Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Först och främst, tack för bra inlägg. Jag och min dotter har biljetter CPH-LAX 26 december och jag med spänning era observationer och storys här.

En fråga bara, när jag talar med testcenters före resan så säger alla att vi ska ha PCR-test för vår resa till USA. Majoriteten här verkar dock har tatt ett anti-gentest, varför då? Är det alltså ok?

Vår resa blir nog av om in LA inför vaccinationskrav för 5-11 åringar, de hade först tänkt att göra det, men backade. LA City Council Tweaks COVID Vaccine Proof Mandate; Drops Shopping Centers From Requirement – CBS Los Angeles
Jag gjorde antigen pga snabbt svar och billigare helt enkelt. Åkte ut 24/11 och hem 27/11 inga problem nånstans.

förutom en liten hick-up på hemresan som hade transit i Canada och de propsade på typ esta som kostade 7 CAD, inga stora summor så istället för att orda om dem och huruvida jag verkligen behövde ett sådant i transit var det bara att fylla i och ansöka, svar inom 10 min direkt på mail.

Finns många sorters tygmasker, min erfarenhet är att det är en klar minoritet som använder engångsmasker. Jag tycker att det är mycket mer bekvämt med tyg än en pappersmask, och man slipper att lukt och smak från masken sätter sig i munnen (de är även OK ombord på amerikanska flygbolag och några europeiska). Sitter bättre och tappar inte formen lika mycket av att tas av och på hela tiden. Går bra att tvätta (med mild torktumling så håller de formen bättre). Tipset är att köpa innan avresa, finns på amazon. 5-10 stycken för 100-200 kronor. Jag har valt att ha med justerbara öronband för att få rätt passform. Annars är de som Uniqlo säljer i Sverige helt OK, men de är inte justerbara.
Länk mottages tacksamt, alltid bra att få konkreta tips från någon som verkligen testat! De kirurgiska maskerna tycker jag är besvärliga att andas i, har en otäck lukt och skaver bakom öronen. På flyget dit med SAS är det väl bara att bita i det sura äpplet, men väl på plats vore det bra att ha något som är så bekvämt som möjligt.

Jag gjorde antigen pga snabbt svar och billigare helt enkelt. Åkte ut 24/11 och hem 27/11 inga problem nånstans.

förutom en liten hick-up på hemresan som hade transit i Canada och de propsade på typ esta som kostade 7 CAD, inga stora summor så istället för att orda om dem och huruvida jag verkligen behövde ett sådant i transit var det bara att fylla i och ansöka, svar inom 10 min direkt på mail.
Har även jag transit i Canada på vägen hem från USA. Bara så jag kan förbereda rätt papper, ni flög USA-Canada-Europa-Sverige? Och för det krävdes inget test men ETA (Canadas svar på ESTA)?:)

Har även jag transit i Canada på vägen hem från USA. Bara så jag kan förbereda rätt papper, ni flög USA-Canada-Europa-Sverige? Och för det krävdes inget test men ETA (Canadas svar på ESTA)?:)
Precis så, LAX-YUL-FRA-CPH

så vid incheck i LAX letade killen länge och väl. Struligt dessa tider med transit i två länder, ankomst DK med svenskt pass för att ta mig med tåg till Swe…

japp, ETA var det som jag fick stå och fylla i. I övrigt vaccinationspapper. Behövde inget nytt negativt test till hemresan pga endast transit i CA.

Länk mottages tacksamt, alltid bra att få konkreta tips från någon som verkligen testat! De kirurgiska maskerna tycker jag är besvärliga att andas i, har en otäck lukt och skaver bakom öronen. På flyget dit med SAS är det väl bara att bita i det sura äpplet, men väl på plats vore det bra att ha något som är så bekvämt som möjligt.

Prova ett annat fabrikat kirurgiska. Jag hade en låda där jag också fick ordentligt skav bakom öronen när det var många timmar. Bytte till ett annat och problemet var helt borta. (just skav problemet alltså - så j-a kul är det ju inte ändå, men som du säger man får bita i det och leva med det... Nu får vi ju åtminstone åka!)

Prova ett annat fabrikat kirurgiska. Jag hade en låda där jag också fick ordentligt skav bakom öronen när det var många timmar. Bytte till ett annat och problemet var helt borta. (just skav problemet alltså - så j-a kul är det ju inte ändå, men som du säger man får bita i det och leva med det... Nu får vi ju åtminstone åka!)
Såg någon som fäste dom i hörlurarna. Har man sådana är det ett tips.

Bra tips, jag ska passa på att prova några olika innan avresa och köra med det minst dåliga.

Toppen