Jag hade en utskriven variant. I Oslo hade de ingen större koll o godkände både gamla (test 3 dagar innan) o nya blanketten (en dag innan) när jag flög förra veckan. Inte kollat nu men SAS själva länkade till den gamla från sin sida men fanns länk här i tråden till nya. Upplevde det som att de inte hade blanketter (eller endast någon reserv) utan man förutsattes ha den med sig. Detta dock i Oslo så är säkert helt olika varifrån man åker.Hubert skrev:Har ni skrivit ut CDC passenger attestation i förväg eller fått blanketten på flygplatsen? Spelar det någon roll om man har en egentillverkad variant som man tar med sig?Klicka för att utvidga...
Hubert skrev:Har ni skrivit ut CDC passenger attestation i förväg eller fått blanketten på flygplatsen? Spelar det någon roll om man har en egentillverkad variant som man tar med sig?Klicka för att utvidga...
pedsve skrev:Frågan är väl snarare vem du ska redovisa svaret till. För känns barnen sjuka, ta ett test och är det positivt in i karantän. Är barnen friska så finns det väl ingen anledning att ta ett test. Precis som i Sverige, känner du dig sjuk så ta ett test. Annars kör på som vanligtKlicka för att utvidga...
sembl skrev:Bra att veta, på några få dagar så har antalet case i NY stigit med 3X varav jag och min fru är i den batchen. Bara att stanna hemma och vara glad i upp till 7 dagar. Och detta är bara början. Jag skulle ta min 3e dos imorgon men den fick jag ställa in. Min fru tog sin 3e dos för över en vecka sen och har definitivt mildare symptom än mig som bara är dubbelvaccinerad.Vissa restauranger och broadway shower har temporärt stängt då man haft stor del av personalen som testat positivt. Igen detta är bra att veta och att det kommer bli värre framöver om du är här som turist eller planerar att komma hit.Omicron Variant: Top Doc Says ‘We’ve Never Seen This Before in NYC’ – NBC New YorkKlicka för att utvidga...
Alx skrev:Vi har hunnit med 2 vändor till USA sedan återöppnandet. Men då har vi flugit med SAS.På julafton åker vi över pölen med BA. Så till mina frågor:1. Att USA är fine med antigentest vet jag. Men duger antigen test för transfer i UK (som ju vid inresa kräver PCR-test) med rådande regelverk? Man reser ju inte in i UK per definition.2. Krävs det något särskilt i form av Covidtester för att komma in i BA First loungen?Jag är fullt medveten om att saker kan ändras snabbt. Men vad gäller just nu?Klicka för att utvidga...
Homer skrev:1.Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK (www.gov.uk)Airside transitAirside transit is when you do not pass through UK border control. You remain ‘airside’ before you leave the UK on your connecting journey.
You need to take a COVID-19 test before you travel to England.
You do not need to complete a passenger locator form before travel to England.
When you are in England you do not need to quarantine or take any COVID-19 travel tests.Type of testThe test must meet performance standards of ≥97% specificity, ≥80% sensitivity at viral loads above 100,000 copies/ml.This could include tests such as:a nucleic acid test, including a PCR testa LAMP testan antigen test, such as an LFD (lateral flow device) testYou must check with your test provider that the test meets the standards. You may not be able to travel if it does not.The test could be:a face-to-face or in-person testa self-administered test with video or photo verificationCoronavirus (COVID-19) testing before you travel to England - GOV.UK (www.gov.uk)2. nejmed BA kan du användaVeriFLY -- Welcome International Travelers (daon.com)Klicka för att utvidga...
sembl skrev:Vill ni vara säkra på att få en dos av COVID så ska ni absolut komma till NYC för att få det avklarat. Antigen som gäller dagen innan ni flyger hit.Det är nu hälften av våra vänner som dessutom är försiktiga som sitter hemma med c19 och isolerar sig enligt cdc rules.Omicron Breakthrough Infections Stoke NYC Shutdown Fears – NBC New YorkKommer bli stökigt framöver. Min stammis bar är stängt tills vidare sedan personal testade positivt i onsdags.Klicka för att utvidga...
sembl skrev:@Alxkanske skulle formulerat mig annorlunda. Det var mer med glimten i ögat som jag sa att om man vill få det så ska man komma hit.Det är var och ens beslut att göra sin riskanalys. Det enda vi vet är att det sprids extremt fort just nu. Vi som bor här har inga som helst problem då vi just bor här och att sitta hemma 10 dagar karantän drabbar oss inte nämnvärt. Det är värre för folk på resande fot som måste hem.Vi mår bra och fick för en stund sedan reda på att ännu en kompis testade positivt i morse. Så det blir att bränna av Foundation på Apple TV efter att ha kollat klart på Invasion.Hoppas att ni får en bra resa över på nytt och att ni kommer hem friska.Klicka för att utvidga...
Alx skrev:Med all respekt för att man säkert kan tycka att det är dramatiskt när man själv drabbas.Men har du någon trovärdig källa på att ett besök i NYC skulle vara en garanti för att man smittas av Covid-19 oavsett försiktighetsgrad?Just såna här drama queen inlägg skapar ju bara onödig friktion. Vad är syftet?Det sagt hoppas jag att du, din fru och era vänner inte blir allvarligt sjuka och att ni alla kan få en trevlig jul trots den uppenbara risken för inställda planer!Klicka för att utvidga...
sembl skrev:@Alxkanske skulle formulerat mig annorlunda. Det var mer med glimten i ögat som jag sa att om man vill få det så ska man komma hit.Det är var och ens beslut att göra sin riskanalys. Det enda vi vet är att det sprids extremt fort just nu. Vi som bor här har inga som helst problem då vi just bor här och att sitta hemma 10 dagar karantän drabbar oss inte nämnvärt. Det är värre för folk på resande fot som måste hem.Vi mår bra och fick för en stund sedan reda på att ännu en kompis testade positivt i morse. Så det blir att bränna av Foundation på Apple TV efter att ha kollat klart på Invasion.Hoppas att ni får en bra resa över på nytt och att ni kommer hem friska.Klicka för att utvidga...
Senator skrev:Nu råkar jag känna@semblganska väl och ”Drama Queen” skulle nog vara en väldig taskig benämninghellre inte någon kris-maximerar. Killen kan varken stava eller säga ordet NEJ/NO/NEINOm du ser på medlemmarna härinne så är det många som åker med familj, vill besöka specifika kroger, gå på Broadway eller sport. Just nu verkar det vara ganska stökigt:1. Barn mellan 5 - 12 år måste också vara vaccinerade. Något vi inte gör i Sverige. Något@sembltipsade oss omCOVID-19: Vaccine Key to NYC - NYC Health2. Sportsevents flyttas i datum, just nu inte NYC men det kan ske:COVID-19 carousel - Raiders-Browns NFL game moved to Monday; Tuesday for Seahawks-Rams, WFT-Eagles3. Broadway ställer in:These are some of the Broadway performances canceled over Covid-19 - CNN4. Kroger stänger som@semblbeskriverDet är väl verkligheten just nu? På samma sätt som vi har medlemmar med planer för Premier League som ser dessa ändras i sista sekund:Aston Villa-Burnley postponed hours before kickoff due to positive COVID-19 casesJag är glad jag fick 46t i NYC i början av december. Skulle nog inte åka dit själv just nu.Klicka för att utvidga...
ptotheg skrev:Tråkigt! Jag är nyligen hemkommen från en vecka i LA och Chicago. Klarat mig utan att bli smittad (testade idag igen, för säkerhetsskull)Väl på plats i USA kände jag mig tryggare med avstånd och ansiktsmask än vad jag gör på den lokala ica-butiken där folk hostar och flåsar i nacken i kassakön.Har New York bokat 19/1 men det kanske blir en voucher av det..Klicka för att utvidga...
Kimmen00 skrev:Tänkt så olika det är i USA.. i Texas var det som i Sverige, noll avstånd och inga munskydd.. frånsett att viss personal i landsomfattande butiker (Walmart etc) hade mask så märkte man inte av pandemin direkt.Klicka för att utvidga...