Får börja med att tacka AHO för denna fina tävlingen, den höll mig uppe till 4 igår natt, sen läste jag reglerna igen och såg att man inte kunde boka LH/LX och det var bara att börja om
Hur ofta flyger du, i tjänst och privat?
Blir ca 10-15 flighter per år, flyger endast privat (bortsett från en t/r ARN-GBG för 4 år sedan). Försöker att göra en långresa per år samt 2-4 resor i europa.
1-2 resor per år är med grabbgänget, vi har 2 gamla traditioner vi håller vid liv och en ny som precis skapats. Sedan 9 år tillbaka har vi gjort en sommarresa tillsammans, senaste 5 åren har vi också gjort en "första advent" resa. I år startade vi den tredje traditionen, att se FA-cupens tredje omgång på plats i England.
Mina resor har uteslutande varit för att få sol-semester, skidsemester eller se något sport-evenemang runt om på jorden när jag inte åker med polarna.
Vilka flygbolag brukar du flyga med?
Oftast blir det SAS, även British Airways i och med att jag alltid routar via LHR om jag ska flyga längre sträckor (har dock flygit via VIE och CDG pga ombokning på biljetter). Har gjort en del flygningar med lågprisbolagen tidigare. Är man 10 stycken som ska åka och budgeten är lite tight har man inte alltid så många val när det är priset som styr. När man var 20+ badade man inte direkt i pengar när man pluggade på högskola utan att ta studielån.
Vilken kabinklass brukar du flyga i?
Flyger nästan uteslutande Y i och med att det oftast blir för dyrt att flyga i C/F. Har gjort 3 flighter i C intra europa totalt. T/R till London i vintras med BA tack vare deras fina pris på ARN-LHR. Fick även flyga i C ARN-LHR med SAS när det var "snöstorm" och BA ställde in sina flighter från Sthlm, skulle vidare med Qantas till Melbourne för att se på F1, BA bokade om mig till SAS och det fanns tydligen bara C att tillgå. Var väldigt många som inte fick följa med den flighten.
Destination och Routing
Jag har en lista med "100-saker-att-göra-innan-man-dör" som jag försöker beta av så gott det går. Japan blir mitt val av destination för att få se lite av ett nytt land, förhoppningsvis får man möjlighet att smaka god whisky från Yamazakis destilleri i samband med stopover i Osaka. Om jag förstått reglerna rätt räknas inte ett stopp i en stad på mindre än 24 timmar som stopover, 23h40min stopp i LHR på utresan är inplanerat för att överraska en vän från studietiden som nu mera är bosatt där. Har valt datum (preliminärt, måste kolla att jag kan få ledigt också) och kontrollerat att det finns tillgång i C via awardfinder på alla flighter. Första gången jag gör något sådant så jag hoppas att routingen är ok.
UTRESA
ARN-LHR SK531 C B736
LHR-BKK TG911 C A346
BKK-SIN SQ973 C B772
STOPOVER
SIN-NRT NH112 C B763
HEMRESA
HND-ITM NH017 B773 (antar att man får flyga till ITM men vidare från KIX, annars väljer jag annan flight till KIX)
STOPOVER
KIX-ICN OZ115 C B767
ICN-LHR OZ521 C B772
LHR-ARN SK534 C B736
Min tanke med routingen är att testa på olika flygplanstyper och bolag för att kunna jämföra. Vågar mig även på en resa via SIN igen, varje gång jag passerat där tidigare har något "tråkigt" hänt. Första gången blev jag sjuk, andra gången fick man sitta och vänta i avgångshallen några timmar för att man inte fick checka in på Air Asia, tredje gången så tyckte vulkanen på island att det var bra att se till att inga flyg gick till Europa.
Utresa
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Hemresa
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
(ITM-KIX är ingen flygning, vet dock inte hur man delar upp det med routemap, får se vilket flyg det blir mellan tokyo-osaka)