1. Hur ofta flyger du? (tjänst och i privat)
Genom att titta på historiken i flightdiary har jag kommit fram till att jag flyger ungefär 2-3 gånger i månaden i snitt om jag räknar de senaste åren när mitt resande "tog fart" så att säga, nu är det dock såklart inte så att jag flyger det per månad utan vissa månader mindre och vissa mer.
Strax över 50 flygningar har jag gjort sedan födseln så är ingen riktig globetrotter ännu men det kommer.

Jag flyger 100% privat då jag tyvärr tyvärr inte har ett jobb som ger mig några timmar uppe i luften.
Mestadelen av mina resor hittills har varit fotbollsresor till England och Spanien men har även varit på utflykter till fler ställen i Europa och USA. (Har tyvärr aldrig varit mer österut än Helsingfors vilket jag skäms lite över men det kommer bli av framöver).
Har även blivit några "spotting" resor då fotografering är ett stort intresse som jag haft i många år.
Har spenderat många dagar ute på Arlanda och den bästa "spotting" resan gjorde jag 2011 i Maj när jag gjorde min första "över-pölen" flygning till New York.
Har även varit i Milano, Barcelona, Madrid, London, Frankfurt och några småflygplatser med enbart syfte att fotografera olika skapelser.
2.Vilka flygbolag brukar du flyga med?
Förr i tiden blev det mycket Ryanair då inkomsten i skolgången inte var speciellt hög men har även flugit dom på senare tid då jag velat hålla nere utgifterna vissa månader på grund av mindre antal jobb-timmar.
Tycker dock att det är bra att kunna flyga till London över en helg för 200 spänn och ta en god öl, se lite fotboll och eftersom jag aldrig upplevt strul med Ryanair har jag fortsuttit att helt sonika sätta min kära bakdel på deras blå stolar..
Nu när jag fått smak för Business Class så är det dock ytterst tveksamt om det blir mer "FR" flygningar.
Det bolag jag flugit mest med är dock Lufthansa, 16 gånger har jag välkomnats ombord hos dem.
3. Vilken kabinklass brukar du flyga i?
Som sagt, jag är fortfarande relativt ung - 21 år gammal och har således spenderat 95% i ekonomi.
Jag gjorde dock precis för bara cirka 1 månad sen min första resa i Business Class (i Europa och rutten var BCN-LHR-ARN) och det var en riktigt riktigt härlig upplevelse och nu tvivlar jag på om jag någonsin kommer återvända till ekonomi för det var verkligen en upplevelse utöver det vanliga!
Vilken destination och routing/flygbolag(Star Alliance) skulle du vilja flyga med som bonusresa?
Denna tävling har helt klart hållit mig vaken dygnet runt. Innan jag nu i slutkampen såg AHO:s tips om "ANA Mileage Club" och deras (Flight awards) avdelning spenderade jag cirka 20-25 timmar i Awardtravelr helt i onödan, nåväl.. nu vet jag bättre.
Nedan följer "routingen"
Det är helt komplett förutom att jag kommer lägga till en egen flygning eller alternativt transportsätt mellan Seattle och Anchorage med exempelvis Alaska Airlines!

Routing:
Alla flygsegment är i Business Class!
(Lokala tider)
Istanbul/IST-London/LHR (08.10-10.25 den 22 November) A330-200
London/LHR-San Fransisco/SFO (13.35-16.40 den 22 November) B747-400
/STOPOVER/
San Fransisco-Chicago/ORD (10.06-16.20 den 27 November) B767-300
Chicago/ORD-Seattle/SEA (20.00-22.29 den 27 November) B757-200
/OPEN JAW/ (Jag tar mig via Alaska Airlines eller annat färdsätt till Anchorage på egen hand)
(Lokala tider)
Los Angeles/LAX-New York/EWR (07.00-15.17 den 11 December) B737-800
New York/EWR-Miami/MIA (09.15-12.20) den 12 December) B737-800
/STOPOVER/
Miami/MIA-Lisbon/LIS (16.50-06.05 +1 den 20 December) A330-200
Lisbon/LIS-Stockholm/ARN (09.10-14.25 den 21 December) A319
(Hemma i god tid för julskinka, sill & potäter)
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Edit: Fick upp en varning genom ANA awards att jag var tvungen att avsluta resan i samma land som där jag började den, dvs i Turkiet. Dock (om jag inte missförstod) skrev AHO att det inte var några problem att åka från olika städer så länge det var i Zon 2, enligt nedan.
"
Du behöver inte komma tillbaka till samma flygplats så länge den ena(avreseort eller destination) tillhör zone 2.
ANA Awards kanske har olika regler än vad BMI Diamond Club har men skulle det vara samma problem med BMI så får jag skippa IST flygningen och ta en härlig gedigen MD81 till London/LHR istället, inte helt fel det heller.
Hur kom jag fram till den här resan?
Avsaknaden av bra skidåkning i mitt liv är stor, det går att skylla på det ena och det andra men det har helt enkelt inte blivit av.
Därför skulle jag gärna vilja besöka Anchorage i Alaska där det är mycket fina möjligheter till bra åkning.
Har sedan jag var liten och då menar jag välidgt liten, också velat besöka Alaska av någon oförklarlig anledning.
En dröm jag haft är att få fotografera flygplan i världsklass och det gör man ingen annanstans än på Imperial Hill vid LAX.
Vidare finns en annan barndomsdröm och det är att åka till San Fransisco och se Golden Gate bron, Alcatraz och åka kabelspårvagn i de branta backarna.
Men för att skapa lite spänning vill jag inte "spoila" hela resan men det skulle bli en magisk resa med massor av sevärdheter och roliga saker att göra, som ni ser har jag planerat varenda rutt i den minsta detalj för att det ska bli så långa lounge stopp som möjligt.
Har också planerat så jag kan besöka vissa städer utan att få det att räknas som "stopover"
Tex en hel eftermiddag i New York att göra något roligt på
I Los Angeles och Miami har jag stora planer men det får ni veta mer om jag blir den lycklige vinnaren.
För att nämna något skulle det bli six-flag besök, Universial studios och även se hur en live-inspelning av en tv-serie går till.. men det var bara en droppe i Atlanten på allt som finns att göra i Kalifornien vid den årstiden.
Väldigt kort om resan..
Jag har valt rutten och verkligen försökt få till så många "heavies" som möjligt då det förhöjer upplevelsen i Business Class.
Tycker dock att jag fick till det riktigt bra och jag är mycket mycket nöjd med rutten.
Skulle se speciellt mycket fram emot dessa segment.
#1. Testa Turkish Airlines A330 Business.
#2. Testa United Airlines 747 som har en väldigt fin Business Class enligt mig, klart spännande.
#3. Åka med Air Portugal Tap A330-200 som enligt uppgifter ska ha en fin Business Class produkt.
Turkish Airlines A330-200 Business Class
United Airlines 747-400 Business Class
Air Portugal TAP A330-200 Business Class
Kanske inte riktigt så exotiskt som en Asien-rutt kan vara när det gäller "Heavies" men ändå en rolig och spännande rutt som sagt.
Summan av kardemumman..
Det var onekligen lite klurigt att få ihop en Amerika-rutt, i alla fall om man jämför med tex Asien anser jag.

Det som gjorde det extra klurigt var ju avsaknaden av möjligheten att använda sig av LH, LX, SN & AUA.
Som sagt, inte lika exotiskt som en Asien/Afrika/Sydamerika rutt kan vara men jag har tänkt till, planerat vart jag vill åka, kollat hur vädret är vid årstiden, sevärdheter, hur säkert det är att resa själv till destinationen och så vidare.
Då jag aldrig varit i varken Asien, Afrika eller Sydamerika så får de helt enkelt vänta tills lite senare då jag gärna vill ha med mig en vän eller så, det känns lite bättre då jag har noll språkkunskap i Japanska, Portugisiska (Brasilien) osv.
Skidåkning i Alaska och planespotting på LAX för att nämna två exempel däremot, det är två saker som är kul på egen hand!

Hur som helst, en riktigt rolig tävling har det varit - tack för det AHO.
Lycka till allesammans!