Senaste nytt

Thai Airways generellt Uselt!?

Taggen

Medlem
Vi kan konstatera att de är ruskigt ojämna mao. Håller med om att slitaget verkar högt. Flög från Arlanda i Mars förra året med en 4år gammal A350 som redan börjat visa slitage i business. Skall förhoppningsvis flyga med dem igen snart igen så jag får jämföra. Vi kan nog inte hoppas på några större förbättringar med tanke på Thai’s ekonomiska situation även om Q3 visade en återhämtning så har de en lång väg kvar om de någonsin lyckas styra upp planet. De befinner sig dessutom under rekonstruktion så det är bara att boka Finnair istället fram tills dess och använda Thai för poängbokningar istället när EVA inte har platser.
 

MTheC

Medlem
Flög BKK-ARN nyligen och var helt ok. A350 som var i ok skick, alert och trevlig service. Åt ingen middag utan prioriterade sömnen, sovkomforten var bra. Frukost helt ok.

Om jag jämför med de övriga bolag jag flugit longhaul med efter/under pandemin så var det sämre än Eva Air och Singapore Airlines. Finnair har varit fruktansvärt ojämnt så vissa flygningar bra medan andra katastrof (som när det inte fanns el i stolarna SIN-HEL så inga lampor, ingen IFE, ingen möjlighet till laddning och de valde att inte informera folk om det förrän man var ombord (trots att de var medvetna om problemet)). Turkish var i linje med Thai i kvalitet. Swiss, Austrian och LH var avsevärt sämre på allt utom möjligen IFE.
 

Messieh

Medlem
Det var mina resor ARN-BKK och retur BC, kunde inte tro att det var Thai Airways jag kände till. Allmänt kvalitet och in flight service var riktigt minus, BC toaletten en var trasig och 2 andra toaletterna till var jätte smutsiga. Känns down grade. Sittplatsen var sönder och personalen visst ingenting, måste be dem att titta förbi. Det fixat dem med Silver tape på min sittplats…Trist.
 
Det var mina resor ARN-BKK och retur BC, kunde inte tro att det var Thai Airways jag kände till. Allmänt kvalitet och in flight service var riktigt minus, BC toaletten en var trasig och 2 andra toaletterna till var jätte smutsiga. Känns down grade. Sittplatsen var sönder och personalen visst ingenting, måste be dem att titta förbi. Det fixat dem med Silver tape på min sittplats…Trist.
Är väl inte helt fel att ha två stora toaletter? Sen att de verkade vara smutsiga är ju inte bra, men stora toaletter är ett klart plus, många bolag har ju små toaletter även i business.
 

mischadee

Medlem
Kan rapportera när jag flyger BKK-CPH nästa söndag. Jag har dock inga höga förväntningar alls. Hoppas mest få sova. Men kanske får ladda med Snacks från loungerna då . Har inte Thai en ny lounge som är bra? Annars föredrar jag EVAs och Singapores lounger i Bangkok.

Andra högre förväntningar nu dock när jag sitter i utmärkta Vienna Lounge (ej Austrian) och väntar på EVA 787-10 ner till BKK. Detta har jag sett fram emot länge.
 

MTheC

Medlem
@mischadee testade flera lounger för någon vecka sedan. Thais lounge var helt ok men fruktansvärt mycket folk. Singapore Airlines lounge var bättre och lugnare men stänger tidigt (23 tror jag) så beroende när flyget går så kan du behöva byta lounge. Eva Airs är också bra och väldigt lugnt och skönt men oftast långt bort från gaterna som verkar gälla till Europa. Turkish har också lounge, jag tyckte den var medioker men gillar man pide så kan det vara värt ett besök.
 

plover

Medlem
Hmm, vi åkte C från ARN-SIN via BKK i oktober, det var faktiskt riktigt bra, trevlig personal, trots smockfull kabin i både C och ekonomi, Bra service, såg någon som hade strul med IFE men annars bra rakt igenom. Flygandet år ju på uppgång generellt i alla fall om man går efter biljettpriser och tillgång. Hoppas de tar till sig av kritiken här. Jag reser gärna med dem igen,
 

Lasse Kongo

Medlem
Avslutade precis en resa i Business Köpenhamn - Bangkok Trt med Thai. Jag är i mer eller mindre ”chock”. Den generella upplevelsen var katastrof. Deras 777-300er är så slitna att man kan tro dom härstammar från tiden innan kritan. Knappar är trasiga och spruckna, färgskav överallt. Ingen meny, dålig service, snacks mellan måltiderna existerade inte. Maten helt fruktansvärd, fick en ”pilgrimsmussla” som var som en kokt torkad potatis. En fisk som var sämre en fängelsemat. Champagne från Köpenhamn fick vi inte då Thai inte betalt skatter. Champagne från Bkk fanns inte ens som alternativ om man inte bad specifikt om det. Mediaskärmarna är så risig upplösning att man knappt ser bilder. Utbudet av filmer är från VHS tiden. Listan kan göras lång… Hade jag betalat fullt pris kontant på ca 38k Pp hade jag varit helt rosenrasande.
Nu 165k poäng samt 2-4-1.
Trots det här var kabinen full. Men av det jag såg var det ingen som knappt rörde maten.
En positiv sak,
Tacksam att få sova 7h på hemvägen i full flat bed iaf. Men för 38k? Näää. Thai, lägg ner verksamheten eller ryck upp er. Katastrof.

Någon annan som har en annan upplevelse?
Flög CPH-BKK-CPH i höstas. Kan skriva under på allt du skrivit. Hemresan var betydligt bättre men ändå inte tillräckligt bra. Gör ont i hjärtat att Thai gått ner sig så. Gjort så många resor med Thai och valde alltid dom i första hand före covid.
 
Kan rapportera när jag flyger BKK-CPH nästa söndag. Jag har dock inga höga förväntningar alls. Hoppas mest få sova. Men kanske får ladda med Snacks från loungerna då . Har inte Thai en ny lounge som är bra? Annars föredrar jag EVAs och Singapores lounger i Bangkok.

Andra högre förväntningar nu dock när jag sitter i utmärkta Vienna Lounge (ej Austrian) och väntar på EVA 787-10 ner till BKK. Detta har jag sett fram emot länge.
Mina föräldrar körde EVA 787 via Vienna ner strax innan jul. Såg ut att vara riktigt fina kabiner och var tydligen kanon bra enligt dem. Själv riktigt sugen på att testa dem
 
Är väl inte helt fel att ha två stora toaletter? Sen att de verkade vara smutsiga är ju inte bra, men stora toaletter är ett klart plus, många bolag har ju små toaletter även i business.
På mina 777-300er thai nu senast var det bara små toaletter. Riktigt unket. Och som sagt, plastdetaljer, spolknappen trasiga spruckna.
 
Toppen