Senaste nytt

Tillfällig förändring av "Garanterad sittplats" för EBG

Det är väl tvärtom? Vill jag nyttja platsgarantin får jag betala fullt pris PLUS 1000€ vilka SAS kan använda för att täcka (en del av) de kostnader som uppstår när de slänger av en kastlös stackare...
Då blir det ju också en platsgaranti som kan nyttjas av rika, inte de med status. Vad är då meningen med status och vara det bolaget lojalt?

Ok så förstår jag, men samtidigt så bör väl en full fare C redan täcka den kostnaden?
Inte med SAS prissättning till Sydeuropa. C klass biljett kostar ca 4.000 - 5.000 SEK exkl. skatter enkel väg.
Som @SK989 skrev, kostnaden att boka om andra stackars passagerare kan bli mer än 5.000 SEK.

Tillfällig förändring av "Garanterad sittplats" för EBG | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Då blir det ju också en platsgaranti som kan nyttjas av rika, inte de med status. Vad är då meningen med status och vara det bolaget lojalt?
De kan också göra så att den sortens platsgaranti (kombination med pengar) används endast av statuspassagerare.
Men som sagt, det är bara mitt förslag. Inte något som SAS har skrivit eller föreslagit.

Man kan ju fortfarande kräva att man måste ha minst EBG för att nyttja denna förmån?

Jag är mer och mer inne på att det är just SAS uppenbarliga kärnområde semsterdestinationerna (dvs förtäckta charterflyg) som ställer till det för dem avseende platsgarantin. På ett antal orter som SAS nu flyger till kanske 5-10 vändor på hela säsongen är SAS ett av få reguljära bolag och dessutom kanske de inte ens har avtal med de andra reguljära bolagen som flyger dit (också enbart några få avgångar per vecka).

Tror inte SAS bokar om till Ryanair och Norwegian som ju finns på många av dessa destinationerna. Jag är ganska övertygad om att de inte bokar om till British Airways om de nu finns representerade och lågprisbolag av typen Pegasus eller EasyJet... Så kvar blir att boka flera nätters hotell innan de själva kommer dit igen och då räcker de där 4000 kronorna som en enkelbiljett kostar inte långt plus ersättning för mat och EU-kompensation.

Ett alternativ hade ju varit att SAS begränsade antalet destinationer dit platsgarantin gällde under sommaren till de destinationer där det finns ett flertal alternativ, typ de stora hubbarna i Europa och ett antal flygplatser i Spanien där SAS troligen har flera flyg om dagen och det finns alternativa bolag som de har avtal med.

Men det var väl för krångligt för SAS...

Man kan ju fortfarande kräva att man måste ha minst EBG för att nyttja denna förmån?

Jag är mer och mer inne på att det är just SAS uppenbarliga kärnområde semsterdestinationerna (dvs förtäckta charterflyg) som ställer till det för dem avseende platsgarantin. På ett antal orter som SAS nu flyger till kanske 5-10 vändor på hela säsongen är SAS ett av få reguljära bolag och dessutom kanske de inte ens har avtal med de andra reguljära bolagen som flyger dit (också enbart några få avgångar per vecka).

Tror inte SAS bokar om till Ryanair och Norwegian som ju finns på många av dessa destinationerna. Jag är ganska övertygad om att de inte bokar om till British Airways om de nu finns representerade och lågprisbolag av typen Pegasus eller EasyJet... Så kvar blir att boka flera nätters hotell innan de själva kommer dit igen och då räcker de där 4000 kronorna som en enkelbiljett kostar inte långt plus ersättning för mat och EU-kompensation.

Ett alternativ hade ju varit att SAS begränsade antalet destinationer dit platsgarantin gällde under sommaren till de destinationer där det finns ett flertal alternativ, typ de stora hubbarna i Europa och ett antal flygplatser i Spanien där SAS troligen har flera flyg om dagen och det finns alternativa bolag som de har avtal med.

Men det var väl för krångligt för SAS...
Ett annat alternativ är att justera alrgoritm för att ta höjd för detta.

Troligen är utbudet för litet för att ha något (reellt) utrymme att justera algoritmerna. Resultatet skulle nog snarast bli att man ser till att inte sälja planen fulla och då behövs ju inte platsgarantin i första läget...

Ett alternativ är att SAS erbjuder platsgaranti mot extrakostand.
T ex 800 - 1.000 EUR per riktning bör täcka kostnaden av stackars passagerare som nekas ombordstigning (EC 261/2004 kompensation, hotellkostnad, ombokningskostnad etc.)

Jag tycker egentligen att en EBG som köper en C biljett ska vara garanterad plats, så får SAS själva lista ut hur mycket de så ska ta för en fullflex biljett. Betyder det att de sista fullflex c biljetterna till destinationer SAS flyger 2 gånger i veckan ska vara 20,000kr är det så.

En smuuuuula OT:

Fanns det förut inte en bokningsklass (tror det var A) som man alltid kunde köpa och var svindyr.
Typ 10.000 SEK ARN-MMX?

Toppen