Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Bokade resa för mig och barnen samt min mor till Florida i Maj, får hoppas att det mesta av restriktionerna är borta då så man kan njuta ordentligt igen. Ska bli kul att kunna titta till lägenheten igen efter 3 år :D
Florida är väl en av de stater som haft en ganska liberal syn på restriktioner så min bild är att om ni flyger direkt eller med mellanlandning i norden så kommer ni nog i princip bara märka masktvång på långflygningen och i övrigt inte speciellt mycket. New York t.ex. som ju haft hårdare tag tidigare har ju nu slopat masktvånget för vaccinerade, så ni skall nog få njuta :)

Bokade resa för mig och barnen samt min mor till Florida i Maj, får hoppas att det mesta av restriktionerna är borta då så man kan njuta ordentligt igen. Ska bli kul att kunna titta till lägenheten igen efter 3 år :D

Finns som sagt inga restriktioner i Florida (förutom federala dekret om lokaltrafik etc), därmot diverse rekommendationer om ansiktsmask för icke-vaccinerade tex. Universal Studios har tex endast rekommendationer för icke-vaccinerade inomhus.

Nästa goda nyhet är att tranbärsjuicen är tillbaka ombord.

OSL-EWR var 137 pax idag, och lastningen tog extra tid för att det var så mycket cargo.

DSC_1152.JPG

Färsk rapport från Universal Studios - Hollywood / Los Angeles. Det står klart och tydligt att det är vaccinationsbevis alt. nytaget test som gäller för ovaccinerade. Köpte biljetterna online och det var ingen kontroll alls av vaccinationsbevis för mig och dottern. Inne i parken så behövs inte mask användas när du promenerar omkring men inomhus i affärer/restauranger och vid samtliga åkattraktioner. Skulle dock säga att så gott som 100% bar mask non-stop i parken. Enda undantaget var när man åt eller drack något.

I övrigt så har vi ej behövt visa vaccinationsbevis vid restaurangbesök. Disneyland släpper inomhus maskkravet from idag den 17/2 för alla som är vaccinerade - Disneyland mask policy: Vaccinated guests can forego face coverings in most indoor areas starting Thursday - ABC7 San Francisco

Vet någon om tredje dosen gör någon skillnad i huruvida man anses vara vaccinerad eller inte? Jag är vaccinerad med två doser men det kommer att ha gått 7-8 månader sen andra dosen när jag åker till USA i Mars.

Jag menar, det känns som att det här är över nu och personligen tycker jag det känns onödigt att ta fler sprutor än nödvändigt (för att få resa)

Vet någon om tredje dosen gör någon skillnad i huruvida man anses vara vaccinerad eller inte? Jag är vaccinerad med två doser men det kommer att ha gått 7-8 månader sen andra dosen när jag åker till USA i Mars.

Jag menar, det känns som att det här är över nu och personligen tycker jag det känns onödigt att ta fler sprutor än nödvändigt (för att få resa)

Ditt vaccinationsbevis är giltigt nio månader med två sprutor, efter det är du att anse som ovaccinerad tills du tar tredje dosen (det vill säga att du kommer inte in i USA för du har inget giltigt bevis).

Vad som anses som fullvaccinerad får du Googla fram på de platser du tänker besöka. Det kan variera från stat till stat och stad till stad, framförallt ju större andel de har som tredje dosen.

Ville de inte se det på ARN? Jag har flugit GOT-CPH-LAX och GOT-CPH-ORD sedan återöppnandet och det var en ganska gedigen kontroll av dokumenten på GOT båda gångerna, även om formuläret lämnades in först vid boarding på CPH.

Eftersom man inte behöver testa sig innan första flighten utan kan göra det på vägen så
är det ju fel att göra sådana kontroller innan man bordar flyget till USA, eftersom man ju inte
kan skriva under dokumentet innan man testats.

us-test-jpg.124042

Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19 | CDC

CDC masks: The CDC is expected to update mask guidance as early as next week
Feb. 16, 2022
Nothing has been finalized yet, but the CDC is considering a new benchmark for whether masks are needed, basing it on the level of severe disease and hospitalizations in a given community, two people familiar with the situation said.

The White House has been eager for the CDC to provide an update on its indoor mask recommendation, although it wants the agency to get it right and it doesn’t want to appear as though it is putting political pressure on the agency, said the two people familiar with the plans, who weren’t authorized to speak publicly.

Toppen