Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

När jag flög ARN-CPH-LAX i januari delades CDC-pappret ut vid gaten på CPH för ifyllning och underskrift, och samlades sedan in vid boarding.

Ville de inte se det på ARN? Jag har flugit GOT-CPH-LAX och GOT-CPH-ORD sedan återöppnandet och det var en ganska gedigen kontroll av dokumenten på GOT båda gångerna, även om formuläret lämnades in först vid boarding på CPH.

Vid dagens antigentest hos Vaccina så kollade de faktiskt min SAS-bokning för att se att jag var berättigad till rabatten. Provsvar inom 20 minuter, precis som vanligt.

Ville de inte se det på ARN? Jag har flugit GOT-CPH-LAX och GOT-CPH-ORD sedan återöppnandet och det var en ganska gedigen kontroll av dokumenten på GOT båda gångerna, även om formuläret lämnades in först vid boarding på CPH.
Nej. Covidtest kollades och boardingkortet fick en stämpel ”USA check” på ARN. CDC hanterades enbart på CPH. Början av januari.

Nej. Covidtest kollades och boardingkortet fick en stämpel ”USA check” på ARN. CDC hanterades enbart på CPH. Början av januari.
Det är sas. Man ska inte förvänta sig konsekvens. I söndags kollades attestation på Armand och det påpekade att jag skulle skriva dit flight nummer på den också, trots att det inte finns fält för det. Däremot fick jag *inte* "USA check" stämpeln utan den snurran fick de göra i Köpenhamn i samband med att de samlade in attestation vid boarding.

Det är sas. Man ska inte förvänta sig konsekvens. I söndags kollades attestation på Armand och det påpekade att jag skulle skriva dit flight nummer på den också, trots att det inte finns fält för det. Däremot fick jag *inte* "USA check" stämpeln utan den snurran fick de göra i Köpenhamn i samband med att de samlade in attestation vid boarding.
De har kollat allt noga för mig på GOT både tidigt december och i slutet av januari. Senaste resan tog kvinnan vid gaten på CPH dock ALLA mina papper och slängde dem glatt i en hög med övriga passagerares attestation forms utan att titta på dem över huvud taget. Fick tillbaka övriga dokument efter lite diskussion dock.

USA lättar nu på coronarestriktionerna i allt snabbare takt. Musikfestivalerna Coachella och Stagecoach avslöjar att det inte längre kommer att finnas några covidrelaterade hinder för inträde – inte ens ett negativt test.

Inte heller kommer munskydd behöva störa bilden på de miljontals selfies som kommer att tas i öknen i Indio i Kalifornien.

Coachella äger rum under två helger – den 15–17 respektive 22–24 april – och på gästlistan finns namn som Billie Eilish, Kanye West, Harry Styles och Swedish House Mafia. Festivalen fick ställas in de båda pandemiåren 2020 och 2021.

Stagecoach, som är en av världen största countrymusikfestivaler, går av stapeln 29 april-1 maj, också den i Indio, Kalifornien.

Även Disneyland och Walt Disney World meddelar att de från och med torsdag inte längre kommer att kräva ansiktsmasker för fullt vaccinerade gäster i nöjesparkerna, vare sig inomhus eller utomhus. Gäster som inte är helt vaccinerade måste dock fortsätta att bära mask inomhus. (TT)

Screenshot_20220216-000502.png

När vi ändå är igång, nån som vet hur det är med Legehuset i Partille och om deras test är ok att använda sig av?

Edit. missade få med frågan gällande om det är ok att använda sig av Vaccina
Deras test är okej att använda! Tog Antigentest via dem den 10/2 för utresa till LAX den 11/2. Glöm inte att du måste ladda ner Cornafree-appen bara innan besöket. Förboka tid via Legehusets hemsida och betalning på plats (de tar Amex!).

Bokade resa för mig och barnen samt min mor till Florida i Maj, får hoppas att det mesta av restriktionerna är borta då så man kan njuta ordentligt igen. Ska bli kul att kunna titta till lägenheten igen efter 3 år :D

Toppen