Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Hej!

jag har en fråga och undrar om någon kan hjälpa mig

Vi har en resa inbokad i april till bl.a. Kalifornien, vi flyger till och från LAX. Två av våra barn är under 12 och ovaccinerade.

Är det någon som vet hur det fungerar med karantän väl på plats? Jag har googlat runt men hittar inget vettigt. Var kan vi sitta i karantän och ska vi rapportera på något sätt? ”Kollar någon” en?

Någon som rest till USA med barn under 12?

Tack på förhand!

Ingen karantän. Därnot ska man ta ett självtest inom 3 dar på plats. (för de ovaxxade under 12 alltså)

Hej!

jag har en fråga och undrar om någon kan hjälpa mig

Vi har en resa inbokad i april till bl.a. Kalifornien, vi flyger till och från LAX. Två av våra barn är under 12 och ovaccinerade.

Är det någon som vet hur det fungerar med karantän väl på plats? Jag har googlat runt men hittar inget vettigt. Var kan vi sitta i karantän och ska vi rapportera på något sätt? ”Kollar någon” en?

Någon som rest till USA med barn under 12?

Tack på förhand!

Vi tog med Antigen tester hemifrån då smidigare än att leta på okänd ort. När vi väl gjorde testet (på sonen) fotade vi det med en klocka/mobil som visade tid och datum. Tror vi filmade också. ingen efterfrågade detta men eftersom man intygar (till US authorities) att man ska testa sig så var det bara att göra det, samt bra att ha ”bevis” att gjort.
Ang karantän - ingen karantän för barn som medföljer vaccinerad vuxen. Tror det finns skrivet i en sk tilläggsorder.
Ang Kalifornien - just nu krävs vaccinpass till Universal Kalifornien men mycket kan hända fram till april.

Konstigt att det inte står någonting om att man måste fylla i detta formuläret här:

Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19 | CDC

Eller här:
Covid-19: Lägesbild och reseinformation - Sweden Abroad

Är det möjligtvis någonting man kan skriva under vid ombordstigning?

Konstigt att det inte står någonting om att man måste fylla i detta formuläret här:

Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19 | CDC

Eller här:
Covid-19: Lägesbild och reseinformation - Sweden Abroad

Är det möjligtvis någonting man kan skriva under vid ombordstigning?
När jag flög ARN-CPH-LAX i januari delades CDC-pappret ut vid gaten på CPH för ifyllning och underskrift, och samlades sedan in vid boarding.

Last edited:
När jag flög ARN-CPH-LAX i januari delades CDC-pappret ut vid gaten på CPH för fyllning och underskrift, och samlades sedan in vid boarding.
Samma gällde på cph igår. Men har man skrivit ut den innan och tar den med sig så sparar man tid. Det fanns inte obegränsat många att ta av och blev rejäl kö till "disken" där de fanns. Hade jag inte haft min med utskriven innan hade jag definitivt missat början på predeparture champagnen!

Ingen karantän. Därnot ska man ta ett självtest inom 3 dar på plats. (för de ovaxxade under 12 alltså)

Tack för svar! Det låter ju bra Ok, så ingen efterfrågade karantän? Hur gjorde ni med test, tog ni med hemifrån?

Vi tog med Antigen tester hemifrån då smidigare än att leta på okänd ort. När vi väl gjorde testet (på sonen) fotade vi det med en klocka/mobil som visade tid och datum. Tror vi filmade också. ingen efterfrågade detta men eftersom man intygar (till US authorities) att man ska testa sig så var det bara att göra det, samt bra att ha ”bevis” att gjort.
Ang karantän - ingen karantän för barn som medföljer vaccinerad vuxen. Tror det finns skrivet i en sk tilläggsorder.
Ang Kalifornien - just nu krävs vaccinpass till Universal Kalifornien men mycket kan hända fram till april.

Tack för svar! Det känns lugnande Vi får hålla koll på hur det utvecklar sig i Kalifornien, med restriktioner och krav på vaccinpass. Vi har Disneyland på agendan, men har avvaktat med att köpa biljetter. Nu håller vi tummarna att resan blir av! Senaste resan vi gjorde var precis innan pandemin bröt ut, nu är vi bra ressugna

Last edited by a moderator:

Tror väl det är vaccinpass ELLER negativt antigentest från dagen innan eller negativt PCR test inte äldre än 48 h. Dvs att man kan ta med ovaccinerade barn på de flesta event i LA, Universal Studios och sportevenemang inomhus inkluderat om de testar sig 24-48 h innan eventet.

Toppen