Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

För vilka städer eller stater gäller detta?

Lättast är att kika på respektive stats hemsida. Det skiljer sig mellan varje stat hur reglerna ser ut.

Jag har bara varit i NYC och Illinois - där var reglerna snarlika.

Hej, behöver barn över 5 båda doser även för att resa in i USA ? och hur funkar på restaurangen ? visar man pass eller id kort även för barn ?

Non-U.S. Citizen, Non-U.S. Immigrants: Travel to and from the United States | CDC här kan du läsa mer kring inresa.

Vid all sorts eat-in/drink-in/sportarrangemang, så fick man visa Covidbevis + ID. Egentligen behövs nog pass, men för mig fungerade körkortet 100% av gångerna.

I Kalifornien (LA) förstår jag det som att barn 12 år och äldre behöver vara vaccinerade på restaurang. Inga krav på barn under 12? På större event behövs vaccinationsbevis eller negativt test på alla över 2 år. Någon som kan bekräfta detta?

Children under 2 years old are exempt from the testing requirement at indoor mega events in L.A. County and across the state.

While at L.A. County outdoor mega events, children under 5 years old are exempt.

For indoor mega events like sporting events, concerts and conventions, verification of full vaccination status or a pre-entry negative test result is required of all attendees.

Children under 2 years old are exempt from the testing requirement at indoor mega events in L.A. County and across the state.

While at L.A. County outdoor mega events, children under 5 years old are exempt.

For indoor mega events like sporting events, concerts and conventions, verification of full vaccination status or a pre-entry negative test result is required of all attendees.

Restauranger för barn under 12?

Jag har nu en planerad resa i Oktober -22 med familjen till Miami. Barnen då 4 och 8. Den lilla är förmodligen lugnt att ta sig dit med bara antigen innan resa… men 8-åringen. Kom igen Sverige. Börja vaccinera 5-12år, tack. Kommer ju inte komma iväg hela familjen på flera år annars?

Någon som tagit kontakt med vården/BVC eller liknande och hört sig för? Min yngsta har Astma så där går det kanske att snacka till sig vaccination på sikt men 8-åringen är superpigg. Och har haft covid (som dock är omöjligt att få bevis på..)

Jag har nu en planerad resa i Oktober -22 med familjen till Miami. Barnen då 4 och 8. Den lilla är förmodligen lugnt att ta sig dit med bara antigen innan resa… men 8-åringen. Kom igen Sverige. Börja vaccinera 5-12år, tack. Kommer ju inte komma iväg hela familjen på flera år annars?

Någon som tagit kontakt med vården/BVC eller liknande och hört sig för? Min yngsta har Astma så där går det kanske att snacka till sig vaccination på sikt men 8-åringen är superpigg. Och har haft covid (som dock är omöjligt att få bevis på..)

Barn behöver väl inte vaccineras för att komma in i USA? Räcker väl med antigen-test dagen innan avresa.

Det är nio månader dit. Vad som gäller om nio månader är det ingen som vet. Jag hade nog väntat med den frågan till augusti.

Barn behöver väl inte vaccineras för att komma in i USA? Räcker väl med antigen-test dagen innan avresa.

Inresa är inte problemet, men vad du kan göra i USA. Nu är Gov. Ron DeSantis ingen fan av vetenskapen så Florida har inga krav som t.ex. NYC.

Operators may not under any circumstances admit a patron (except children under age two) who has not shown acceptable proof of either vaccination status or a negative test result.
Det är nio månader dit. Vad som gäller om nio månader är det ingen som vet. Jag hade nog väntat med den frågan till augusti.

Inresa är inte problemet, men vad du kan göra i USA. Nu är Gov. Ron DeSantis ingen fan av vetenskapen så Florida har inga krav som t.ex. NYC.

Vad jag kan se är det även fritt fram för ovaccinerade barn under 12 på restauranger och dyl. även i Kalifornien (LA) bortsett från större events där det går bra att visa negativt antingen-test från dagen innan om man inte är vaccinerad.

Toppen