Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

filip23

Medlem
Fråga: Vi landar 14:20 på SFO med SAS och ska vidare inrikes till LAX. Hinner man en connecting flight som avgår 16:10? Inget incheckat bagage men tänker att vi ändå måste gå ut för att senare checka in igen även om vi flyger med United, är det korrekt? Är det bättre att ta höjd för eventuell försening med SAS samt stockning vid immigration?
 

taxvalp

Medlem
Fråga: Vi landar 14:20 på SFO med SAS och ska vidare inrikes till LAX. Hinner man en connecting flight som avgår 16:10? Inget incheckat bagage men tänker att vi ändå måste gå ut för att senare checka in igen även om vi flyger med United, är det korrekt? Är det bättre att ta höjd för eventuell försening med SAS samt stockning vid immigration?

Du måste passera tull och immigration. Om det är bokat på genomgående biljett skulle jag inte vara orolig, vid separata biljetter skulle jag haft mer tid på mig även om det finns god möjlighet att hinna.
 

palmen

Moderator
Fråga: Vi landar 14:20 på SFO med SAS och ska vidare inrikes till LAX. Hinner man en connecting flight som avgår 16:10? Inget incheckat bagage men tänker att vi ändå måste gå ut för att senare checka in igen även om vi flyger med United, är det korrekt? Är det bättre att ta höjd för eventuell försening med SAS samt stockning vid immigration?
Best case scenario är du ute i avgångshallen (international) vid 14:30, worst case scenario är du ute vid 17:30 typ.
Att byta flyg i USA med separata biljetter så är grundregeln att man sover en natt vid flygplatsen man byter på för att vara säker. Vill man gambla så är det upp till var och en hur man vill göra och hur mycket det eventuellt kostar om man missar sitt flyg och om man är villig att ta den risken.

Jag skulle säga att i normalfallet så hinner ni. Ni borde vara igenom immigration till 14:45, ta er ut till skytrain och åka till Uniteds terminal och vara där till 15. Då har du ca 1h på dig till nästa flight och hinner checka in. Detta förutsätter ju dock att allt är i tid och inte minsta lilla missöde uppstår (tex att det kommer in en eller tio flighter innan er som kloggar igen immigration totalt).
Jag skulle aldrig någonsin boka en sådan kort connection på separata biljetter om jag inte var 100% inställd på att ta kostnaden för vad det kostar att köpa en ny biljett när man kommer fram (ofta kan man ju dock boka om biljetter i USA).

Varför inte stanna en natt vid flygplatsen i San Francisco, ta en uber in till stan och stanna så länge ni orkar och åk sedan tillbaka till lämpligt hotell nära flygplatsen. Morgonen efter tar ni fakiren till LAX, ni lär vara ordentligt jetlaggade och vakna runt 3 på morgonen i vilket fall.
 

filip23

Medlem
Best case scenario är du ute i avgångshallen (international) Varför inte stanna en natt vid flygplatsen i San Francisco, ta en uber in till stan och stanna så länge ni orkar och åk sedan tillbaka till lämpligt hotell nära flygplatsen. Morgonen efter tar ni fakiren till LAX, ni lär vara ordentligt jetlaggade och vakna runt 3 på morgonen i vilket fall.

Tack för bra och utförligt svar.

Jag har en möjlighet att boka genomgående biljett men då vi flyger SK hela vägen så är det ett bra poängpris, skulle jag lägga till en UA flight (SFO-LAX) så räknas väl hela resan som star alliance och dvs 145 000 poäng pp? Det är jag som bjuder båda vännerna så försöker hålla ner poängkostnaden lite iaf :) Men som tidigare nämnt, skulle kunna lägga till en UA eco på slutet då det finns tillgänglighet.

Tanken var först att flyga till SFO, stanna en natt och sen hyrbil till LA men vi ändrade oss och ville ta oss till LA asap. Dock är det ingen dålig ide med att ta fakiren dagen efter med tanke på jetlag osv. Uppskattar att du tar dig tid Palmen!
 

palmen

Moderator
Tack för bra och utförligt svar.

Jag har en möjlighet att boka genomgående biljett men då vi flyger SK hela vägen så är det ett bra poängpris, skulle jag lägga till en UA flight (SFO-LAX) så räknas väl hela resan som star alliance och dvs 145 000 poäng pp? Det är jag som bjuder båda vännerna så försöker hålla ner poängkostnaden lite iaf :) Men som tidigare nämnt, skulle kunna lägga till en UA eco på slutet då det finns tillgänglighet.

Tanken var först att flyga till SFO, stanna en natt och sen hyrbil till LA men vi ändrade oss och ville ta oss till LA asap. Dock är det ingen dålig ide med att ta fakiren dagen efter med tanke på jetlag osv. Uppskattar att du tar dig tid Palmen!
Det verkar rätt dumt att lägga på UA economy för 30k extra (är väl 130k för business award till USA med star alliance?).
Även om ni kommer ner till LA på ankomstdagen kommer ni troligtvis vara sjukt trötta och ända gå och lägga er direkt när ni kommer fram, dvs resdagen är förstörd i vilket fall som helst.

Fakiren brukar vara billig, om ni bara har handbagage så kostar det ofta under 100$ för en oneway med valfritt bolag på sträckan.

Jag röstar ändå för att ta en natt i SF. Antingen tar ni något hotell i stan (kan vara skitdyrt vid mässor) eller ta något billigt vid flygplatsen och lägg pengar på uber istället. SF har ofanligt mycket att erbjuda i några timmar utifrån vad man har för intressen.
 

filip23

Medlem
Det verkar rätt dumt att lägga på UA economy för 30k extra (är väl 130k för business award till USA med star alliance?).

Ja det kan man lugnt säga. Fakiren går på strax under 500 kr våra datum och vi reser utan incheckat bagage så det är en win/win. Din röst är hörd Palmen och vi följer den ;)
 

palmen

Moderator
Ja det kan man lugnt säga. Fakiren går på strax under 500 kr våra datum och vi reser utan incheckat bagage så det är en win/win. Din röst är hörd Palmen och vi följer den ;)
Tänk dock på att de billigaste biljetterna i USA inte inkluderar handbagage över huvud taget så det behöver ni lägga till om ni väljer det alternativet.
 

bnr

Medlem
Tror inte den är aktuell längre? Verkar innehålla gamla krav.
As required by United States federal law, all airlines or other aircraft operators
must confirm either a negative COVID-19 test result or recovery from COVID-19
and clearance to travel...

Tack! Hittade den förut men lyckades inte hitta den igen.
 
Toppen