Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Vi har hunnit med 2 vändor till USA sedan återöppnandet. Men då har vi flugit med SAS.

På julafton åker vi över pölen med BA. Så till mina frågor:

1. Att USA är fine med antigentest vet jag. Men duger antigen test för transfer i UK (som ju vid inresa kräver PCR-test) med rådande regelverk? Man reser ju inte in i UK per definition.

2. Krävs det något särskilt i form av Covidtester för att komma in i BA First loungen?

Jag är fullt medveten om att saker kan ändras snabbt. Men vad gäller just nu?

1. Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK (www.gov.uk)

Airside transit
Airside transit is when you do not pass through UK border control. You remain ‘airside’ before you leave the UK on your connecting journey.

You need to take a COVID-19 test before you travel to England.

You do not need to complete a passenger locator form before travel to England.

When you are in England you do not need to quarantine or take any COVID-19 travel tests.

Type of test
The test must meet performance standards of ≥97% specificity, ≥80% sensitivity at viral loads above 100,000 copies/ml.

This could include tests such as:

• a nucleic acid test, including a PCR test
  • a LAMP test
  • an antigen test, such as an LFD (lateral flow device) test
You must check with your test provider that the test meets the standards. You may not be able to travel if it does not.

The test could be:

• a face-to-face or in-person test
  • a self-administered test with video or photo verification
Coronavirus (COVID-19) testing before you travel to England - GOV.UK (www.gov.uk)

2. nej

med BA kan du använda
VeriFLY -- Welcome International Travelers (daon.com)

Last edited:
1. Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK (www.gov.uk)

Airside transit
Airside transit is when you do not pass through UK border control. You remain ‘airside’ before you leave the UK on your connecting journey.

You need to take a COVID-19 test before you travel to England.

You do not need to complete a passenger locator form before travel to England.

When you are in England you do not need to quarantine or take any COVID-19 travel tests.

Type of test
The test must meet performance standards of ≥97% specificity, ≥80% sensitivity at viral loads above 100,000 copies/ml.

This could include tests such as:

• a nucleic acid test, including a PCR test
  • a LAMP test
  • an antigen test, such as an LFD (lateral flow device) test
You must check with your test provider that the test meets the standards. You may not be able to travel if it does not.

The test could be:

• a face-to-face or in-person test
  • a self-administered test with video or photo verification
Coronavirus (COVID-19) testing before you travel to England - GOV.UK (www.gov.uk)

2. nej

med BA kan du använda
VeriFLY -- Welcome International Travelers (daon.com)

Allt jag sökte men inte lyckades hitta några klara svar på från trovärdiga källor. Tusen tack!!!

Vill ni vara säkra på att få en dos av COVID så ska ni absolut komma till NYC för att få det avklarat. Antigen som gäller dagen innan ni flyger hit.

Det är nu hälften av våra vänner som dessutom är försiktiga som sitter hemma med c19 och isolerar sig enligt cdc rules.

Omicron Breakthrough Infections Stoke NYC Shutdown Fears – NBC New York

Kommer bli stökigt framöver. Min stammis bar är stängt tills vidare sedan personal testade positivt i onsdags.

Vill ni vara säkra på att få en dos av COVID så ska ni absolut komma till NYC för att få det avklarat. Antigen som gäller dagen innan ni flyger hit.

Det är nu hälften av våra vänner som dessutom är försiktiga som sitter hemma med c19 och isolerar sig enligt cdc rules.

Omicron Breakthrough Infections Stoke NYC Shutdown Fears – NBC New York

Kommer bli stökigt framöver. Min stammis bar är stängt tills vidare sedan personal testade positivt i onsdags.

Med all respekt för att man säkert kan tycka att det är dramatiskt när man själv drabbas.

Men har du någon trovärdig källa på att ett besök i NYC skulle vara en garanti för att man smittas av Covid-19 oavsett försiktighetsgrad?

Just såna här drama queen inlägg skapar ju bara onödig friktion. Vad är syftet?

Det sagt hoppas jag att du, din fru och era vänner inte blir allvarligt sjuka och att ni alla kan få en trevlig jul trots den uppenbara risken för inställda planer!

@Alx kanske skulle formulerat mig annorlunda. Det var mer med glimten i ögat som jag sa att om man vill få det så ska man komma hit.

Det är var och ens beslut att göra sin riskanalys. Det enda vi vet är att det sprids extremt fort just nu. Vi som bor här har inga som helst problem då vi just bor här och att sitta hemma 10 dagar karantän drabbar oss inte nämnvärt. Det är värre för folk på resande fot som måste hem.

Vi mår bra och fick för en stund sedan reda på att ännu en kompis testade positivt i morse. Så det blir att bränna av Foundation på Apple TV efter att ha kollat klart på Invasion.

Hoppas att ni får en bra resa över på nytt och att ni kommer hem friska.

@Alx kanske skulle formulerat mig annorlunda. Det var mer med glimten i ögat som jag sa att om man vill få det så ska man komma hit.

Det är var och ens beslut att göra sin riskanalys. Det enda vi vet är att det sprids extremt fort just nu. Vi som bor här har inga som helst problem då vi just bor här och att sitta hemma 10 dagar karantän drabbar oss inte nämnvärt. Det är värre för folk på resande fot som måste hem.

Vi mår bra och fick för en stund sedan reda på att ännu en kompis testade positivt i morse. Så det blir att bränna av Foundation på Apple TV efter att ha kollat klart på Invasion.

Skönt att höra att ni mår OK. Hoppas verkligen att det fortsätter så!

Ja det är alltid svårare om man blir sjuk på resande fot. För oss är det ”enkelt” eftersom vi har vårt second home på Manhattan. Så kan vi bara ta oss dit så löser sig resten. Men även vi behöver givetvis vidta försiktighetsåtgärder.

Jag vet inte vart i NY ni håller till. Men med tanke på hur det såg ut på Manhattan under förra helgens Santacon är det föga förvånande om smittspridningen ökar kraftigt. Det var allt annat än Coronasäkrat på stan.

Med all respekt för att man säkert kan tycka att det är dramatiskt när man själv drabbas.

Men har du någon trovärdig källa på att ett besök i NYC skulle vara en garanti för att man smittas av Covid-19 oavsett försiktighetsgrad?

Just såna här drama queen inlägg skapar ju bara onödig friktion. Vad är syftet?

Det sagt hoppas jag att du, din fru och era vänner inte blir allvarligt sjuka och att ni alla kan få en trevlig jul trots den uppenbara risken för inställda planer!

Nu råkar jag känna @sembl ganska väl och ”Drama Queen” skulle nog vara en väldig taskig benämning ;) hellre inte någon kris-maximerar. Killen kan varken stava eller säga ordet NEJ/NO/NEIN :p

Om du ser på medlemmarna härinne så är det många som åker med familj, vill besöka specifika kroger, gå på Broadway eller sport. Just nu verkar det vara ganska stökigt:
1. Barn mellan 5 - 12 år måste också vara vaccinerade. Något vi inte gör i Sverige. Något @sembl tipsade oss om
COVID-19: Vaccine Key to NYC - NYC Health

2. Sportsevents flyttas i datum, just nu inte NYC men det kan ske:
COVID-19 carousel - Raiders-Browns NFL game moved to Monday; Tuesday for Seahawks-Rams, WFT-Eagles

3. Broadway ställer in:
These are some of the Broadway performances canceled over Covid-19 - CNN

4. Kroger stänger som @sembl beskriver

Det är väl verkligheten just nu? På samma sätt som vi har medlemmar med planer för Premier League som ser dessa ändras i sista sekund:
Aston Villa-Burnley postponed hours before kickoff due to positive COVID-19 cases

Jag är glad jag fick 46t i NYC i början av december. Skulle nog inte åka dit själv just nu.

Nu råkar jag känna @sembl ganska väl och ”Drama Queen” skulle nog vara en väldig taskig benämning ;) hellre inte någon kris-maximerar. Killen kan varken stava eller säga ordet NEJ/NO/NEIN :p

Om du ser på medlemmarna härinne så är det många som åker med familj, vill besöka specifika kroger, gå på Broadway eller sport. Just nu verkar det vara ganska stökigt:
1. Barn mellan 5 - 12 år måste också vara vaccinerade. Något vi inte gör i Sverige. Något @sembl tipsade oss om
COVID-19: Vaccine Key to NYC - NYC Health

2. Sportsevents flyttas i datum, just nu inte NYC men det kan ske:
COVID-19 carousel - Raiders-Browns NFL game moved to Monday; Tuesday for Seahawks-Rams, WFT-Eagles

3. Broadway ställer in:
These are some of the Broadway performances canceled over Covid-19 - CNN

4. Kroger stänger som @sembl beskriver

Det är väl verkligheten just nu? På samma sätt som vi har medlemmar med planer för Premier League som ser dessa ändras i sista sekund:
Aston Villa-Burnley postponed hours before kickoff due to positive COVID-19 cases

Jag är glad jag fick 46t i NYC i början av december. Skulle nog inte åka dit själv just nu.

Jag känner inte Sembl men jag reagerar på när man kommer med ett kategoriskt uttalande som endast kan tolkas som; res till NY och få garanterat Covid….

Nu har Sembl själv svarat och uppenbarligen var det ett mycket dåligt ordval. Saken utredd. Men just när det gäller pandemin vore det skönt om vi alla kunde hålla oss till fakta istället för över-/underdrifter.

Jag kom hem från NYC i söndags. Kände ingen som helst större risk där än här i Stockholm. Men givetvis behöver vi alla, precis som Sembl själv skrev, göra vår egen riskbedömning. Alla är vi olika och alla har vi olika förutsättningar.

Tråkigt! Jag är nyligen hemkommen från en vecka i LA och Chicago. Klarat mig utan att bli smittad (testade idag igen, för säkerhetsskull)

Väl på plats i USA kände jag mig tryggare med avstånd och ansiktsmask än vad jag gör på den lokala ica-butiken där folk hostar och flåsar i nacken i kassakön.

Har New York bokat 19/1 men det kanske blir en voucher av det..

Tänkt så olika det är i USA.. i Texas var det som i Sverige, noll avstånd och inga munskydd.. frånsett att viss personal i landsomfattande butiker (Walmart etc) hade mask så märkte man inte av pandemin direkt.

Tänkt så olika det är i USA.. i Texas var det som i Sverige, noll avstånd och inga munskydd.. frånsett att viss personal i landsomfattande butiker (Walmart etc) hade mask så märkte man inte av pandemin direkt.

Exakt, när folk säger att de har varit i USA och bara varit på Manhattan eller downtown SF så har de inte varit i USA. De har just varit på Manhattan och SF.

Landet är stort och varje stat har sina kärnväljare. Därför ser det ut som det gör.

Toppen