Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Nyss hemkommen från New York och delar uppfattning med övriga. Förrutom kontroll vid incheckning och inlämnande av attestation, skulle jag säga att det är business as usual vad gäller inresa i landet utifrån mina erfarenheter. Kontrollerna av vaccinpass skedde slumpmässigt, men mer förekommande på ställen där notan tenderade att bli högre. Kontrollen som sådan var dock mycket enkelt i sitt utförande, ett getöga på telefonen där man i bästa fall blev ombedd att zooma in på namnet och komplettera med foto-ID.

Svårt att dra för stora växlar av amerikansk nyhetsmedia. det tenderas att slå på stora trumman för minsta snöflinga, således blir även rykten kring framtida begränsningar svåra att dra slutsatser av.

@sebml - tack för uppdatering!
Vi ska till Florida, så långt söderut där solen skiner varmt :) Förstår att allt inte kommer vara som tidigare och att det kanske inte blir besök på Universal, Disney eller Busch Gardens denna gång (pga eventuellt krav på minst 1 vaccindos för barn över 5y?? kan ha läst fel eller om det var i Kalifornien..). Huvudsaken att vi slipper karantän - om vi nu kommer dit/in/hem vill säga...

Hur har ni andra gjort med försäkring? Har ni förlitat er på utökad hemförsäkring eller tecknat extra? :rolleyes: Borta ca 2 veckor.

@sebml - tack för uppdatering!
Vi ska till Florida, så långt söderut där solen skiner varmt :) Förstår att allt inte kommer vara som tidigare och att det kanske inte blir besök på Universal, Disney eller Busch Gardens denna gång (pga eventuellt krav på minst 1 vaccindos för barn över 5y?? kan ha läst fel eller om det var i Kalifornien..). Huvudsaken att vi slipper karantän - om vi nu kommer dit/in/hem vill säga...

Hur har ni andra gjort med försäkring? Har ni förlitat er på utökad hemförsäkring eller tecknat extra? :rolleyes: Borta ca 2 veckor.

Det var new York som infört krav för sprutor för 5-11.. Kalifornien backade och avvaktar. Inga andra delstater vad jag vet har några sådana krav. Florida är för övrigt väldigt liberala med inga maskkrav etc så..

Det var new York som infört krav för sprutor för 5-11.. Kalifornien backade och avvaktar. Inga andra delstater vad jag vet har några sådana krav. Florida är för övrigt väldigt liberala med inga maskkrav etc så..
Lite OT:

Jag tror Guvernören Ron DeSantis skulle bli ohört upprörd om han visste du kallade honom för ”Liberal”

Han skulle nog själv kalla sig för konservative:

Ron DeSantis - Wikipedia

Men på gott och ont så funkar den decentraliserade amerikanske modellen och det är Florida själva som får bestämma. Det medför också om man inkluderar vetenskap eller inte i besluten som tas. Florida har valt en annan linje jämfört med staterna längre norrut.

Dock är flygresan fortfarande federal angelägenhet och vi avstår nog USA med ansiktsmaskkrav på en 3 1/2 åring. Det gäller både resan till USA och inom USA.

Ingen kontroll när vi anlände på LAX i går. Vi skickades dessutom förbi? tullfiltret. Det enda var en hund som sniffade lite försynt på oss på vägen ut.

Däremot förväntas man ha mask så fort man går in någonstans.

Lite OT:

Jag tror Guvernören Ron DeSantis skulle bli ohört upprörd om han visste du kallade honom för ”Liberal”

Han skulle nog själv kalla sig för konservative:

Ron DeSantis - Wikipedia

Men på gott och ont så funkar den decentraliserade amerikanske modellen och det är Florida själva som får bestämma. Det medför också om man inkluderar vetenskap eller inte i besluten som tas. Florida har valt en annan linje jämfört med staterna längre norrut.

Dock är flygresan fortfarande federal angelägenhet och vi avstår nog USA med ansiktsmaskkrav på en 3 1/2 åring. Det gäller både resan till USA och inom USA.

Självklart var liberal inte menat så...:)
Samma som i Texas o andra konservativa sydstater. Tycker personligen själv det är helt rätt väg.. Alla dessa tvång hör inte hemma i en demokrati. Och detta konstnata mask eller inte fungerar kan vi ju på BC lämna därhän då båda sidor kan peka på massa saker om hur bra det funkar eller inte funkar.

Ingen kontroll när vi anlände på LAX i går. Vi skickades dessutom förbi? tullfiltret. Det enda var en hund som sniffade lite försynt på oss på vägen ut.

Däremot förväntas man ha mask så fort man går in någonstans.
Visst kändes det märkligt? Det var samma när jag anlände på LAX för en vecka sedan. Blev orolig att jag gått fel någonstans och snart skulle bli nedbrottad och gripen

Visst kändes det märkligt? Det var samma när jag anlände på LAX för en vecka sedan. Blev orolig att jag gått fel någonstans och snart skulle bli nedbrottad och gripen

Jo, speciellt eftersom ena dottern har Adhd medicin (narkotikaklassade) och jag var fullt beredd på hela baletten med kontroller.

Däremot tror jag att de har nån sorts profilering på vilka som "måste" gå via tullen. Ett yngre asiatiskt par som gick framför oss skickades åt höger och vi till vänster.

Last edited by a moderator:
Kan bidra med erfarenheten att flyga till USA via LHR. Har CPH som hemmabas, men flög denna gång från ARN. Hade fyllt i all nödvändig info och laddat upp dokument i appen VeriFly. Vid incheckning ville de se Covidpass och antigen. Smidigt. Vid transfer i UK krävs inget test så länge man stannar airside. Slutligen, de vanliga frågorna vid ankomst DFW. ”Hur länge stannar du i USA, ärende, var kommer du bo osv.” Väldigt smidigt och genom immigration på 10 min efter deboarding.

Jo, speciellt eftersom ena dottern har Adhd medicin (narkotikaklassade) och jag var fullt beredd på hela baletten med kontroller.

Däremot tror jag att de har nån sorts profilering på vilka som "måste" gå via tullen. Ett yngre asiatiskt par som gick framför oss skickades åt höger och vi till vänster.

Vi som tre vita, en man och två döttrar är ganska låg risk för att smuggla in nått.

Ni deklarerede väl medicinerna eller?

När jag åkte till Australien deklarerade jag min receptbelagda migränmedicin. De tittade snabbt på vilken medicin det var och vinkade igenom mig.

Lätt bästa beslutet, för gick man på rött fick man sen gå förbi hela den gröna kön... :)

• Gilla
Reactions: JPE
Toppen