Om mig
Namn: Marcus Agehall
Ålder: 35 år
Yrke: Presales engineer åt ett norskt IT-bolag
Resmönster
Jag reser numera nästan enbart i tjänsten. Det blir nog så... Man måste ju iofs hinna bränna sin 2-4-1 voucher med SAS, men det är det enda nöjesresandet (iallafall longhaul) som blir av.
I tjänsten reser jag nästan enbart inom EMEA och 80% av alla resor är nog till Afrika. Förra året blev det 124 flighter, varav 12 i business, 12 i economy extra och resten i economy. Totalt blev det runt 330k miles och 640h i luften förra året. För er som inte vet det - det suger att flyga så mycket och göra merparten i Y.
Av de resor som företas i annat en economy, har i princip på alla betalat (med pengar eller miles) själv för att få slippa economy och faktiskt kunna vara människa när man kommit hem - undantaget är de connections där jag fått opups, men det är inte jättevanligt direkt... Firmans policy är Y-only, så det är inte frågan om att det blir så mycket annat, även om man bara ska fram och tillbaka till JNB över dagen.
Många av mina kollegor är SkyTeam-anhängare, troligen för att de bor i LPI och det då blir väldigt smidigt att flyga KLM. Själv är jag *A-människa och trivs väldigt bra med SK, LH och LX. Då jag oftast flyger till destinationer som inte trafikeras av SK, blir det mest LH/LX som får stå för longhaul medan jag försöker välja SK för connections om det går.
Tyvärr måste jag väl då säga att det finns många destinationer i Afrika där *A inte riktigt har lika bra täckning som ST, så jag vänstar lite med AF/KL när det behövs. I år tog det 3 månader att återkvalificera till FBP och nu är förnyat EBG snart klart.
Resmål
Jag har vägt mellan två olika destinationer, asien och sydamerika. Sydamerika lockade väldigt mycket, inte minst för att det är en kontinent jag aldrig varit på samt att det har postats fina förslag på hur man gör MRs med OW där. Dock går det bort pga tidsbrist och att det blev väldigt komplicerat att öht få ihop något vettigt.
Så, istället blir mitt resmål Asien!
Jag har tittat på ARN-TG-BKK(ev stopover)-SQ-SIN-SQ-PEK-NH-NRT(destination)-SK-CPH-SK-ARN.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Tanken är: Prova TG, SQ, NH i C och därefter ta sig hem enkelt och bekävmt. Lite snabb shopping i BKK, middag med en gammal vän i SIN, ett par dagar i Tokyo och sedan hem. Skulle vara det perfekta sättet att inleda semestern!