Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Bankiren

Medlem
Du kommer ha en bra semester i Florida, om du sen blir smittad? Ja du, det vet ingen.

Du får göra din egen bedömning, jag hade absolut inte tagit med min pappa dit än.

Mitt tips är att INTE åka på kryssning, som Hachans skriver.. många kryssningar som ej fått gå i land, folk isoleras i sina hytter, man får bara åka på RC/Norwegians organiserade utflykter, 100% munskydd överallt på båten etc. Så långt från hur kryssningsupplevelser ska vara så vi väntar tills allt blir "normalt".

Kryssning som reserform låter inte kul just i dagsläget, sen måste man väl kunna resa om man är 75 med tre vaccindoser? Annars blir ju livet väldigt begränsat väldigt många år. Suck.

Jag hade nog hellre väntat till i sommar och tagit en medelhavskryssning med min mor. Men sen finns det så många andra aspekter att ta hänsyn till som kan vara av privata skäl och som kanske inte delges här.
Men mår pappa bra och ni kan vänta, då skulle jag vänta iaf i det läget.

Jag skulle åkt.. men avstått kryssen..

Hur bra kryssning som helst, proffsigt skött och vi kände oss 100% säkrare ombord med alla koller/munskydd osv. Åk, inget att oroa sig för. Sjukvården ombord är väldigt bra, ha bra försäkring som om täcker det mesta.

Absolut inga problem med att åka kryssning nu. Det är få platser där det finns så mycket rutiner som på ett kryssningsskepp just nu.
T.ex Royal Caribbean har haft en positiv testrate för Covid på 0.19% sedan man började köra igen.
Det är bara pressen som skriver rent ut sagt skit och deras stories är ofta utanför sammanhang för att det ska låta så hemskt som möjligt för kommersiella skäl.
Det som hände precis när covid utbröt på vissa kryssningsskepp som Diamond Princess existerar inte längre.

Jag har låtit mina föräldrar bestämma, och de vill åka. Till hösten är kanske siffrorna värre, och vem vet när ens föräldrar blir sjuka och inte längre kan åka. På en vecka har dessutom smittan i USA minskat med 44% och man kan väl anta att siffrorna fortsätter att klinga av kommande 6-7 veckor innan vi reser.

Efter att ha läst att Royal Caribbean haft 1,3 miljoner passagerare och endast 2 300 positiva fall - då kände vi oss säkra. Inte många platser på jorden där 100% är vaccinerade och alla är testade (innan ombordstigning).

NCL skippar dessutom munskydd med start 1 mars, vilket också har varit ett krav från oss. Ingen av oss vill nämligen resa med munskyddskrav. Dock kan vi acceptera att det är krav på flygplats och under flighterna.

Jag hoppas att vi slipper smittan under resan, men jag tror att mina föräldrar hade en mild släng av omikron för några veckor sedan.
 

M.K

Medlem
Jag har åkt på cruises 2021 med NCL. Det var väldigt trevligt med mycket mindre folk ombord än normalt. Massor av personal och utmärkt service hela tiden. Enda större minus var att endast organiserade turer var tillåtna i Italien. Det gick bra i alla andra länder jag besökte dock så kolla upp vad som gäller. 2021 var det munskydd inomhus vid förflyttning men det är ärligt talat inget som stör mig.

Mycket hellre cruise från Florida i nuläget än stanna där med Covidinflationen som råder, 7,5% i januari såg jag idag. Ett Doubletree för $350+/natt utan frukost numera i Miami för G+ med +$20drinkar+dricks vid poolen lockar ej. Dessutom säkrare på t ex NCL där alla är vaccinerade!
 
Last edited:

JockeS

Medlem
Flyger till NYC på onsdag med familjen och känns som vi har koll på läget men dubbelkollar med den erfarna skaran här :)

Flyger med 2 barn, 12 & 14 år.
1. Jag har laddat ner Covidpassen för mig och barnen på min mobil.
Även lagt mitt covidpass i plånboken.
Eller ska barnen ha sitt covidpass i sina egna mobiler inför incheckning och även i NYC sen?

2. CDC-dokumentet utskrivet
4 uppsättningar för resp.

3. Antigen på landvetter med intyg bokat.

Är vi good to go?
 

Charlie D

Medlem
Flyger till NYC på onsdag med familjen och känns som vi har koll på läget men dubbelkollar med den erfarna skaran här :)

Flyger med 2 barn, 12 & 14 år.
1. Jag har laddat ner Covidpassen för mig och barnen på min mobil.
Även lagt mitt covidpass i plånboken.
Eller ska barnen ha sitt covidpass i sina egna mobiler inför incheckning och även i NYC sen?

2. CDC-dokumentet utskrivet
4 uppsättningar för resp.

3. Antigen på landvetter med intyg bokat.

Är vi good to go?

ESTA, visum eller uppehållstillstånd?
 

Charlie D

Medlem
ESTA - Check!

missade skriva den lilla detaljen ;)

Har själv gjort den missen en gång då det visade sig på flygplatsen att halva familjens ESTA hade gått ut när vi skulle flyga från Sydamerika till Chicago….det blev en aningens stressig och svettig upplevelse som jag gärna inte återupplever…
 

Bankiren

Medlem
Har själv gjort den missen en gång då det visade sig på flygplatsen att halva familjens ESTA hade gått ut när vi skulle flyga från Sydamerika till Chicago….det blev en aningens stressig och svettig upplevelse som jag gärna inte återupplever…

Jag hade nog svimmat i en sån situation. :D
 

JockeS

Medlem
Har själv gjort den missen en gång då det visade sig på flygplatsen att halva familjens ESTA hade gått ut när vi skulle flyga från Sydamerika till Chicago….det blev en aningens stressig och svettig upplevelse som jag gärna inte återupplever…
Herregud.... Tur att det finns barer på flygplatser
 

Piffsan

Medlem
Flyger till NYC på onsdag med familjen och känns som vi har koll på läget men dubbelkollar med den erfarna skaran här :)

Flyger med 2 barn, 12 & 14 år.
1. Jag har laddat ner Covidpassen för mig och barnen på min mobil.
Även lagt mitt covidpass i plånboken.
Eller ska barnen ha sitt covidpass i sina egna mobiler inför incheckning och även i NYC sen?

2. CDC-dokumentet utskrivet
4 uppsättningar för resp.

3. Antigen på landvetter med intyg bokat.

Är vi good to go?

För att stämma av;
ESTA - det hade ni godkänt och utskrivet.
APIS bra att fylla i innan flygresa (fylls i på aktuella flygbolagets sida, under "Mina bokningar"), tror det är 24h innan avresa
Antigen test - görs på tisdag alternativt på onsdag innan ni flyger men vet inte hur SAS/aktuellt flygbolag har för minimi-tider för ombokning av biljetter om ni skulle få positivt utslag på testerna, kan vara bra att dubbelkolla.
CDC - det hade ni utskrivet och ifyllt
Covid-pass - tänker att det kan vara smidigt om barnen har det i sina telefoner också om ni behöver visa upp dem vid restaurangbesök mm, tänker att det borde gå smidigare om alla förbereder att visa ett pass per telefon. Jag är lite old-fashioned så gillar att ha det utskrivet på flygplatsen om mobilen skulle ladda ur e.dyl.
I dessa tider kan ju det vara bra att ha hemförsäkringspappret med sig, det som står på engelska och har ens försäkringsnr tror jag (det ligger alltid i passfickan så minns inte exakt vad det heter).
Samt X antal masker då man ombeds byta var 4e timme bara på planet ;)
 

Charlie D

Medlem
För att stämma av;
ESTA - det hade ni godkänt och utskrivet.
APIS bra att fylla i innan flygresa (fylls i på aktuella flygbolagets sida, under "Mina bokningar"), tror det är 24h innan avresa
Antigen test - görs på tisdag alternativt på onsdag innan ni flyger men vet inte hur SAS/aktuellt flygbolag har för minimi-tider för ombokning av biljetter om ni skulle få positivt utslag på testerna, kan vara bra att dubbelkolla.
CDC - det hade ni utskrivet och ifyllt
Covid-pass - tänker att det kan vara smidigt om barnen har det i sina telefoner också om ni behöver visa upp dem vid restaurangbesök mm, tänker att det borde gå smidigare om alla förbereder att visa ett pass per telefon. Jag är lite old-fashioned så gillar att ha det utskrivet på flygplatsen om mobilen skulle ladda ur e.dyl.
I dessa tider kan ju det vara bra att ha hemförsäkringspappret med sig, det som står på engelska och har ens försäkringsnr tror jag (det ligger alltid i passfickan så minns inte exakt vad det heter).
Samt X antal masker då man ombeds byta var 4e timme bara på planet ;)

Föresten, vad är det man ska skriva ut och fylla i från CDC?
 
Toppen