Senaste nytt

[Tävling] Vinn en Star Alliance bonusresa i Business class! (av AHO)

Tack AHO för denna fina tävling. Blir intressant att se vem som vinner då det dykt flera intressanta routingar.

Fantastisk tävling AHO. Något av det mest generösa jag varit med om.

Namn: Daniel
Ålder: 40
Yrke: I vanliga fall chef i dataspelsbranschen. Nu tjänstledig för studier.

1. Tills för 18 månader sedan flög jag c:a 20-24 resor per år i tjänsten. Mest inom Norden, ofta Oslo. En eller två USA-resor per år, en till Kanada, någon enstaka till Japan. Numera flyger jag bara privat, mest med familjen. Två resor bokade framöver, BCN i juli och EWR i september. Lyckades aldrig kvalificera mig för guld, sista året jag jobbade bröt jag benet och var tvungen att ställa in de fyra resor som hade gett mig EBG.

2. SAS, SAS och SAS. På jobbet hade vi något slags exklusivt avtal med SAS och vissa partnerbolag, och då blev det naturligt att flyga SAS privat också. Några år tidigare innan det avtalet kom på plats flög jag ofta KLM till amerikanska västkusten. Gillar ANA.

3. Företagspolicy Ekonomiklass. Privat likaså, framförallt när man är studerande som jag. Brukar försöka poänguppgradera USA-resor, ibland OptionTown till Economy Extra.

Vart vill jag då åka? En av mina stora passioner i livet är att åka berg- och dalbanor. Jag är medlem i diverse entusiastföreningar och har åkt c:a 350 banor världen över. Nu är det några år sedan jag var i Tokyo, och det finns några banor där jag inte har åkt, bland annat den senaste på Fuji-Q. Det blir målet. På väg dit och hem ska jag försöka klämma in något liten åktur, så jag försöker så här.

Jag har aldrig sett många flygled som något egenvärde (vill helst komma fram fort), men den här gången ska jag försöka testa några bolag jag inte åkt förut. Inte så superintressant routing kanske, men de tar mig dit jag vill.

ARN-CPH SK
CPH-BKK TG
BKK-SIN TG
//försöka klämma in ett besök på Universal//
SIN-NRT SG
//Fuji-Q Highland, Tobu Zoo, Namashika Spaland, Tokyo Disneyland, Tokyo Disney Sea
NRT-PVG ANA
//borde gå att få in Happy Valley Shanghai eller annan park
PVG-PEK AC
//om gud är god en nöjespark även här
PEK-ARN AC

SAS, Thai, Singapore, All Nippon och Air China. Visst, man kan säkert klämma in fler bolag, men det här känns vettigt. Borde kunna åka 50 berg- och dalbanor, varav 20 jag inte åkt förut.

1) Hur ofta flyger du:
Jag flyger 1-2 resor privat och 2-3 resor i tjänsten per år
Normalt brukar det bli en long-haul per år.

2) Vilka bolag
Jag har flugit med SAS,Ryanair,Norwegian, LAN, Lufthansa, United, American Airlines, Air France, Air China, KLM

3) Vilka klasser
Övervägande Y någon eco extra men jag har haft några resor i tjänsten som har varit i C och i andra fall har jag lyckats med upgrades mha poäng & cash.

4) Önskeresa:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

15 sep
CPH - LIS TAP TP 753 (A319)
LIS - EWR TAP TP103 (A330-200 Recaro Lie-flat seats)
EWR - CLT US Airways US1973 (737-400)
CLT - TLH US Airways 2261 (Canadair 700)

23 sep
SAN - PHX US Airways US81 (Airbus A320)
PHX - IAD United Airlines UA952 (Airbus A320)
Stopover
IAD - CPH SAS (SK926)

Förra gången som jag försökte mig på en snabbt besök i TLH så fastnade jag på ORD på grund av SAS försening.
Och missade min en-dags utflykt till TLH från DFW.
Så nu ser jag det som en möjlighet att hälsa på min kusin i Tallahasse och min systerson i San Diego.
Samtidigt hade det varit roligt att prova lite nya bolag, jag har aldrig flugit TAP eller US Airways.

Grym tävling AHO!!!

Resmönster tjänst
I tjänsten reser jag i huvudsak inom Europa och i ekonomiklass. Två typer rekresor med kund eller studieresor med flygbolag/hotell Blir cirka 5-8 resor per år

Ofta resor där man gör 24-36 timmars stopp med för att reka inför deras kick-off, konferens eller se hotelllkedjans produkt och testa flygbolagets produkt.

På studieresor är det ekonomi inom Europa och en väg ekonomi och en väg business på interkont. Interkontresor under mina 10 år i branschen som jag gjort är tre

Resmönster privat
Weekends inom Europa för att få avbrott i vardagen. Uteslutande ekonomi i 90 procent om det inte är ngn award som 2 för 1 med SAS

Flygbolag
Mest SK, sedan 1999 har jag gjort 349 legs 30 procent av mina flyg varit med SK och 50 procent med Star.
40 interkont sträckor, 226 intra Europa och 67 inrikes

Kabinklass
I huvudsak ekonomi i 80 procent av flygningarna. Men har testat swiss C-klass från Bangkok som gav mig halva EBG + gold rush kampanjen med SK i januari

Award
map.jpg
UTRESA
ARN-CPH med SK
CPH-YYZ med AC stopover
YYZ-IAH med UA
IAH-SAL med UA

HEMRESA
SJO-IAH med UA
IAH-DEN med UA Stopover
DEN-ORD med UA
ORD-ARN med SK

Jag väljer att kombinera upptäcktsresande i mitt ursprungsland med sol och bad i Costa Rica och avslutar med skidåkning i Klippiga Bergen

/Perra

Last edited:
Resan jag skulle vilja göra och rapportera tillbaka till er alla är alltså följande:

Köpenhamn - Kairo Egyptair
Stopover
Kairo - Addis Ababa Etihopien Airlines
Addis Ababa - Johannesburg Etihopien Airlines
Johannesburg - Sao Paulo South African Airways
Destination
Rio de Janeiro - Houston United
Houston - Washington DC United
Stopover
Washington DC - Köpenhamn SAS
Köpenhamn - Stockholm SAS

Jag tror att routing av hemresan är OK, däremot ditresan kan bli problem då du reser zone 2 -> zone 5 -> zone 6 -> zone 4 med stopover i zone 5.
Om din routing hade vatit zone 2 -> zone 6 -> zone 4 med stopover i Johannesburg, hade det nog fungerat. (även om det är svårt att få bmi DC att acceptera ibland.)

Till alla deltagare:
Om ni vill ändra er routing, gör så senast idag(20/5) midnatt. Imorgon(21/5) accepterar jag inte mera ändringar.

Finns det något bra sätt att titta på award-platser med ana intra japan? Signade upp men kan inte söka på det i och med att jag inte har några miles

Det fungerar tyvärr dåligt med AwardTravelr .

Det är nog old scholl ANA workaround som gäller.
Du kan läsa workaround:en här: Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng?

När du har kommit steg 10: "Du kommer till "Partner Flight Awards" sida där du kan söka upp till 4 sträckor samtidigt.", kan du skriva Japan inrikes sträcka tillsammans med minst en internationellt flyg. Då visar platstillgång av Japan inrikes även om avresedatumet är längre bort än 2 månader från dagens datum.

OBS: Man kan inte ta First class award på bonusresa inom Japan med bmi miles.

Hur var det... måste såväl utresa och hemresa vara till/från Norden? (eller räcker det med Zon 2 på båda?) Det där jäkla United har 700 linjer från norden, och dyker upp på varje tur jag söker....:eek::p

I praktiken går det att flyga till/från alla zone 2 länder, men jag skrev "Norden" så att jag skulle slippa frågor som "Är Tyskland zone 2?" eller "Går det att avsluta resan i London?". :p

Så svar ja, det går att välja zone 2 länder som avrese-/hemreseort. Men om ni har misstagit er att välja fel zon eller routing, blir ni diskvalificerade.

Last edited:
Om mig
Namn: Marcus Agehall
Ålder: 35 år
Yrke: Presales engineer åt ett norskt IT-bolag

Resmönster
Jag reser numera nästan enbart i tjänsten. Det blir nog så... Man måste ju iofs hinna bränna sin 2-4-1 voucher med SAS, men det är det enda nöjesresandet (iallafall longhaul) som blir av.
I tjänsten reser jag nästan enbart inom EMEA och 80% av alla resor är nog till Afrika. Förra året blev det 124 flighter, varav 12 i business, 12 i economy extra och resten i economy. Totalt blev det runt 330k miles och 640h i luften förra året. För er som inte vet det - det suger att flyga så mycket och göra merparten i Y.

Av de resor som företas i annat en economy, har i princip på alla betalat (med pengar eller miles) själv för att få slippa economy och faktiskt kunna vara människa när man kommit hem - undantaget är de connections där jag fått opups, men det är inte jättevanligt direkt... Firmans policy är Y-only, så det är inte frågan om att det blir så mycket annat, även om man bara ska fram och tillbaka till JNB över dagen. :(

Många av mina kollegor är SkyTeam-anhängare, troligen för att de bor i LPI och det då blir väldigt smidigt att flyga KLM. Själv är jag *A-människa och trivs väldigt bra med SK, LH och LX. Då jag oftast flyger till destinationer som inte trafikeras av SK, blir det mest LH/LX som får stå för longhaul medan jag försöker välja SK för connections om det går.

Tyvärr måste jag väl då säga att det finns många destinationer i Afrika där *A inte riktigt har lika bra täckning som ST, så jag vänstar lite med AF/KL när det behövs. I år tog det 3 månader att återkvalificera till FBP och nu är förnyat EBG snart klart. :)

Resmål
Jag har vägt mellan två olika destinationer, asien och sydamerika. Sydamerika lockade väldigt mycket, inte minst för att det är en kontinent jag aldrig varit på samt att det har postats fina förslag på hur man gör MRs med OW där. Dock går det bort pga tidsbrist och att det blev väldigt komplicerat att öht få ihop något vettigt.

Så, istället blir mitt resmål Asien!

Jag har tittat på ARN-TG-BKK(ev stopover)-SQ-SIN-SQ-PEK-NH-NRT(destination)-SK-CPH-SK-ARN.

Tanken är: Prova TG, SQ, NH i C och därefter ta sig hem enkelt och bekävmt. Lite snabb shopping i BKK, middag med en gammal vän i SIN, ett par dagar i Tokyo och sedan hem. Skulle vara det perfekta sättet att inleda semestern!

Last edited:
Det är nog old scholl ANA workaround som gäller.
Du kan läsa workaround:en här: Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng?

När du har kommit steg 10: "Du kommer till "Partner Flight Awards" sida där du kan söka upp till 4 sträckor samtidigt.", kan du skriva Japan inrikes sträcka tillsammans med minst en internationellt flyg. Då visar platstillgång av Japan inrikes även om avresedatumet är längre bort än 2 månader från dagens datum.

Tack, det fungerade!
Kan man "leka" lite till, kanske korrigera någon rutt för att få in någon mer flygning.

Edit: Det är ju verkligen som dag mot natt om man jämför med "Awardtravelr" som inte fungerade speciellt bra.
Klart bättre än Awardtravelr.

Inga problem att utgå från tex Polen eller Turkiet och sedan åka till Stockholm hem? :)

Last edited:
Inga problem att utgå från tex Polen, Tjeckien, Italien eller Turkiet så länge jag återvänder till samma flygplats?
Du behöver inte komma tillbaka till samma flygplats så länge den ena(avreseort eller destination) tillhör zone 2.

Angående routemap funktion, har bjornstrom skrivit bra instruktion om hur man lägger routing i inlägget.

http://www.businessclass.se/feedback/4562-routemaps-flickr-gallerier-i-inlaeggen-sa-haer-goer.html

BusinessClass.se har ett antal snabbknappar i forumet för den som klickar på knappen "utökad svarsruta".
Bland dessa hittar du fyra stycken knappar för RouteMap, genomstruken text, Flickr och Picasa.

7031-routemaps-flickr-gallerier-i-inlaeggen-sa-haer-goer-sk-rmavbild-2012-05-03-kl.-15.57.01.jpg

När du klickar på knapparna får du BBkod inom hakparanteser enligt följande:
7033d1336053633-routemaps-flickr-gallerier-i-inlaeggen-sa-haer-goer-sk-rmavbild-2012-05-03-kl.-16.00.21.jpg

Last edited:
Toppen