Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Jag har nu en planerad resa i Oktober -22 med familjen till Miami. Barnen då 4 och 8. Den lilla är förmodligen lugnt att ta sig dit med bara antigen innan resa… men 8-åringen. Kom igen Sverige. Börja vaccinera 5-12år, tack. Kommer ju inte komma iväg hela familjen på flera år annars?

Någon som tagit kontakt med vården/BVC eller liknande och hört sig för? Min yngsta har Astma så där går det kanske att snacka till sig vaccination på sikt men 8-åringen är superpigg. Och har haft covid (som dock är omöjligt att få bevis på..)

Ingen allmän vaccination mot covid-19 bland barn 5-11 år — Folkhälsomyndigheten

Det var bara någon vecka sen de sa att det inte kommer bli någon allmän vaccination av barn 11 år och yngre. Det kan ändras såklart men i nuläget är det bestämt så.

Kan ju alltid vaccinera kidsen på stället ni åker till.

Att resa in i USA med barn är ju som flera skrivit inget problem. Man måste bara ha koll på respektive stats regler för vaccinationskrav för att få äta på restauranger osv. Vi hade en tanke om att åka till NY hela familjen men det är ju just nu inte aktuellt på grund av lokala regler för ex restauranger men i tex Florida är det ju inte alls samma problem.

Det pågår ett intensivt (troligen) lobbyarbete: Luftfarten vil presse President Biden til å fjerne testkrav ved innreise til USA - FinalCall.travel Norge

Trenden just nu är väl att "öppna" länder och ta bort restriktioner så gissningsvis följer USA efter, om inte vårdbehov och dödsfall rakar i höjden igen. Är försiktigt optimistisk men det har jag varit tidigare de senaste två åren..:rolleyes:

Det kommer att dröja. Folk dör som flugor i USA just nu tack vare att de inte vaccinerat sig eller har råd att söka vård.

Tycker mig varit väl upplyst och påläst under pandemin men såg nu en lista på den svenska covidbevis-hemsidan över vilka länder som godtar det svenska covid-passet. Där var inte USA upptaget? Men visst har ni som rest dit gjort det med ert svenska covid-pass och den qrkod som finns dä?

Last edited:
Tycker mig varit väl upplyst och påläst under pandemin men såg nu en lista på den svenska covidbevis-hemsidan över vilka länder som godtar det svenska covid-passet. Där var inte USA upptaget? Men visst har ni som rest dit gjort det med ert svenska covid-pass och den qrkod som finns dä?

Det är skillnad på att formellt acceptera och faktiskt acceptera.
Du kommer inte ha några problem med ditt vaccinationsbevis.

Ja, pdf från covidbevis.se nedladdat i mobilen + körkort, funkade i januari utmärkt på museer och liknande i LA som ville se vaccinationsbevis. Ingen använde Q.R.-koden utan de tittade lite på namn och datum. Eftersom alla EU-länders covidbevis har samma format (men lite olika "andraspråk") så är nog turisttäta ställen ganska vana vid att se EU-beviset.

Frågan är bara om dom kan validera QR-koden. Det kunde dom inte i Kanada åtminstone, så där fick dom läsa texten och kolla med ID. Men det gällde!!!

Frågan är bara om dom kan validera QR-koden. Det kunde dom inte i Kanada åtminstone, så där fick dom läsa texten och kolla med ID. Men det gällde!!!

Om de laddar ner någon europeisk app från Appstore går det utmärkt.
Men det är lite överkurs, för då behöver man kanske börja validera typ Mexikos intyg som också har QR-kod. Så blir lite av ett hederssystem.

Toppen