Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

Du har säkert helt rätt i antalet avgångar; det är sannolikt ingen ökning (eller minskning). En gissning är väl att LH-gruppens plan är mer välfyllda nu än före det att SAS ändrade strategi, det är i vart fall min bedömning från när jag flyger LH-gruppen.

Varför LH-gruppen inte gjort en satsning kan ju ha fler förklaringar än att det inte skulle vara lönsamt att öka trafiken till Arlanda. Allt från att de helt enkelt inte har tillräckligt med maskiner och/eller besättning för det till att det är ännu mer lönsamt att öka trafiken någon annnastans. Jag minns när SAS - för länge sedan - la ned sin linje till Jönköping. Linjen var lönsam men lades ned ändå då det var ännu mer lönsamt att öka frekvensen i huvudstadstriangeln.
Saliga tid när SAS/LIN fanns i Jkpg. Nu blev jag melankolisk igen. På riktigt.

Som många sagt +och minus. En sak jag undrar är om SAS har fått komma med i det Transatlantiska JV. Detta beskrevs ju som en av de stora fördelarna med skyteam. Hoppas också att någon kan fråga på diamondeventet vad SAS plan är för tillgänglighet österut.
Det var ju det största (enda?) skälet att lämna Star Alliance? Borde komma på plats vilken dag som helst nu ju.

Det var ju det största (enda?) skälet att lämna Star Alliance? Borde komma på plats vilken dag som helst nu ju.
Kanske inte SAS är så viktig för Skyteam eller samma orsaker (jag vet inte vilka) som gjorde att man inte fick vara med I Stars transatlantiska JV. Tror att vi på detta forum ibland har en tendens att överdriva SAS betydelse. Den som lever får se om SAS blir en "fullvärdig "medlem Skyteam (transatlantiskt JV, tillgång till bonusplatser) eller kommer mest att ses som ett matarbolag till KLM/AF

Kanske inte SAS är så viktig för Skyteam eller samma orsaker (jag vet inte vilka) som gjorde att man inte fick vara med I Stars transatlantiska JV. Tror att vi på detta forum ibland har en tendens att överdriva SAS betydelse. Den som lever får se om SAS blir en "fullvärdig "medlem Skyteam (transatlantiskt JV, tillgång till bonusplatser) eller kommer mest att ses som ett matarbolag till KLM/AF
Har ingen övertro, men det var det som meddelades på förra årets diamondevent i Kph, av högsta hönset.

Njae, det stämmer ju inte. Skälet till att man lämnade Star Alliance var krav från de nya ägarna. Att man valde de nya ägarna var för att de var beredda att satsa det som behövdes OCH att man också lovade att SAS skulle få bli en del i JV.
Är det inte också en hel del juridiska och byråkratiska hinder som måste avklaras för att en JV får sättas upp, eller ett bolag läggas till?
Ja så är det ju. Först måste det till avtal mellan de inblandade parterna, och dessa vill säkert att SAS ska bevisa sin förmåga först innan dessa förhandlingar kommer igång. Därefter så tror jag också att det krävs myndigheternas godkännande.

Så vi får kanske räkna med ytterligare ett år innan det är på plats.

Ja så är det ju. Först måste det till avtal mellan de inblandade parterna, och dessa vill säkert att SAS ska bevisa sin förmåga först innan dessa förhandlingar kommer igång. Därefter så tror jag också att det krävs myndigheternas godkännande.

Så vi får kanske räkna med ytterligare ett år innan det är på plats.

En inte oviktig (troligtvis) del av att "bevisa sin förmåga" är ju troligtvis införandet av business class intra-Europa på SAS.

Hmm, var det så det gick till?
- SAS var nära konkurs
- nya ägare räddade SAS från konkurs
(Skyteam hände)
- "vi" hoppas på att SAS ska gå med i JV med AF/KL/DL
- AF/KL har fortfarande långt från 50% ägande
Jag tror det kommer ta en stund till.

Jag tror själv att det kommer hända men det kommer hända i och med att SAS blir en del av AFKLM och Eurobonus uppgår i Flying Blue.

Dvs, SAS som självständigt(nåja) bolag kommer inte nå det utan det är först när de integrerats in som dotterbolag i koncernen som det kommer ske.

Å andra sidan så får vi se. Konstigare saker har hänt men jag håller med om att business class inom Europa är en del av paketet på ett sätt eller annat.

Toppen