Senaste nytt

Till Tokyo efter 11 oktober 2022 - vad behöver man tänka på?

bvs

Medlem
Tog för övrigt ca 35 minuter från det att jag gick av planet till att jag satte mig på bussen till hotellet, och då plockade jag också upp ett Welcome suica.
Visit Japan web rekommenderas, blir smidigt med den.

Har du iphone kan du skippa fysiskt suica och köra allt med apple wallet https://support.apple.com/en-us/HT207155 du kan även föra över ett fysiskt kort som du redan har pengar på.
 

Doctor-X

Medlem
Ni som ar lite koll. Ska till Tokyo ons-sön (ankommer ons till NRT och åker vidare till Kyoto söndag) vilket är mest förmånligt om man ändå tänker att man kommer åka tunnelbana en del:
- 72h metro pass (som gäller de heldagar jag har tors-lör) eller ett Suica direkt i mobilen?
 

bvs

Medlem
Ni som ar lite koll. Ska till Tokyo ons-sön (ankommer ons till NRT och åker vidare till Kyoto söndag) vilket är mest förmånligt om man ändå tänker att man kommer åka tunnelbana en del:
- 72h metro pass (som gäller de heldagar jag har tors-lör) eller ett Suica direkt i mobilen?

Beror på ditt resmönster lite. Jag brukar köra Suica för att slippa hålla mig till bara tunnelbanan och alltid kunna åka närmaste linjen oavsett, kan skilja rätt mycket i tid. Sen fungerar ju ditt Suica i Kyoto/Osaka också + alla drickautomater etc så jag skulle skaffa ett oavsett.
 

Doctor-X

Medlem
Beror på ditt resmönster lite. Jag brukar köra Suica för att slippa hålla mig till bara tunnelbanan och alltid kunna åka närmaste linjen oavsett, kan skilja rätt mycket i tid. Sen fungerar ju ditt Suica i Kyoto/Osaka också + alla drickautomater etc så jag skulle skaffa ett oavsett.

Ja precis jag tänkte köra Suica oavsett - tänkte köra det ons (ankomstdag) och sön (avresedag), men funderade på om Metropass 72h kunde vara ekonomiskt fördelaktigt (både läst och sett att vissa rekommenderar det på internet). Kan man köpa biljett till NRT express med Suica?
 

bvs

Medlem
Ja precis jag tänkte köra Suica oavsett - tänkte köra det ons (ankomstdag) och sön (avresedag), men funderade på om Metropass 72h kunde vara ekonomiskt fördelaktigt (både läst och sett att vissa rekommenderar det på internet). Kan man köpa biljett till NRT express med Suica?

Beror på resmönstret som sagt, aldrig räknat på det själv och har alltid prioriterat bekvämlighet före eventuella besparingar.

Angående NEX så kan du betala base fare med suica i spärren men du måste även ha en extra "limited express" biljett (lite som hur Shinkansen fungerar). De köper du i automater på NRT med cash eller kort och då kan lika gärna köpa båda i automaten. Du kan dock betala med suica i själva automaten (i alla fall i de flesta automater)
 

bvs

Medlem
Har en Android och då.verkar det tyvärr inte lika enkelt, eller t.o.m. omöjligt tyvärr.

Helt omöjligt är det inte, men du måste ha en Android från Japan med stöd för en standard som heter FeliCa. Dock kanske inte värt att köpa en på plats bara för att slippa fysiska kortet :)
 

chaudi

Medlem
Helt omöjligt är det inte, men du måste ha en Android från Japan med stöd för en standard som heter FeliCa. Dock kanske inte värt att köpa en på plats bara för att slippa fysiska kortet :)

Mm, dock såg jag sista dagen att Welcome suica inte går att lägga in i Apple pay iaf, enligt deras hjälppapper jag fick.

Fungerade supersmidigt att ta shinkansen med kortet också, köpa biljett på smart-ex (lite rabatt vid köp mer än 3 dagar i förväg), skriv in Suicakortets nummer och tada. Ska också gå att ändra avgång fram till några minuter innan avgång om man inte passerat spärrarna.
 

bvs

Medlem
Fysiska Suica och Pasmo slutar att säljas från den 2e Augusti https://soranews24.com/2023/08/02/s...hopping-payment-cards-suspended-indefinitely/ .

I början av juni så slutade oregistrerade Suica säljas och nu slutar de även med registrerade (de med ditt namn på). "Welcome Suica", det röda som bara gäller i 28a dagar och är riktat till turister, kommer fortfarande att säljas men i princip bara på HND eller NRT enligt https://www.jreast.co.jp/multi/en/welcomesuica/welcomesuica.html

För er med Iphone så går det att lägga till Suica/Pasmo direkt i Apple Pay utan att först köpa ett fysiskt kort, instruktioner här https://support.apple.com/en-us/HT207155 och fungerar då som vanligt på alla ställen där de accepterar suica/pasmo. För er med Android är det tyvärr fortfarande kört om ni inte köpt telefonen i Japan.
 
Toppen