Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Jag blev iaf insläppt i terminal C och polarisloungen utan frågor, visade mobilt boardingkort så jag slapp gå via B.
I lobbyn sa de att shuttlen nyligen har börjat igen. Får se när jag ska bort dit.
Bussen går. Det är (kanske har varit) riktigt bra skyltat. Man kan sikta på C71Z, men det är alltså samma ställe som tidigare.

Någon skrev tidigare att det var nervöst inför resan. Förstår precis!
Samma här, extremt länge sedan jag hade resfeber :confused:

Reser i morgon och skickade in alla dokument till Swiss igår och fick tillbaka "Your travel documents have been successfully reviewed" :) Har nu checkat in och fått digitala boardingpass.

Yes, Swiss hela vägen via Zurich. Skickade in följande:
- Vaccinationsbevis från covidbevis.se
- Testresultat Antigen från PharmaUse
- Pdf som jag fick när jag fyllt i https://swissplf.admin.ch/formular för att komma in i Schweiz.
- Laddade ner https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/NCEZID-FRM-Combo-Passenger-Disclose-508.pdf som jag fyllde i och signerade digitalt i Acrobat Reader. (Kryssade sektion1.1 och sektion 2.1 och sen signerade)
Följde dina ”instruktioner” slaviskt men fick avslag (från Swiss) :(
Gick dock att checka in hela vägen till JFK :rolleyes:

Samma här, extremt länge sedan jag hade resfeber :confused:

Följde dina ”instruktioner” slaviskt men fick avslag (från Swiss) :(
Gick dock att checka in hela vägen till JFK :rolleyes:
Stod det inte i mailet vad som var fel? Jag missade två sista först och fick då Mail om att dessa saknades, signerade du cdc pdf:en digitalt?

Jag checkade in igår kväll hos Air Canada transitdesk på YYZ för dagens resa till SFO. Visade upp mina tre dokument: Covidpass, PCR-test (återanvända det jag använde för Kanada), samt CDCs makalösa skapelse. 1min efter jag gick därifrån fick jag mail från Air Canada att alla mina dokument vara klara.

US Pre-clearance här på YYZ har plockat bort självserviceautomaterna. Det gick lite långsammare än vanligt, men jag var genom på 25-30min. Inga frågor, inga dokument kollades. Enbart foto togs på nytt ESTA. Himla smidigt som alltid att åka via Kanada.

Nu blir frågan på hemvägen om USA har sitt första fall innan jag åker, och om jag måste fixa ett test för transit via ZRH på söndag.

Biden administration considering requiring stricter coronavirus testing for everyone traveling to US - CNNPolitics

CDC Director Dr. Rochelle Walensky told reporters earlier Tuesday that the agency was "evaluating how to make international travel as safe as possible, including pre-departure testing closer to the time of flight and considerations around additional post-arrival testing and self-quarantines."

Dr. Vivek Murthy, the US surgeon general, said on CNN's "Erin Burnett OutFront" on Tuesday night that "the CDC is considering a number of measures right now. It hasn't fully decided on what it's implementing, but I do believe some of the measures its considering will have a substantial impact on our ability to detect virus before it arrives here."

Air travelers to U.S. set to face tougher COVID-19 testing | Reuters
The administration is also considering whether to require air travelers to get another COVID-19 test within three to five days after arrival in the United States, officials said.

The CDC did not confirm that, but noted it continues to recommend all "travelers should get a COVID-19 viral test 3-5 days after arrival" and "post-travel quarantine for any unvaccinated travelers."

The stricter rules could be announced Thursday, but it was not clear when they might take effect.

Det beror på vad Danmark isåfall potentiellt inför för krav. Det vet vi inte förrän de faktiskt gör det.

Om de inför krav på test får vi väl hoppas att det inte gäller transit likt UK. Det är väl det rinligaste. Just nu om man ska vidare från CPH till USA måste man ju ändå checka av test i form av Antigen. Men klart PCR vore ett drygt krav..

Toppen