Senaste nytt

Taxfree alkohol och planbyten

flygtoken

Medlem
Tyvärr måste jag meddela att både du Alx och flygtoken har fel.

Denna typ av resor gör jag varannan vecka, men eftersom Ni inte litar på vad jag säger vänligen läs
§4.1.3.4.e, om man handlar på LHR efter säkerhetskontrollen och senare byter på ARN så gäller 24-timmarsregeln,
vilken typ av biljett man reser på är oväsentligt.


Jag sa aldrig att jag inte litade på dej!
 

Alx

Medlem
OK, vad bra att du klarade ut det! Jag var uppenbarligen felinformerad och har blivit felaktigt "fråntagen" (gick tillbaka och checkade in handbagaget) flaskor i säkerhetskontrollen på ARN med hänvisning till just det faktum att jag avslutat en resa och påbörjat en annan. Om det mot förmodan blir en nästa gång så tar jag med mig en utskrift! :)
 

Homer

Medlem
Nej, har jag fel :(! Fast en gång så köpte en reskamrat till mig en flaska på LHR! Han fick den inplastad och fick utan problem ta med den ombord på flyget! Han resa var CMB-LHR-ARN! Sen hade han en resa till SDL på en annan biljett och då fick han som sagt checka in den! Då var det inga problem. Flyget till LHR gick 5 timmar efter att han landade från CMB!

Nu vet jag ju inte vad som hänt där och vem som sagt åt honom att checka in flaskan, om det var personal i säkerhetskontrollen eller de som checkar in baggage.
Det är hursomhelst inte all personal som har koll på alla regler.

Jag fick problem på ARN med en flaska Whisky inköpt på BA flight från JNB, men turligt nog hade jag reglerna utskrivna, så de gav med sig efter diverse tjafsande.
Inköp ombord på flygplan från EU(t.ex SAS, BA) räknas som inköp på flygplats inom EU även om man flyger
från land utanför EU, §4.1.3.4.f i EU förordningen nr 185/2010.
Detta är fö inget som nämns på Transportstyrelsens website

Enligt Transportstyrelsen skiljer det också (det kanske är så det vet jag inte) mellan att
byta på Arlanda, Bromma, Landvetter eller Sturup och byta på övriga EU flygplatser

Handlar man en flaska på BBK och får den inplastad, så ska det alltså detta vara okej att resa
Bangkok − Stockholm Arlanda – Luleå
men inte
Bangkok-Köpenhamn-Stockholm
Att det inte går via CPH finns det erfarenhet av http://www.businessclass.se/flygpla...agen-denmark-fick-laera-mig-harda-vaegen.html

Resa till Sverige - Transportstyrelsen
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Jag flyger YVR - LHR - ARN på en biljett idag, sedan vidare till CPH på en anan billjett. Som fattig student är det såklart lockande att köpa på sig så mycket alkohol som möjligt. Om jag köper alkohol på LHR, kan jag sedan ta med det som handbagage genom security på arlanda? Väskorna är fyllda till bristningsgränsen så där ryms icket mer. Eller är det möjligt att köpa billig alkohol på arlanda med tanke på att man flygit långdistans?

Vi hade detta uppe för ett tag sedan.
Om slutdestinationen är CPH så finns det ingen idé att släpa på tunga spritflaskor runt halva klotet.
Numera säljer arrivalshopen 1 liters flaskor till "äkta" taxfreepriser. Har inte prövat själv men hört att ransonen är 10 liter. Sortimentet är inte det största, men räcker till normalbehov. Dessutom brukar de ha riktigt bra vin tilbud.
 

Matsson

Medlem
Off Topic
Har fullständigt ledsnat på dessa byråkratiska taxfreeregler, liknar Östtyskland 1973.Köper aldrig taxfree
Bränner själv i sommarstugan och kryddar efter behag.
 

Rich

Medlem
Jag löste det genom att handla i arrival shopen i CPH, var väl lite billigare på planet och LHR, men riktigt smidigt!
 

norken03

Ny medlem
Är lite trögtänkt ,men hur går det om jag köper sprit i Bangkok mellanlandar i Istanbul ,sen vidare till ARN.
Åker med Turkish .
 

dino_81

Medlem
Är lite trögtänkt ,men hur går det om jag köper sprit i Bangkok mellanlandar i Istanbul ,sen vidare till ARN.
Åker med Turkish .

BKK är inte "godkänd" enligt EU att sälja vätskor som sedan får transferens inom EU. Man får dock checka in det och på så sätt föra med dem vid flygplansbyte.

Men eftersom Turkiet inte är med i EU och sannolikt inte har hårdare krav tror jag inte att det är några problem att ta med sig påsarna till nästa plan.
 

Tockstew

Medlem
Någon som har koll på hur det funkar med inköp av alkohol på Arlanda när jag har transit i Oslo till Bodö (inrikes Norge). Det krävs ju rent generellt att man plockar ut incheckat bagage i Oslo och checkar in när man ska vidare inrikes. Tacksam för kunskap!

Tock
 

Dr. Miles

Expert
Någon som har koll på hur det funkar med inköp av alkohol på Arlanda när jag har transit i Oslo till Bodö (inrikes Norge). Det krävs ju rent generellt att man plockar ut incheckat bagage i Oslo och checkar in när man ska vidare inrikes. Tacksam för kunskap!

Tock

Vide byte av Utrikes -> Inrikes i Norge krävs det att man går genom tullen. Vilket per automatik man måste gå genom säkerhetskontrollen.
Om du hämtar bagaget i Oslo och packar dina inköpta flaskorna in i bagaget och sedan checkar in det, bör det inte vara något problem.
 
Toppen