Senaste nytt

Taxfree alkohol och planbyten

Nemo

Medlem
Någon som har koll på hur det funkar med inköp av alkohol på Arlanda när jag har transit i Oslo till Bodö (inrikes Norge). Det krävs ju rent generellt att man plockar ut incheckat bagage i Oslo och checkar in när man ska vidare inrikes. Tacksam för kunskap!
Tock
Går bra att handla på ARN, byta inrikes i OSL och ta med som handbagage vidare till Bodö så länge du har förseglat påsen. Det finns även arrival taxfree vid bagageutlämningen på Gardermoen. Kom dock ihåg att Norge har begränsning på mängd skattefri införsel.
 
Jag återupplivar den här tråden; jag ska flyga San Antonio - Houston - Stavanger - Köpenhamn - Göteborg på fredag/lördag.
Hur är det nu med tax free-inköpen:
1. Om jag köper någon vätska i Houston och försluter den, går den att få med hela vägen eller var falerar det?
2. Kan jag handla tax free vid ankomst i Köpenhamn? (dvs skattefritt)
3. Är det nya säkerhetskontroller i Stavanger och/eller Köpenhamn?
4. Antar att ransonen tax free inhandlat inom "EU/Norge" (eller vad jag nu ska kalla det, EU är ju inte en skattefri zon i den bemärkelsen) räknas ihop med skattade inköp gjorda utanför EU, vid införsel till Sverige. Är det korrekt? (Antar också att icke-tax free inhandlat inom EU inte ingår i samma ranson)

Det var längesedan jag handlade något på flygplatserna eftersom jag blev trött på att alltid behöva tjafsa om det vid security och för det mesta tvingas slänga det jag inhandlat. Men jag känner att det kanske kan vara värt ett nytt försök. Erfarenheten av att fråga någon som arbetar i tax free-butiker (eller motsvarande fast med skatt) är att det är som att prata med vilken kundtjänst som helst; jag får ett svar men det visar sig att de inte har en aning egentligen. De svara nämligen att det alltid går bra, vilket visat sig vara fel för det mesta. Därför ställer jag nu min förhoppning till alla experter som finns på detta forumet!
 

agehall

Medlem
Jag har sedan länge gett upp att försöka köpa TaxFree när jag har mellanlandningar (dvs alltid) då det är ett sådant virrvarv av regler och ibland bara beror på personalens dagsform i security.
 
Jag återupplivar den här tråden; jag ska flyga San Antonio - Houston - Stavanger - Köpenhamn - Göteborg på fredag/lördag.
Hur är det nu med tax free-inköpen:
1. Om jag köper någon vätska i Houston och försluter den, går den att få med hela vägen eller var falerar det?
Det bør gå fint - jeg tror ikke du skal igennem en sikkerhedskontrol i Stavanger, men det er ikke noget jeg har praktisk erfaring med.

2. Kan jag handla tax free vid ankomst i Köpenhamn? (dvs skattefritt)
Der findes kun 1 slags spiritus i København og det kan alle købe, også ved ankomst. Jeg tror ikke der findes spiritus der ikke er betalt afgift af - men jeg kan tage fejl.
3. Är det nya säkerhetskontroller i Stavanger och/eller Köpenhamn?
Når du kommer fra Stavanger bør der ikke være i København. @NotRyan hvordan ser det ud med Stavanger?
 

NotRyan

Medlem
Jag återupplivar den här tråden; jag ska flyga San Antonio - Houston - Stavanger - Köpenhamn - Göteborg på fredag/lördag.
Hur är det nu med tax free-inköpen:
1. Om jag köper någon vätska i Houston och försluter den, går den att få med hela vägen eller var falerar det?
2. Kan jag handla tax free vid ankomst i Köpenhamn? (dvs skattefritt)
3. Är det nya säkerhetskontroller i Stavanger och/eller Köpenhamn?
4. Antar att ransonen tax free inhandlat inom "EU/Norge" (eller vad jag nu ska kalla det, EU är ju inte en skattefri zon i den bemärkelsen) räknas ihop med skattade inköp gjorda utanför EU, vid införsel till Sverige. Är det korrekt? (Antar också att icke-tax free inhandlat inom EU inte ingår i samma ranson)

Det var längesedan jag handlade något på flygplatserna eftersom jag blev trött på att alltid behöva tjafsa om det vid security och för det mesta tvingas slänga det jag inhandlat. Men jag känner att det kanske kan vara värt ett nytt försök. Erfarenheten av att fråga någon som arbetar i tax free-butiker (eller motsvarande fast med skatt) är att det är som att prata med vilken kundtjänst som helst; jag får ett svar men det visar sig att de inte har en aning egentligen. De svara nämligen att det alltid går bra, vilket visat sig vara fel för det mesta. Därför ställer jag nu min förhoppning till alla experter som finns på detta forumet!

Om du köper den i Houston så går det fint då du kommer direkt in i utrikes avgångshall utan ny security både i Stavanger och Köpenhamn...
 
Gott, tack för svar! Jag gör ett försök och testar med att köpa något billigt. OT så verkar det som om jag har blivit ombokad samtidigt som den gamla routingen ligger kvar. Ser mycket konstigt ut på bokningen. Just nu är routingen SAT-IAH-SVG-OSL. SVG-CPH. OSL-ARN-GOT. CPH-GOT. Något förvirrande med 7 boardingkort... Om jag tar routingen via ARN så blir det ny säkerhetskontroll ivf, men där borde det går bra med tax free-påsen hoppas jag. :)
 
Toppen