Summerar några dagar i LA (så långt, sitter i Star Allianceloungen på LAX nu). Hade en förväntan om mer kontroll och striktare maskvanor men min upplevelse blev klart mildare. Bortser man från kontroller i samband med flygresa så kom jag laddad med vaccinationsintyg i alla former, inklusive några kopior på papper. Har visat något av dessa vid ett enda tillfälle och det var på hotellet i morse när jag inte lyckades komma in på gymmet. Gick till receptionen som då ville se vaccinationsintyg varefter jag fick ett nyckelkort specifikt till gymmet. Detta var vid halv fem på morgonen så jag vet inte riktigt vilken risk jag och de andra två i gymmet utsatte varandra för som avviker från andra platser. Möjligen ett direktiv som gäller just gym kanske, som det första hotellet jag bott i så fall på struntat i, för där var det bara att träna som vanligt.
På sina ställen finns skyltar om max en person/sällskap i hissen men det följs inte speciellt väl. Folk är i allmänhet duktiga på att bära mask, men undantag förekommer. Känns som USA börjar vakna till igen så det är bara att hoppas att landet, och resten av världen såklart, fortsätter återhämta sig.
Fick en bil på SIXT som jag hade lite synpunkter om städningen av, då var världsläget till fördel, "om ni inte har fått bort skräpet som syns, hur skall jag då veta att bilen är fri från det som inte syns?". Slutade med en ursäkt och en uppgradering. Fick även bra service igår när jag efter att ha småpratat med SIXTs shuttlechaffis och flexat att jag kunde uttala ALLT på IKEA blev avsläppt på hotellet efter att han frågat vilken terminal jag skulle till, varpå jag svarat att jag bara skulle byta till en hotellshuttle eftersom jag bodde på hotell och redan varit där och checkat in och lämnat av bagaget innan jag returnerade hyrbilen
Annars har det varit ungefär som normalt tycker jag, även om det just nu känns klart lugnare på LAX. Många butiker är öppna men inte alla. Ingen fasttrack men snabbt igenom security ändå. SAS hade två Plus/Business-diskar, tre eco och en bagdrop. Jag som var tidig gick direkt som första köande till plus/business men fick vänta länge då de som redan fick hjälp vid dessa två diskar verkade ha bekymmer av något slag. Efter ca 20 minuter blev jag incheckad i den då enda bemannade eco-disken eftersom all annan personal antingen hade försvunnit någonstans eller var engagerade vid de två businessdiskarna. Jag uppfattade att den ena resenären hade bekymmer med möjligheten till inresa i Schweiz då hen flög LAX-CPH-FRA-ZRH men på egen biljett FRA-ZRH. Möjligt att jag inte uppfattade allt men det var så jag tolkade det. Att bekymmer uppstod för att det på FRA inte längre räknades som transit. Hen fick rådet att låta sig bli incheckad till FRA och ta sig vidare därifrån med annat färdmedel för att uppfylla kraven. Möjligt att jag inte förstod situationen till fullo, men det får tjäna som en påminnelse om att ha bra koll på läget vid resande just nu.
En knapp timme till boarding och början på slutet av den första långresan på en halv evighet.