Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Kan du länka? Finns några undantag?

Finns inget att länka till, eftersom det just inte finns några undantag. USA har "alltid" (dvs redan före corona) inte tillåtit internationell transfer, utan alla passagerare måste först genom immigration för att gå in i landet och sedan resa ut i landet även om man bara är i USA för att byta flyg. Det är därför man även måste ha giltigt ESTA eller visum för att byta flyg i USA. Tittar man på flygplatserna i USA så blandar man ju inrikes och utrikes i samma terminaler, så även av den anledningen skulle det inte fungera med några undantag.

Finns inget att länka till, eftersom det just inte finns några undantag. USA har "alltid" (dvs redan före corona) inte tillåtit internationell transfer, utan alla passagerare måste först genom immigration för att gå in i landet och sedan resa ut i landet även om man bara är i USA för att byta flyg. Det är därför man även måste ha giltigt ESTA eller visum för att byta flyg i USA. Tittar man på flygplatserna i USA så blandar man ju inrikes och utrikes i samma terminaler, så även av den anledningen skulle det inte fungera med några undantag.

"alltid" är att ta ti.
Före 11:e september gick det att göra intl. transfer på flera amerikanska flygplatser,
pax fick vänta i avskilda områden.
Iberia hade t.o.m. en egen hub i Maimi, flög 747 från Madrid till MIA och sedan byte till mindre plan.

Det är den här lagändringen från 2003 som gör att det inte är tillåtet även där det skulle vara möjligt:

Suspension of The Transit Without Visa (TWOV) and International-to-International (ITI) program
Effective Date:08/02/2003 - Department of Homeland Security (DHS)

https://www.federalregister.gov/doc...-of-immediate-and-continuous-transit-programs

God förmiddag! Jag reser till LAX med Swiss nästa lördag. Ni som rest nyligen med Swiss och fick skicka in dokument i förväg, fick ni den informationen på mail? Isåfall hur långt innan avresa?

God förmiddag! Jag reser till LAX med Swiss nästa lördag. Ni som rest nyligen med Swiss och fick skicka in dokument i förväg, fick ni den informationen på mail? Isåfall hur långt innan avresa?
Inte åkt ännu men igår (1 vecka före avresa) fick jag ett mail från Swiss med lite påminnelser (om Covid mm) och en länk till [Digital document check].

Edit. Inte gjort ngt ännu då jag måste avvakta antigen-test och Swiss PLF.

Toppen