Senaste nytt

TANKAR FÖR BusinessClass FRAMÖVER

Ja, det är lite otydligt uttryckt. När jag fick frågan hade jag lite samma undringar - vad innebär det, vad är tanken med det? Efter lite samtal fram och tillbaka så kändes det ändå som att vi nådde någon slags samtycke utan att direkt kunna formulera exakt vad det handlar om. Vi har en skiss på vad gururollen innebär som nog kommer att publiceras inom en snar framtid men det är också något som kommer att växa fram över tid.

Det är framförallt ett sätt att knyta upp ett par personer till närmare till BC-organisationen för att utnyttja oss (mig och @Dr. Miles i det här fallet) för att på bästa sätt bygga vidare på BusinessClass. En sak som mycket väl kan falla på gurus är tex att hålla guider och stickys uppdaterade - dvs försöka strukturera upp information lite bättre. Vi kommer säkerligen att försöka bidra med lite artiklar här och där även om fokus nog kommer att ligga på forumet till största delen. Men exakt hur det blir får framtiden utvisa.

För tydlighetens skull vill jag påpeka att "guru" inte är detsamma som moderator. Dvs jag och @Dr. Miles kommer inte att moderera forumet. (Iaf inte så som det ser ut idag.)
Låter riktigt lovande

BC har blivit ett hett ämne på mitt sjukhus då jag ofta rekommenderar det till kollegor.
Deras första reaktioner har alltid varit, det dom många tar upp, att en grupp medlemmar ser sig finare än andra och mina vänner/kollegor väljer att inte ordna medlemskap eller vågar ej fråga.
Jag tycker dock att den situationen blivit bättre sedan vi fick 3 moderatorer (vilka alla gör ett bra jobb).

Det jag vill säga är att jag anser att vi fått en förbättring sista tiden och hoppas att den fortsätter!
Tack

Ska tillägga att vi jobbar på att skriva ihop vad det innebär och så fort vi har lyckats koka ner det till något som är presentabelt så kommer det att publiceras. Tanken var att det skulle ha kommit i samband med informationen ovan, men det vi hade klart på den fronten hade nog skapat mer frågor än det gett svar.

Ska tillägga att vi jobbar på att skriva ihop vad det innebär och så fort vi har lyckats koka ner det till något som är presentabelt så kommer det att publiceras. Tanken var att det skulle ha kommit i samband med informationen ovan, men det vi hade klart på den fronten hade nog skapat mer frågor än det gett svar.
Säger som @Agö, det du beskrev som din bild av det låter lovande!

Nu har jag läst igenom trådstartarens inlägg två gånger och jag får tyvärr inga positiva känslor oavsett hur mycket jag än anstränger mig och följande rader kan säkerligen upplevas obekväma som sanningen ibland kan göra. Uppriktigt och ärligt hoppas jag verkligen att jag har helt fel i min känsla och att mina tankar är totalt befängda men jag känner ändå att jag vill skriva av mig lite av mina högst personliga åsikter och reflektioner.

Även om jag inte tillhör ”eliten” av storskrivare här på BC så anser jag ändå att jag tillför forumet en del glada och läsvärda rader emellanåt. Jag har varit betydligt mer aktiv på andra stora forum i Sverige där jag sitter som administratör på två av den branschens största communityn. Jag ”har varit med” som forumräv och egen företagare inom e-handel sedan 1994 och anser mig själv ganska rutinrad som både skribent och internetanvändare.

Jag skulle vilja jämföra sommarens förändring på BC med när ett mindre företag blir uppköpta av större drakar som lovar guld och gröna skogar till de något naiva men samtidigt ödmjuka tidigare ägarna. Det funkar ett tag men så småningom lägger storebror i den planerade högre växeln och tyvärr passar inte de gamla ägarna in i drakens plan som varit utstakad redan från dag1. Dom gamla ägarna tvingas dra sig tillbaka mot att de har fått en liten ersättning mot att de avgår. Tyvärr märker kunderna till det uppköpta företaget att det inte är samma höga service längre och försäljningen och intresset för företaget går ner.

Om vi skall omvandla mina tankar till forumvärlden så är det precis samma sak här. Finns inte själen kvar på forumet så kommer ideella krafter i form av frivilliga medlemmar som lägger ner ledig tid att tappa intresset så småningom. Det som Martin har gjort för forumet och dess trivsel går inte att mäta i pengar och jag har svårt att tänka mig att den vinstdrivande draken inte kommer ha lust att ordna en Nobellmiddag eller annat specialevent om inte dessa genererar tillräckligt med avkastning. Det är just de här grejerna som har gjort att BC är så unikt med så många engagerade medlemmar som har fått så mycket kärlek tillbaka från själen i forumet, d.v.s. Marin.

Tyvärr ser jag en kommersiell portal framför mig som byggts upp med hjälp av frivilliga medlemmar som har fått en finare status och som i nuläget naivt nog inte ser vad som komma skall. Jag hoppas återigen att jag har tokfel och att allt kommer att bli superbra men vis av många års erfarenhet som forumräv och egen företagare så får jag bad feelings när jag läser ovanstående inlägg.

Jag hoppas verkligen att det kan bli som ledningen lägger fram BC’s framtid och jag kommer att vara den första att erkänna att jag hade fel om det visar sig att mina högst personliga reflektioner i detta inlägg är fel. Jag hoppas också att jag kommer att få möjligheten att dela med mig av mina tankar i framtiden här på forumet och att jag inte blir stampad på och utslängd för att jag delar med mig mig av mina ärliga och raka tankar även om de är obekväma, jag är en kille som inte gillar bullshit…

Just my 2 cents

Uppskattar transperensen, något som jag saknat i tidigare utspel.

Funderar lite på följande citat:
Grundtanken med BusinessClass var ett svenskt forum à la FlyerTalk. Men, det finns ett mycket större behov som behöver täckas: nämligen de hundra tusentals av omedvetna resenärer i Skandinavien eller de miljontals som finns i andra länder som söker inspiration om destinationer med också vill ”uppgradera” sin reseupplevelse. Det gäller att hitta inspiration att uppleva resande med andra ögon.

Om detta är BC:s affärsstrategi, att hundratusentals skandinaviska resenärer 1) ska lära sig bli en medveten resenär för att sedan 2) välja den framtida bokningstjänsten, blir jag tveksam. Jag själv är inne på sidan minst en gång varje dag, publicerar reserapporter men ganska sällan, svarar på de ämnen jag tänker att jag kan bidra med och läser de ämnen som intresserar mig - en ganska grå och vanlig medlem med andra ord. Har däremot lärt mig ovärderlig kunskap under mina år på BC vilket har resulterat att jag ses av min omgivning som något av en reseguru. Har många högutbildade, välbetalda och beresta vänner som gärna lyssnar och lär av mig men som aldrig, aldrig skulle djupdyka i ett forum för att få informationen.

Vad jag vill säga är att jag tror att många av oss medlemmar är ganska "unika" i vårt engagemang. Som exempel hittade jag till BC genom Den stora guiden till billigare flygbiljetter - BusinessClass.se som är en utmärkt artikel just med syftet att omvända omedvetna resnärer. Samtidigt var det den artikeln som fick mig att inse hur lite jag kan och hur mycket jag har kvar att lära mig för att bli medveten om mitt resande. Ett engagemang som mer är en livsstil än ett sätt att snabbt "uppgradera sin reseupplevelse". Brukar jämföra BC med "mitt suduko", men där jag förutom förströelsen samtidigt får igen trevliga upplevelser och möten med spännande människor.

Nu blev det mer skrivet än jag tänkt men detta är i alla fall mina spontana tankar.

Jag kan bara föreställa mig rädslan nya ägarna måste ha över att någon hostar upp ett nytt forum och de mest värdefulla medlemmarna drar, och just nu känns det bara som en tidsfråga. Ett forum är inte mer värt än sina medlemmar... det känns ganska farligt att köpa så här nischade forum.

Jag kan bara föreställa mig rädslan nya ägarna måste ha över att någon hostar upp ett nytt forum och de mest värdefulla medlemmarna drar, och just nu känns det bara som en tidsfråga. Ett forum är inte mer värt än sina medlemmar... det känns ganska farligt att köpa så här nischade forum.

Som sagt det är medlemmarna som gör forumet. Finns ingenting unikt på Businessclass som inte kan kopieras.

"Under perioden 2013 fram till sommaren 2015 investerar Reisegiganten runt 10 MSEK i BusinessClass. Verksamheten har flera heltidsanställda utöver Martin och Jacob"

Vet inte hur många gånger jag läst det ovanstående men blir bara inte klok på det.

Toppen