Senaste nytt

TANKAR FÖR BusinessClass FRAMÖVER

Om du med bevis menar om någon har sett en faktura utställd så är svaret sannolikt nej. Däremot så inser väl också du att enbart positiva recensioner utan någon som helst reflekterande (dessutom med pressfotografier direkt från hotellet) är en av två saker

1) Köpta
2) Grymt dåliga och borde aldrig ha blivit publicerade

Vad tror du själv om ovanstående? För mig är det nästan mer besvärande om det är tvåan som gäller. Är det verkligen så låg tröskel att få betalt och bli publicerad på BC?
Man fristes til at vende bevisbyrden - er det bevist at det omtalte materiale ikke var købt?

• Gilla
Reactions: pep
Det är mycket snack om detta - är det någon som har bevis för att BC faktiskt fått betalt för någon av dessa recensioner? Jag kan hålla med om att de kanske inte varit de mest lysande epos jag läst, men att pga detta hela tiden hävda att det måste vara reklam är ju ganska långsökt. Jag har iaf inte sett några bevis för att det betalats något till BC för att få dessa publicerade.
Jag blev nyfiken och började söka i gamla trådar. Här hittar du väl ett bra bevis på det du eftersöker? Hotel Spendido, autentisk glamour i Portofino | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resorHotel Spendido, autentisk glamour i Portofino | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Vad som är mest intressant är att först så bedyrar Jason dyrt och heligt att det minsann inte är reklam. Efter några dagar så ändrades hela "recensionen" och är nu inlagd som annons. Nu jobbar jag inte med marknadsföring och reklam utan är bara en enkel lekman när det kommer till detta, men för mig är annons och reklam ungefär samma sak.

Frågor på det?

Edit: Läs inlägg nummer 9, detta är från Jason där han hävdar bestämt att det inte är reklam. Sen läs sista inlägget, som är postat av Jacob där han säger att allting blivit fel och att man nu har skrivit att det inte är en recension (som sagt, nu står det som annons när man klickar på den).

Last edited:
Det finns väl en del saker som jag anser gör det hela lite knepigt. Jag har absolut inga problem med att man testar sig fram, det är ju jättebra. Men det tokiga uppstår ju i när man gör en massa konstiga test som man sen försöker få att framstå som att det är som det alltid varit.

1. Man provade en köpt recension - ett lyxhotell någonstans som jag inte minns. Den blev väl sen ommärkt tillslut som annons. (Edit: @Golfkillen hann ju länka in det i inlägget ovan ser jag nu)
2. Man provade Google translate - mindre lyckat språk kanske...
3. Man publicerade ett pressmeddelande helt utan omskrivning, så det blev ju en enda reklam-piece rakt av.
4. Man testar nya frilansare utan att egentligen introducera dem alls. De framställs som "stora", men man hittar dem inte alls på nätet i princip.

Jag tror att vi alla hade reagerat annorlunda om man i förväg hade sagt: "Vi tänkte prova och se om det funkar med Google translate, bara för att öka det redaktionella innehållet lite. Skulle detta funka tror ni? Är det good enough iaf?"

Ett forum är ju väldigt levande med många - både tysta och högljudda - intressenter. Om man känner att man blir "pålurad" förändring under föreskriften allt är som vanligt så blir nog många väldigt irriterande.

Så, mitt tips är: Testa gärna, vi vill alla att detta ska funka, men provskjut gärna era idéer med oss andra först. Vill ni köra små fokusgrupper, fine, gör det, men mitt råd är ändå: Efter det passerat "fokusgruppen", provskjut det med forumet sen. Så slipper ni nog en massa gnäll och kanske till och med tröskeln blir lite lägre.

Siden @dashboard dukkede op, synes jeg at noget af hyggen, åbenheden, ærligheden, troværdigheden, glæden, selvkritiken, selvironien hos redaktionen er forsvundet - og tonen her på forumet blevet mindre venskabelig. Djibouti katastrofen blev aldrig forklaret ordentligt. Læg alle kort på bordet, som medlemmerne som oftest gør i diskussionerne....

Vid åtminstone ett tillfälle har jag för mig att en "recension" först försvann och sedan märktes som "annons" eller "reklam" så det du skriver är, återigen om jag minns rätt, inte korrekt.

Jo, du har nog rätt i att det var något sådant som dök upp för ett bra tag sedan. Men det var väl ett tillfälle?

Håller med på ett sätt, men det finns ju en för bc ganska klar problematik om det ändå upplevs så. Det är säkert också en uppfattning som delas även av läsare som inte skriver här.

Låt mig raljera lite (dvs läs lite själv mellan raderna här och ta inte allt ordagrant):
Det kanske inte är så att de som skriver i forumet är målgruppen? De som hänger på forumet är en ganska speciell skara. Intäkterna på den modell som varit har inte infriats och Jason vill nu testa nya grepp. Det kommer troligen att innebära att vi som hänger här ser mindre material som vi uppskattar på förstasidan. Därmed inte sagt att det behöver bli mindre material (totalt sett) som vi gillar. Men detaljerade recensioner av förstaklasskabiner kanske inte passar en bredare målgrupp och därmed gör sig bättre i forumet?

Vi får väl se vad som händer framöver, men jag tycker inte Jason har fått en ärlig chans att ratta upp situationen. Det är inte helt enkelt att ta över efter två gamla forumrävar som är vana vid att driva den här typen av siter och samtidigt försöka ändra på saker och ting.

Om du med bevis menar om någon har sett en faktura utställd så är svaret sannolikt nej. Däremot så inser väl också du att enbart positiva recensioner utan någon som helst reflekterande (dessutom med pressfotografier direkt från hotellet) är en av två saker

1) Köpta
2) Grymt dåliga och borde aldrig ha blivit publicerade

Vad tror du själv om ovanstående? För mig är det nästan mer besvärande om det är tvåan som gäller. Är det verkligen så låg tröskel att få betalt och bli publicerad på BC?

Om du med "köpta" menar att BusinessClass betalats för att publicera dessa så hoppas jag verkligen att du har fel. Vad jag har förstått är de dock köpta på så sätt att BC betalat för att få använda materialet i vissa fall. I andra har det skrivits om pressreleaser vilket inte är något konstigt.

Det jag upplevt sista tiden, är att det blivit en otrolig gnällstämning i forumet mot allt som görs på den redaktionella sidan. Det är klart det märks att det är en förändring, men det är till viss del en medveten förändring i att man vill locka in nya målgrupper. Det blir dock otroligt trist när det nästan blir huggsexa om att kalla det som presenteras där för "reklam". Jag har faktiskt frågat lite vänner som inte läser BC hur de uppfattar en del av det material som presenterats på förstasidan sista tiden och ingen av dem har tyckte det har framstått som reklam även. Kan inte påstå att det är en vetenskaplig studie, men det är iaf uppenbart att det verkar finnas en publik som är mottaglig för det.

@JPMorgan kommenterade att jag varit väldigt icke-kritisk sista tiden och insinuerade att det var pga guru-rollen. Jag la faktiskt ner att vara kritisk mot saker och ting långt innan det kom på tal. Jag tog mig en rejäl funderare på hur jag skulle tackla förändringarna som jag insåg skulle komma när @Martin Björnström och @Jacob försvann. Det tog inte så lång stund att inse att jag hade två långsiktigt hållbara val - lägga ner BC helt eller acceptera förändring och fortsätta hänga här. Att bara sitta och gnälla på allt är inte konstruktivt utan snarare tvärt om - det skapar en riktigt dålig bild av BC för nya besökare och det är något som jag inte vill bidra till i onödan.

Jag har givetvis inte gillat allt jag läst, men till största delen har jag ignorerat det eller tagit upp det i PM med relevanta personer och det anser jag är ett mycket bättre sätt att hantera det hela än att posta tråkiga kommentarer.

Vi får väl se vad som händer framöver, men jag tycker inte Jason har fått en ärlig chans att ratta upp situationen. Det är inte helt enkelt att ta över efter två gamla forumrävar som är vana vid att driva den här typen av siter och samtidigt försöka ändra på saker och ting.
Jason fick sin chans, mörkade om en publicering, och då skall det väl till ganska mycket innan man litar på honom fullt ut igen?

Det jag upplevt sista tiden, är att det blivit en otrolig gnällstämning i forumet mot allt som görs på den redaktionella sidan. Det är klart det märks att det är en förändring, men det är till viss del en medveten förändring i att man vill locka in nya målgrupper. Det blir dock otroligt trist när det nästan blir huggsexa om att kalla det som presenteras där för "reklam". Jag har faktiskt frågat lite vänner som inte läser BC hur de uppfattar en del av det material som presenterats på förstasidan sista tiden och ingen av dem har tyckte det har framstått som reklam även. Kan inte påstå att det är en vetenskaplig studie, men det är iaf uppenbart att det verkar finnas en publik som är mottaglig för det.

@JPMorgan kommenterade att jag varit väldigt icke-kritisk sista tiden och insinuerade att det var pga guru-rollen. Jag la faktiskt ner att vara kritisk mot saker och ting långt innan det kom på tal. Jag tog mig en rejäl funderare på hur jag skulle tackla förändringarna som jag insåg skulle komma när @Martin Björnström och @Jacob försvann. Det tog inte så lång stund att inse att jag hade två långsiktigt hållbara val - lägga ner BC helt eller acceptera förändring och fortsätta hänga här. Att bara sitta och gnälla på allt är inte konstruktivt utan snarare tvärt om - det skapar en riktigt dålig bild av BC för nya besökare och det är något som jag inte vill bidra till i onödan.

Jag har givetvis inte gillat allt jag läst, men till största delen har jag ignorerat det eller tagit upp det i PM med relevanta personer och det anser jag är ett mycket bättre sätt att hantera det hela än att posta tråkiga kommentarer.
Jag väljer att citera en del av posten/svaren i inlägget som jag tycker är riktigt bra. Det finns flera medlemmar som jag respekterar högt här på forumet och @agehall är en av dem och denna typen av svar känns rakt igenom ärligt och det känns som att du verkligen tror på vad du skriver. Som jag även nämnde i mitt tidigare något kritiska inlägg så hoppas jag verkligen att framtiden kan bli något bra och jag tror att det är viktigt att vara så ärlig som man kan från ledningens sida med vad som händer och vad målet är.

Jason fick sin chans, mörkade om en publicering, och då skall det väl till ganska mycket innan man litar på honom fullt ut igen?

Jag förstår ditt resonemang och respekterar det. Det är dock ganska hårt att döma någon på ett snedsteg. Du har aldrig gjort något som inte blev bra antar jag?

Om jag surfar runt och hittar en ny site där jag börjar läsa, så är det ju oundvikligt att man även sneglar på kommentarer på siten. Om alla artiklar då är fyllda med negativa kommentarer så är det oftast enklare för mig som ny användare att tänka "nähe, här var det inget roligt att vara, jag går vidare". Det är just den effekten jag vill undvika.

@Senator brukar ofta prata om captive audience. Vi har alla hamnat här av en anledning och nu är vi fast i "träsket". Men vi räcker inte till - vi behöver ha en större publik och som en klok person en gång sa "det är idioti att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat utfall". Dvs man måste förändra saker för att få in en större publik. Det passar inte alltid oss som varit här en bra stund och avskyr förändringar (precis som undertecknad) men vi behöver inte hugga på allt, framförallt när det är subjektiva bedömningar. När det förekommer faktafel eller man kan komma med egna erfarenheter som bekräftar/motsäger något är det självklart rätt att posta en kommentar.

Men detaljerade recensioner av förstaklasskabiner kanske inte passar en bredare målgrupp och därmed gör sig bättre i forumet?
Haha, den var bra! Just därför man köper in undermåliga recensioner av resmål som Djibouti?

Att bara sitta och gnälla på allt är inte konstruktivt utan snarare tvärt om
Det du kallar gnälla kanske andra kallar konstruktiv kritik. Jag tycker nog att många varit väldigt tydliga med exakt vad man uppfattat som dåligt och varför, inte bara att det är dåligt. Syftet med att komma med kritik är att åstadkomma en positiv förändring - i det stora hela en uppmaning till de som styr att eftersträva en större öppenhet mot forummedlemmar och att försöka hitta bättre skribenter.

Det finns väl en del saker som jag anser gör det hela lite knepigt. Jag har absolut inga problem med att man testar sig fram, det är ju jättebra. Men det tokiga uppstår ju i när man gör en massa konstiga test som man sen försöker få att framstå som att det är som det alltid varit.

1. Man provade en köpt recension - ett lyxhotell någonstans som jag inte minns. Den blev väl sen ommärkt tillslut som annons. (Edit: @Golfkillen hann ju länka in det i inlägget ovan ser jag nu)
2. Man provade Google translate - mindre lyckat språk kanske...
3. Man publicerade ett pressmeddelande helt utan omskrivning, så det blev ju en enda reklam-piece rakt av.
4. Man testar nya frilansare utan att egentligen introducera dem alls. De framställs som "stora", men man hittar dem inte alls på nätet i princip.

Jag tror att vi alla hade reagerat annorlunda om man i förväg hade sagt: "Vi tänkte prova och se om det funkar med Google translate, bara för att öka det redaktionella innehållet lite. Skulle detta funka tror ni? Är det good enough iaf?"

Ett forum är ju väldigt levande med många - både tysta och högljudda - intressenter. Om man känner att man blir "pålurad" förändring under föreskriften allt är som vanligt så blir nog många väldigt irriterande.

Så, mitt tips är: Testa gärna, vi vill alla att detta ska funka, men provskjut gärna era idéer med oss andra först. Vill ni köra små fokusgrupper, fine, gör det, men mitt råd är ändå: Efter det passerat "fokusgruppen", provskjut det med forumet sen. Så slipper ni nog en massa gnäll och kanske till och med tröskeln blir lite lägre.

Tack för att du skrev detta, räcker att jag lägger till +1 :)

Toppen