Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Hachans

Medlem
Resa till Florida i slutet av mars med en pappa på 75+ och åka på kryssning med 100% vaccinationskrav, vad säger vi om det? Alla har tre doser under huven, så det borde väl vara ganska lugnt? Smittsiffrorna ser ju ut att minska rejält överallt nu.

Du kan ju kolla lite på hur det gått med kryssningarna som haft vaccinationskrav som inte fått lägga till någonstans etc.

Utgå från att din pappa kommer bli smittad, och fundera på hur kul det blir. Trots vaccin går det utmärkt att bli sjuk, och även om det inte är värre än influensan med vaccinskyddet så finns det roligare sätt att fira semester än att isoleras i en hytt på en båt med bristande medicinska faciliteter.

Du får göra din egen bedömning, jag hade absolut inte tagit med min pappa dit än.
 

Kimmen00

Medlem
Resa till Florida i slutet av mars med en pappa på 75+ och åka på kryssning med 100% vaccinationskrav, vad säger vi om det? Alla har tre doser under huven, så det borde väl vara ganska lugnt? Smittsiffrorna ser ju ut att minska rejält överallt nu.

Mitt tips är att INTE åka på kryssning, som Hachans skriver.. många kryssningar som ej fått gå i land, folk isoleras i sina hytter, man får bara åka på RC/Norwegians organiserade utflykter, 100% munskydd överallt på båten etc. Så långt från hur kryssningsupplevelser ska vara så vi väntar tills allt blir "normalt".
Ägna semestern till utforska Florida istället..
 
Kryssning som reserform låter inte kul just i dagsläget, sen måste man väl kunna resa om man är 75 med tre vaccindoser? Annars blir ju livet väldigt begränsat väldigt många år. Suck.
 

Fredde18

Medlem
New York State lyfter även de masktvånget från och med 9:e februari. Resturanger och affärer kan fortfarande kräva mask med det är inget tvång längre. New York state lifts indoor mask mandate as surge in omicron cases subsides
Trevligt! Känns som att fler positiva än negativa nyheter sköljer över oss. Detta var en av tre delar som gärna fick försvinna, men inte gjort att vi avstår resan om de finns kvar, innan vi reser dit i påsk. De andra två är test-krav innan avresa och munskydd på flyget. Vi får se… Exakt två månader kvar..
 
Resa till Florida i slutet av mars med en pappa på 75+ och åka på kryssning med 100% vaccinationskrav, vad säger vi om det? Alla har tre doser under huven, så det borde väl vara ganska lugnt? Smittsiffrorna ser ju ut att minska rejält överallt nu.
Jag hade nog hellre väntat till i sommar och tagit en medelhavskryssning med min mor. Men sen finns det så många andra aspekter att ta hänsyn till som kan vara av privata skäl och som kanske inte delges här.
Men mår pappa bra och ni kan vänta, då skulle jag vänta iaf i det läget.
 

claire22

Medlem
Åkte på kryssning med familjen över nyår/januari
CDC avrådde all kryssning då och vi var skeptiska….
Hur bra kryssning som helst, proffsigt skött och vi kände oss 100% säkrare ombord med alla koller/munskydd osv.
Åk, inget att oroa sig för.
Sjukvården ombord är väldigt bra, ha bra försäkring som om täcker det mesta.
 

JensE

Medlem
Absolut inga problem med att åka kryssning nu. Det är få platser där det finns så mycket rutiner som på ett kryssningsskepp just nu.
T.ex Royal Caribbean har haft en positiv testrate för Covid på 0.19% sedan man började köra igen.
Det är bara pressen som skriver rent ut sagt skit och deras stories är ofta utanför sammanhang för att det ska låta så hemskt som möjligt för kommersiella skäl.
Det som hände precis när covid utbröt på vissa kryssningsskepp som Diamond Princess existerar inte längre.

Vid diamond princess var 0 vaccinerade och ingen visste egentligen någonting.
Nu är oftast alla fullt vaccinerade. Testade före man går ombord och även under resan vid vissa fall.
Massor av social distancing rutiner och annat som man har ändrat på.. t.ex buffe, hur många som får vara i samma hiss etc.

Visst så kan ändå covid ta sig ombord och det händer men det blir aldrig något utbrott längre.
 

Senator

Moderator
Gällande kryssningar så tycker jag den här artikeln från CNN som är ca tre veckor gammal är relativt balanserad och nyanserat:
What it's like to cruise during Omicron | CNN Travel

Det är väl först och främst frågan om:
a) Hur skall man hantera situationen om man smittas ombord
b) Hamnar man i lägen där planerna ändras pga. smitta ombord

Oavsett kryssning eller inte; har man inte en genomgången omikroninfektion, skall ut och resa då skulle jag bara vara förberedd på hur isolationsplanen/karantänsplanen ser ut så man undviker att smitta andra.
 
Toppen