Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Om den som utför testet kan ge resultat/intyg som är godkända för resa så ska man väl kunna lita på det ? Eller behöver man vet exakt hur ett test ska utföras beroende på vad för pinne de använder ?
Den här diskussionen har blivit lite OT för den här tråden nu…
 

Kimmen00

Medlem
Om den som utför testet kan ge resultat/intyg som är godkända för resa så ska man väl kunna lita på det ? Eller behöver man vet exakt hur ett test ska utföras beroende på vad för pinne de använder ?
Den här diskussionen har blivit lite OT för den här tråden nu…

Intyg från utföraren är ju det som gäller. Så länge Rapid testet är ett som är med på eus godkända lista..
Enligt min reseerfarenhet under pandemin kollas ju såklart inte vill test det är. Bara att det är negativt och underskrivet av en läkare..
 

Wipe75

Medlem
Någon som använt Expresscare för resa till USA? Det är ju inte utskrivet/underskrivet utan kommer som en PDF plus till Kivra..
 

Senator

Moderator
Någon som använt Expresscare för resa till USA? Det är ju inte utskrivet/underskrivet utan kommer som en PDF plus till Kivra..

Det är precis så Vaccina är också, fast levererat via E-hälsomyndigheten. Allt digitalt med Q-R-kod sen skriver man själv ut om man vill.
 

Albeldo

Medlem
Ni som flugit till Miami senaste dagarna, hur ser det ut vid immigration? Långa köer och extra lång tid pga covid? Vill få en bild över hur jobbigt det blir med småbarn.

Samt, var kontrolleras det att man har vaccin och neg test?
 

Alx

Medlem
Ni som flugit till Miami senaste dagarna, hur ser det ut vid immigration? Långa köer och extra lång tid pga covid? Vill få en bild över hur jobbigt det blir med småbarn.

Samt, var kontrolleras det att man har vaccin och neg test?
Jag flög in till MIA förra lördagen. Långa, men relativt effektiva köer till immigration då. Ca 45 min väntetid då. Däremot riktigt långa köer till säkerhetskontrollen på hemvägen. Drygt 1 timmes väntetid på söndagen.

Kontrollen av vaccinationsbevis o neg test sker på flygplatsen där flyget till USA avgår ifrån. Så allt sånt är klart när man kommer fram.

Jag har, bortsett från munskyddskraven (beroende på barnens ålder), svårt att se vad som skulle vara så mycket svårare/lättare att resa med små barn idag jämfört med innan pandemin. Även då kunde ju körtiderna vara långa!
 
Ni som flugit till Miami senaste dagarna, hur ser det ut vid immigration? Långa köer och extra lång tid pga covid? Vill få en bild över hur jobbigt det blir med småbarn.

Samt, var kontrolleras det att man har vaccin och neg test?
2 timmar 15min kö till immigration i mitten av januari. Planet ankom försenat med drygt en timme. Mitt intryck var att det hade stor Inverkan på kö till immigration då flera spännande ankomster från central och sydamerika landade innan istället för efter..
 

Charlie D

Medlem
Flyger till LA med SAS i slutet av februari med min 10-åriga kompanjon. Någon som kan rekommendera ett bra ställe i Göteborg för antigen-test? Vi flyger ut på en måndag, så det måste ha söndagsöppet. Tack.
 
Toppen