Senaste nytt

Ta hem teknikprylar från USA för försäljning

Enligt rykten har Verizon bett alla sina anställda avboka ledigheter mellan 21-30 September för att möta "stormen". Alltså ser det ut som ett släpp vid 21 September.. (ej officiellt och lär ej bli förrens 12 September då Apple presenterar den för omvärlden.

Ska för övrigt sägas att jag inte gillar stora folkmassor i USA och synnerhet inte i NY.. inte heller när det är 11 år och typ 9 dagar efter 9/11.
Paranoid much:confused:

Vilka är där då?

Edit: 500 inlägget! :cool:

Last edited:
Attans! Jag ska ju till USA i slutet av Oktober, hade hoppats på en senare introduktion av iFånen. Nu kommer nog marknaden hinnas mättas tills dess.

Ska för övrigt sägas att jag inte gillar stora folkmassor i USA och synnerhet inte i NY.. inte heller när det är 11 år och typ 9 dagar efter 9/11.
Paranoid much:confused:

Vilka är där då?

Hm, jag t.ex. :D

agehall, har du en Festool kap/gersåg? Jag funderar på en batteridriven Makita, mest för att fortsätta med systemtanken, jag har ju allt i 18V.

Förresten, bubbelbadkaret köpte jag hemma för samma pris som i USA.

agehall, har du en Festool kap/gersåg? Jag funderar på en batteridriven Makita, mest för att fortsätta med systemtanken, jag har ju allt i 18V.

Jo, tyvärr har jag väl nästan hela Festools produktsortiment. Vilken såg tänker du på? Jag har en Kapex 120EB (kap/gersåg) samt en TS55 (sänksåg) och modulhållare till den senare som konverterar den till en stationär bordssåg.

Det enda som jag inte har köpt in mig i, är Festools 14-18v skruvdragare. Där kör jag Makita. (Har dock den lilla CXS-dragaren)

Nackdelen med att köra "tyngre" maskiner på batterier, såsom cirkelsågar och liknande, är att de drar rätt mycket ström och därför sliter mer på batterierna. Innan någon nu börjar opponera sig så ska jag förtydliga. Li-Ion batterier slits ju inte av laddning i sig, men de har ett begränsat antal laddcykler. När man laddat batteriet X gånger så vägrar de helt enkelt ladda mer. Detta styrs elektroniskt för att se till att det inte sker riktigt dåliga saker när man laddat dem för många gånger. Har man dock tunga maskiner, så behöver man ladda batterierna oftare och därmed sliter man snabbare ut dem.

Personligen måste jag säga att jag tycker Festools verktyg är överlägsna konkurrenternas. Sedan kan man diskutera ifall de är prisvärda eller inte. Provade svågerns SP6000 i sommras och det var väl inga fel på den, men det känns som att min TS55 är lite smartare på alla sätt - inte mycket, men lite.

Festools systemtänk är väl det som dock verkligen får konkurrenterna att blekna. Saker och ting är tänkta att fungera ihop och det märks. Dock behövs en viss buy-in innan man börjar märka av dessa effekter. Jag kan tex inte tänka mig att snickra utan mitt MFT1080 (aktuell modell heter MFT/3) men de som inte provat tycker jag är helt dum i huvudet som betalar 6000:- för ett bord att snickra på....

Jo, tyvärr har jag väl nästan hela Festools produktsortiment. Vilken såg tänker du på? Jag har en Kapex 120EB (kap/gersåg) samt en TS55 (sänksåg) och modulhållare till den senare som konverterar den till en stationär bordssåg.

Det var Kapex som jag tänkte på. Men nu efter lite fundering finner inte den värd att satsa på. Det blir någon Metabo i slut för stora jobb i framtiden tror jag. Överhuvudtaget har jag nu vant mig använda cirkelsågen till det mesta. Tillsammans med sticksågen den fyller näst allt behov. Ibland är jag tvungen att låna kompisens gersåg. Nu tror jag att en batteridriven Makita kan funka bra för mindre projekt och jag bryr mig mindre om batteriets livslängd då vi lyckas döda dessa var 6:e månad och byter ut på garantin. Hittils har köpt ett tiotal batterier som vi delar på.
Priser på Festool tillnyktrar mig ganska fort. Jag kan inte motivera mig själv att betala 2-3 gånger mer för en hobbypryl.

Last edited:
DeWALT is the thing... men bara för dom som har råd.. Kvalitet.

Ursäkta, men dewalt är plastigt skit. De har en del proffsprylar i sortimentet, men de är fortfarande så pass plastiga jämfört med konkurrenterna att jag inte skulle ta i dem med tång. I mina ögon är de enbart snäppet bättre än B&D.

Ska man ha riktiga prylar så är det Festool, Metabo (vissa delar av deras sortiment iaf) och Mafel som är överst på listan. Hitachi och Maktia har även många bra verktyg. I USA har man ju även Milwaukee att välja på, i Sverige är deras utbud för litet.

Stewigriffin: Festool har en del fördelar som man inte kan bortse ifrån. Tex så blir det *väldigt* mycket mindre med damm när man använder deras verktyg. Kapexen är väl inte direkt dammfri, men jag insåg hur bra den var när jag körde den side-by-side med svågerns blå bosch. Men visst, det finns många sågar som duger bra för hobbybruk och som kostar en bråkdel av vad Kapexen går loss på. Undvik dock de allra billigaste - du kommer bara att reta dig på att de aldrig sågar exakt 45 grader när du ställt in dem på det...

Last edited:
Toppen