Senaste nytt

[Tävling] Vinn en Star Alliance bonusresa i Business class! (av AHO)

Toppen!

Då öppnades helt plötsligt en ny värld av möjligheter.
Detta är ju riktig roligt, enda nackdelen är väl att jag snart börjar se "fyrkantigt" med ögonen.
FYI, enkelresa biljett mellan Tokyo->Beiing kostar ca 2.500 SEK inkl. skatter i ekonomiklass.
Om du har 10.000 avios på British Airways Executive Club, kan du flyga Japan - Kina direktflyg enkelresa i ekonomiklass.

FYI, enkelresa biljett mellan Tokyo->Beiing kostar ca 2.500 SEK inkl. skatter i ekonomiklass.
Om du har 10.000 avios på British Airways Executive Club, kan du flyga Japan - Kina direktflyg enkelresa i ekonomiklass.

Jag såg det, fanns lite alternativ, tex China Eastern tog cirka 2000:-
Hade varit kul att slå två flugor i en smäll + en stopover i ex Hong Kong för att inhandla lite kameraobjektiv då jag hört att priserna ska vara rätt bra där även om det var bättre förr.

Last edited:
Måste börja med att tacka AHO för att dela med sig av all sin kunskap på detta forumet och sedan erbjuda denna tävlingen. Helt otroligt!

Hur ofta du flyger, i tjänst och i privat
Student med ett extra jobb på ICA får jag inte åka på allt för många tjänsteresor. Därför har alla min resor endast varit i privat regi och det brukar bli tre till fem resor per år, främst till USA eller Asien.

Vilka flygbolag du brukar flyga med
Då jag är bosatt i Sverige har SAS blivit det bolaget som jag rest flest gånger med och på en andra plats kommer British Airways. Därefter följer diverse bolag inom både Star Alliance och One World. Även Ryanair har lyckats ta sig in på min top tio lista. Herregud hur lyckades jag tillåta Ryanair på denna listan, skyller på att jag är ung och dum. Detta året försöker jag hålla mig till Star Alliance eftersom jag lyckades lura till mig status inom den alliansen och det är alltid trevligare och enklare att flyga när man har tillgång till lounger med mera.

Vilken kabinklass du brukar flyga i
Som student är det svårt att motivera resor i annat än i ekonomi när man ska betala ur egen ficka, så det är "tyvärr" där jag tillbringat den mesta av min tid uppe i luften. Lyckligtvis har jag även fått prova de lite mer glamorösa delarna av planet några gånger genom någon uppgradering, poäng samt även en resa sponsrat av US Airways :D Detta har definitivt gett mersmak så därför måste jag ge denna tävlingen ett försök. Jag har ju inte direkt något att förlora på det.

Tankegångar vid val av resa som jag skulle vilja resa
När man kan välja så här fritt var det nästan lite svårt. Finns så mycket som jag skulle vilja uppleva och se. Tillslut fall valet på att göra en resa till Sydamerika en världsdel som jag aldrig besökt och framför allt ville jag besöka Rio. Problemet med att välja Sydamerika var att de är få bolag som flyger dit och framför allt när man inte kan välja Lufthansa eller SWISS. Då slog det mig att vi alla är ändå på ett forum som handlar om att på ett eller annat sätt maximera sin upplevelse, och det självklara sättet att ta sig till Rio var att resa via Sydafrika på vägen dit (läst några lyckade exempel om detta på FT) och via USA på vägen hem. För att maximera ännu mer var det självklart att boka resan som två enkelresor så man kan göra två stopovers, en i vardera riktning. Ännu en fördel med att boka resan som två enkelresor är att Brasilien har en lag som förbjuder flygbolag att ta ut bränsletillägg för resor som startar i Brasilien.

Första stopovern som skulle vara i Afrika och valet blev Johannesburg då det inte fanns så många andra alternativ om man inte ska korsa allt för många zoner (Tydligen var BMI lite hårdare än US Airways med sina regler och min dröm om Kairo får vänta.) Denna rutt valdes då jag en längre tid önskat flyga över Atlanten på södra halvklotet. Sedan har jag aldrig provat TK eller loungen i IST som fått många lovord.

På hemresan var de självklart att ha en stopover i Washington DC då mina kära föräldrar bor där, så en chans att träffa dem tackar man inte nej till. Att ta sig till DC visade sig vara lite svårare än tänkt men tillslut hittade jag en dag som United erbjöd plats i business class via Houston. Sista etappen hem hittade jag en plats med SAS vilket är något jag verkligen vill prova. Vet att SAS har fått mycket negativt skrivet om sig på dessa sidor och framför allt deras stol, men faktum är att jag aldrig provat den och skulle gärna vilja bilda min egna uppfattning om produkten.

Resan jag skulle vilja göra och rapportera tillbaka till er alla är alltså följande:

Stockholm - Istanbul Turkish Airways
Istanbul - Johannesburg Turkish Airways
Stopover
Johannesburg - Sao Paulo South African Airways
Destination
Rio de Janeiro - Houston United
Houston - Washington DC United
Stopover
Washington DC - Köpenhamn SAS
Köpenhamn - Stockholm SAS

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Last edited:
Får börja med att tacka AHO för denna fina tävlingen, den höll mig uppe till 4 igår natt, sen läste jag reglerna igen och såg att man inte kunde boka LH/LX och det var bara att börja om :)

Hur ofta flyger du, i tjänst och privat?
Blir ca 10-15 flighter per år, flyger endast privat (bortsett från en t/r ARN-GBG för 4 år sedan). Försöker att göra en långresa per år samt 2-4 resor i europa.
1-2 resor per år är med grabbgänget, vi har 2 gamla traditioner vi håller vid liv och en ny som precis skapats. Sedan 9 år tillbaka har vi gjort en sommarresa tillsammans, senaste 5 åren har vi också gjort en "första advent" resa. I år startade vi den tredje traditionen, att se FA-cupens tredje omgång på plats i England.
Mina resor har uteslutande varit för att få sol-semester, skidsemester eller se något sport-evenemang runt om på jorden när jag inte åker med polarna.

Vilka flygbolag brukar du flyga med?
Oftast blir det SAS, även British Airways i och med att jag alltid routar via LHR om jag ska flyga längre sträckor (har dock flygit via VIE och CDG pga ombokning på biljetter). Har gjort en del flygningar med lågprisbolagen tidigare. Är man 10 stycken som ska åka och budgeten är lite tight har man inte alltid så många val när det är priset som styr. När man var 20+ badade man inte direkt i pengar när man pluggade på högskola utan att ta studielån.

Vilken kabinklass brukar du flyga i?
Flyger nästan uteslutande Y i och med att det oftast blir för dyrt att flyga i C/F. Har gjort 3 flighter i C intra europa totalt. T/R till London i vintras med BA tack vare deras fina pris på ARN-LHR. Fick även flyga i C ARN-LHR med SAS när det var "snöstorm" och BA ställde in sina flighter från Sthlm, skulle vidare med Qantas till Melbourne för att se på F1, BA bokade om mig till SAS och det fanns tydligen bara C att tillgå. Var väldigt många som inte fick följa med den flighten.

Destination och Routing
Jag har en lista med "100-saker-att-göra-innan-man-dör" som jag försöker beta av så gott det går. Japan blir mitt val av destination för att få se lite av ett nytt land, förhoppningsvis får man möjlighet att smaka god whisky från Yamazakis destilleri i samband med stopover i Osaka. Om jag förstått reglerna rätt räknas inte ett stopp i en stad på mindre än 24 timmar som stopover, 23h40min stopp i LHR på utresan är inplanerat för att överraska en vän från studietiden som nu mera är bosatt där. Har valt datum (preliminärt, måste kolla att jag kan få ledigt också) och kontrollerat att det finns tillgång i C via awardfinder på alla flighter. Första gången jag gör något sådant så jag hoppas att routingen är ok.

UTRESA
ARN-LHR SK531 C B736
LHR-BKK TG911 C A346
BKK-SIN SQ973 C B772
STOPOVER
SIN-NRT NH112 C B763

HEMRESA
HND-ITM NH017 B773 (antar att man får flyga till ITM men vidare från KIX, annars väljer jag annan flight till KIX)
STOPOVER
KIX-ICN OZ115 C B767
ICN-LHR OZ521 C B772
LHR-ARN SK534 C B736

Min tanke med routingen är att testa på olika flygplanstyper och bolag för att kunna jämföra. Vågar mig även på en resa via SIN igen, varje gång jag passerat där tidigare har något "tråkigt" hänt. Första gången blev jag sjuk, andra gången fick man sitta och vänta i avgångshallen några timmar för att man inte fick checka in på Air Asia, tredje gången så tyckte vulkanen på island att det var bra att se till att inga flyg gick till Europa.

Utresa

Hemresa

(ITM-KIX är ingen flygning, vet dock inte hur man delar upp det med routemap, får se vilket flyg det blir mellan tokyo-osaka)

Last edited:
Hur räknar man ungefär summa av skatter&bränsletillägg?

1. Gå till ITA Softwares webbsida.
  2. Välj One-way.
  3. Skriv din avreseort och destination. (t ex Departing from: ARN, Destination: NRT)
  4. Skriv ditt val av flygbolag och bytesflygplats i advanced routing codes. (t ex SK FRA TG BKK NH)
  5. Välj Business class (t ex flygbolag som Singapore Airlines har olika bränsletillägg beroende på kabinklasser)
  6. Skriv LON på Sales City. (bmi räknar sina skatter baserat på Storbritannienn som biljetteringsland.)
  7. Skriv GBP på Currency. (Det är pga jag kommer att bli debiterad i GBP av bmi.)
  8. När du har fått se val av flygningar, välj ditt planerade flygningar eller åtminstone nästan liknande.
  9. Om det finns stopover på vägen kan skatterna variera något.
  10. Om du inte får skatterna rätt på dina flygningar, försök att dela resan och accumelera senare.
  11. När du har fått resultat av din flygbiljett, räkna så här: Totalpris - biljettens baspris = skatter&bränsletillägg

När det gäller förstudier av routing, finns det en gigantisk tråd på FlyerTalk som heter:
Redemption Help: The DC redemption "Is this Route Allowed ?" Master Thread
(Det finns nästan 1.900 inlägg, men ni behöver inte läsa inlägg som är äldre än år 2011, då bmi har justerat routingsreglerna.)

Annan bra tråd på FlyerTalk är:
Please report your successful redemptions using Diamond Club miles (2012)
Detta gäller alla bonusresor som är bokade i år 2012, så om ni håller er routing som finns i den tråden är ni på säkra sidan. (dock ej med Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa eller SWISS flygningar)

Last edited:
Om ni verkligen maximera bonusresan, ta med en infant(under 2 år) då bmi Diamond Club inte debiterar extra miles för infanten. ;)
Sedan om det blir rolig resa med så där litet barn är det en annan sak...

bmi Diamond Club skrev:
Flights for Infants & Children

Infants (Under 2 Years Old):
Infants under 2 years, accompanied by an adult and not occupying a seat, travel FREE on all flights.

Children (2-11 Years Old):
Children aged 2-11 years (inclusive) travel for approximately 75% of the adult redemption level on bmi, but for 100%, on all partner flights.

Last edited:
Finns det något bra sätt att titta på award-platser med ana intra japan? Signade upp men kan inte söka på det i och med att jag inte har några miles

Om ni verkligen maximera bonusresan, ta med en infant(under 2 år) då bmi Diamond Club inte debiterar extra miles för infanten. ;)
Sedan om det blir rolig resa med så där litet barn är en annan sak...

Jag får sno med mig polarens nyfödda då;)

Hur var det... måste såväl utresa och hemresa vara till/från Norden? (eller räcker det med Zon 2 på båda?) Det där jäkla United har 700 linjer från norden, och dyker upp på varje tur jag söker....:eek::p

Toppen