsklass A för s.k. Eurosleeper. Det var dock inget som liknade platsgaranti utan bara föregångaren till dagens säte i Business class.

Det stämmer. För ca 5 år sedan hade SAS bokningsklass A på interkontinentala linjer som bara såldes när alla andra bokningsklasser var utsålda. A kunde alltid bokas och priset var skyhögt. Uppenbarligen ingen succé för det där försvann.

För riktigt länge sedan (på den tiden SAS flög med 767-or) fanns också bokningsklass A för s.k. Eurosleeper. Det var dock inget som liknade platsgaranti utan bara föregångaren till dagens säte i Business class.

Jag tycker egentligen inte det är orimligt att det kostar att boka en plats när alla platser är fulla, och har en klass A under sommaren om det nu är vad som krävs. Men jag ogillar att SAS tycker att lojalitet är något kunder ska syssla med.

Visserligen men vad är det för extra förmåner för EBD som är skäliga? En förmån skulle kunna vara garanti för bonusresa likt SEN premium award.
Här har jag listat några tankar.

Dags att presentera detta snart så man kan göra ett medvetet val kring nästa års poänginsamling. Vad jag vill se för EBD är en tydlig differentiering mot EBG och ett tydligt mervärde även för det fall man inte åker i SAS Go. Här är några tankar.
  • Uppgraderingsvouchers för EBD (två stycken, gärna med möjlighet till bekräftad uppgradering).
  • Högre baspoängbonus för EBD alt. sänkning för EBG
  • Förbättrad tillgång till bonusplatser i affärsklass på långflygningar. Kan genomföras t.ex. genom att endast Pandion och Diamond kan boka bonusresor i affärsklass med SAS Group fem månader fram i tid. Med mindre än fem månader till avgång kan biljetter släppas till "allmänheten" inom Eurobonus. Andra program har förstås samma tillgänglighet som tidigare.
  • Roll-over miles för EBD
  • Möjlighet att frysa EBD (men inte EBG eller lägre status)
  • Prioriterad servering i affärsklass på långlinjer (läs: möjlighet att välja mat först)
  • Hård seatblock på kortlinjer för såvitt flyget inte är fullt (svårt att genomföra med tanke på den enorma mängd Diamonds som finns och som reser på kortlinjerna)
  • Åtminstone funderingar på Pandion- och Diamonddel i guldloungerna på CPH, ARN och OSL
  • Ge EBD tillgång till SAS lounger på CPH, ARN och OSL även om man inte flyger med Star Alliance (idag en Pandionfördel)
  • Möjlighet att bli EBD For Life även utan att vara Pandion i tio år i sträck (kanske ska man införa en poängtracker över tid, ett visst mål kanske 2 000 000 baspoäng?)
Allt detta är förstås stökigt och bökigt. Därför bör gränserna för EBD höjas och/eller intjäningsreglerna ses över inkl. krav på SAS-metall (visst antal segment och/eller poäng) och hej då till AMEX-poäng.

Toppen