Tillfällig förändring av "Garanterad sittplats" för EBG

Agö skrev:Grundproblemet är väl att det finns för många som har rätt att utnyttja garantin. Höj gränserna nu!Klicka för att utvidga...
Och det här att ge bort ett kort för att man blir EBD.

Men det höjer ju värdet på EBD om SAS skall sälja Eurobonus.
 
AABack2ARN skrev:Fanns inte A-klass bara på interkontinetala linjer? Men där var den svindyr i alla fall...Klicka för att utvidga...
Det stämmer. För ca 5 år sedan hade SAS bokningsklass A på interkontinentala linjer som bara såldes när alla andra bokningsklasser var utsålda. A kunde alltid bokas och priset var skyhögt. Uppenbarligen ingen succé för det där försvann.



För riktigt länge sedan (på den tiden SAS flög med 767-or) fanns också bokningsklass A för s.k. Eurosleeper. Det var dock inget som liknade platsgaranti utan bara föregångaren till dagens säte i Business class.
 
SK989 skrev:Det stämmer. För ca 5 år sedan hade SAS bokningsklass A på interkontinentala linjer som bara såldes när alla andra bokningsklasser var utsålda. A kunde alltid bokas och priset var skyhögt. Uppenbarligen ingen succé för det där försvann.För riktigt länge sedan (på den tiden SAS flög med 767-or) fanns också bokningsklass A för s.k. Eurosleeper. Det var dock inget som liknade platsgaranti utan bara föregångaren till dagens säte i Business class.Klicka för att utvidga...


Jag tycker egentligen inte det är orimligt att det kostar att boka en plats när alla platser är fulla, och har en klass A under sommaren om det nu är vad som krävs. Men jag ogillar att SAS tycker att lojalitet är något kunder ska syssla med.
 
Agö skrev:Grundproblemet är väl att det finns för många som har rätt att utnyttja garantin. Höj gränserna nu!Klicka för att utvidga...
I praktiken är det väl det man gjort om man säger att vara Ebd och uppåt kan använda den, inte ebg.
 
mha321 skrev:I praktiken är det väl det man gjort om man säger att vara Ebd och uppåt kan använda den, inte ebg.Klicka för att utvidga...
Absolut även om jag tycker att förmånerna för EBD snarare bör trappas upp än att förmånerna för EBG bör dras in.
 
Agö skrev:Absolut även om jag tycker att förmånerna för EBD snarare bör trappas upp än att förmånerna för EBG bör dras in.Klicka för att utvidga...
Visserligen men vad är det för extra förmåner för EBD som är skäliga? En förmån skulle kunna vara garanti för bonusresa likt SEN premium award.
 
AndersPersson skrev:Visserligen men vad är det för extra förmåner för EBD som är skäliga? En förmån skulle kunna vara garanti för bonusresa likt SEN premium award.Klicka för att utvidga...
Här har jag listat några tankar.




Agö skrev:Dags att presentera detta snart så man kan göra ett medvetet val kring nästa års poänginsamling. Vad jag vill se för EBD är en tydlig differentiering mot EBG och ett tydligt mervärde även för det fall man inte åker i SAS Go. Här är några tankar.Uppgraderingsvouchers för EBD (två stycken, gärna med möjlighet till bekräftad uppgradering).Högre baspoängbonus för EBD alt. sänkning för EBGFörbättrad tillgång till bonusplatser i affärsklass på långflygningar. Kan genomföras t.ex. genom att endast Pandion och Diamond kan boka bonusresor i affärsklass med SAS Group fem månader fram i tid. Med mindre än fem månader till avgång kan biljetter släppas till "allmänheten" inom Eurobonus. Andra program har förstås samma tillgänglighet som tidigare.Roll-over miles för EBDMöjlighet att frysa EBD (men inte EBG eller lägre status)Prioriterad servering i affärsklass på långlinjer (läs: möjlighet att välja mat först)Hård seatblock på kortlinjer för såvitt flyget inte är fullt (svårt att genomföra med tanke på den enorma mängd Diamonds som finns och som reser på kortlinjerna)Åtminstone funderingar på Pandion- och Diamonddel i guldloungerna på CPH, ARN och OSLGe EBD tillgång till SAS lounger på CPH, ARN och OSL även om man inte flyger med Star Alliance (idag en Pandionfördel)Möjlighet att bli EBD For Life även utan att vara Pandion i tio år i sträck (kanske ska man införa en poängtracker över tid, ett visst mål kanske 2 000 000 baspoäng?)Allt detta är förstås stökigt och bökigt. Därför bör gränserna för EBD höjas och/eller intjäningsreglerna ses över inkl. krav på SAS-metall (visst antal segment och/eller poäng) och hej då till AMEX-poäng.Klicka för att utvidga...
 
AABack2ARN skrev:Några av dina förslag gillar jag - dock inte alla (som EBG)...Klicka för att utvidga...
Absolut. Det viktiga är ju att ge ett tydligt mervärde. Vissa förslag sker ju dock på bekostnad av övriga statusmedlemmar och vanliga medlemmar, det är nog oundvikligt.
 
Men å andra sidan skulle de nog trigga mig att nå EBD om jag börjar flytta över mer flyg till Star Alliance. Idag nöjer jag mig med EBG vilket knappast gynnar SAS.
 
Då var det dags igen!



GUARANTEED SEAT FOR GOLD MEMBERS DURING SUMMER 2018

2018-05-29



From June 15 until August 15, 2018, we won’t be able to guarantee seats on fully booked flights for our Gold members on our domestic, intra-Scandinavian and European routes. For our routes to the US and to Asia, the rules remain unchanged also during this period.



Offers and news | SAS
 
Jakob Österberg skrev:Då var det dags igen!GUARANTEED SEAT FOR GOLD MEMBERS DURING SUMMER 20182018-05-29From June 15 until August 15, 2018, we won’t be able to guarantee seats on fully booked flights for our Gold members on our domestic, intra-Scandinavian and European routes. For our routes to the US and to Asia, the rules remain unchanged also during this period.Offers and news | SASKlicka för att utvidga...


Som diskuterats tidigare i tråden kan platsgarantin blir dyrbar för SAS på vissa semesterdestinationer vart SAS kanske bara flyger 1-2 ggr i veckan och var det finns få eller inga andra alternativ att boka om till när man måste neka ombordstigning till resenärer p.g.a. att man överbokat mer än man tänkt p.g.a. platsgarantin. Men att SAS inte erbjuder platsgarantin till EBG ens på inrikeslinjer till MMX eller GOT är förvånande.
 
SK989 skrev:Som diskuterats tidigare i tråden kan platsgarantin blir dyrbar för SAS på vissa semesterdestinationer vart SAS kanske bara flyger 1-2 ggr i veckan och var det finns få eller inga andra alternativ att boka om till när man måste neka ombordstigning till resenärer p.g.a. att man överbokat mer än man tänkt p.g.a. platsgarantin. Men att SAS inte erbjuder platsgarantin till EBG ens på inrikeslinjer till MMX eller GOT är förvånande.Klicka för att utvidga...
Jo så är det såklart. Men samtidigt är det då den behövs som bäst. Och kan ju lösas genom att prissätta garantibiljetten riktigt högt.



Annars blir det ju en garanti av typen

”Garanti mot alla fel*

*gäller endast fel som beror på att en geting kryper in och självdött och det samtidigt var fullmåne i oxens tecken samt udda vecka”
 
Back
Top