Det finns väl en del saker som jag anser gör det hela lite knepigt. Jag har absolut inga problem med att man testar sig fram, det är ju jättebra. Men det tokiga uppstår ju i när man gör en massa konstiga test som man sen försöker få att framstå som att det är som det alltid varit.
1. Man provade en köpt recension - ett lyxhotell någonstans som jag inte minns. Den blev väl sen ommärkt tillslut som annons. (Edit:
@Golfkillen hann ju länka in det i inlägget ovan ser jag nu)
2. Man provade Google translate - mindre lyckat språk kanske...
3. Man publicerade ett pressmeddelande helt utan omskrivning, så det blev ju en enda reklam-piece rakt av.
4. Man testar nya frilansare utan att egentligen introducera dem alls. De framställs som "stora", men man hittar dem inte alls på nätet i princip.
Jag tror att vi alla hade reagerat annorlunda om man i förväg hade sagt: "Vi tänkte prova och se om det funkar med Google translate, bara för att öka det redaktionella innehållet lite. Skulle detta funka tror ni? Är det good enough iaf?"
Ett forum är ju väldigt levande med många - både tysta och högljudda - intressenter. Om man känner att man blir "pålurad" förändring under föreskriften allt är som vanligt så blir nog många väldigt irriterande.
Så, mitt tips är: Testa gärna, vi vill alla att detta ska funka, men provskjut gärna era idéer med oss andra först. Vill ni köra små fokusgrupper, fine, gör det, men mitt råd är ändå: Efter det passerat "fokusgruppen", provskjut det med forumet sen. Så slipper ni nog en massa gnäll och kanske till och med tröskeln blir lite lägre.