Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

Återigen min personliga åsikt, att Stellenbosch är för turistigt och vi hade bara ett kort lunch stopp
Trevligt inlägg! Inga valar i Hermanus när du var där?

Blev förvånad när du skrev att Stellenbosch är för turistigt, staden eller vingårdarna (eller både och)? Church och Dorp street har väl en del krimskrams att bjuda på och vingårdarna Spier och J.C. le Roux är väldigt kommersiella, men något annat kan jag inte komma att tänka på.

När vi ändå berör ämnet, Waterfront i Kapstaden är ett område jag undviker.

Trevligt inlägg! Inga valar i Hermanus när du var där?

Blev förvånad när du skrev att Stellenbosch är för turistigt, staden eller vingårdarna (eller både och)? Church och Dorp street har väl en del krimskrams att bjuda på och vingårdarna Spier och J.C. le Roux är väldigt kommersiella, men något annat kan jag inte komma att tänka på.

När vi ändå berör ämnet, Waterfront i Kapstaden är ett område jag undviker.

Vi var där I februari och jag tror valsäsongen är runt juni-okt (tidig nov) så nej, jag såg tyvärr Inga valar.

Eftersom det var de här konferenserna och allt var utsålt så var det VÄLDIGT mycket folk överallt och det kanske bidroga till den "turistiga" känslan. Hörde många Nederländare och Britter när vi var där samt en del Ryssar.

Waterfront är inte mycket att hurra för, om man inte ska flyga helikopter. :)

Har aldrig flugit TK dit men LH, KL, SX och det finns forummedlemmar som har bättre åsikter om dessa bolag än vad jag har. De tog mig från A-B, LH hade bäst film & mat, SX bäst service och KL bästa radio. :)

Vi var där I februari och jag tror valsäsongen är runt juni-okt (tidig nov) så nej, jag såg tyvärr Inga valar.

Eftersom det var de här konferenserna och allt var utsålt så var det VÄLDIGT mycket folk överallt och det kanske bidroga till den "turistiga" känslan. Hörde många Nederländare och Britter när vi var där samt en del Ryssar.

Waterfront är inte mycket att hurra för, om man inte ska flyga helikopter. :)
Det stämmer, vill minnas att jag var där i sep-okt.

Ok, låter som något stort event.. @jlantz gör rätt i att åka i November, väldigt lugnt eftersom merparten av de många studenterna har sommarledigt och de flesta turister börjar dyka upp på allvar i december.

Det damp precis ner en Qatar sale i min inkorg, iofs från Stockholm men kanske finns några bra deals från London också?

Jag tycker faktiskt att det är värt att ta linbanan upp till Taffelberget när ni ändå är där. En fantastisk utsikt vid klart väder. Robben Island tycker jag faktiskt är väldigt överskattat och kan med fördel hoppas över om man inte promt vill besöka det för historiens skull.

Annars rekommenderar jag vingårdarna runt Paarl och Stellenbosch. Ta gärna guidad tur så slipper ni att tänka på transport. Att bada i havet kan man nästan glömma då det aldrig blir varmare än ca 15 grader. Så se till att ha hotell med uppvärmd pool (inte alla som har det).

Hur kunde jag glömma. Som jlarsson skriver, linbanan till Table Mountain är riktigt trevlig. Min fru har även GÅTT upp en gång (huvva mig!).
Det blåste för mycket när vi var där i februari så därför tog vi en sväng i helikoptern istället. :)

Robben Island tycker jag faktiskt är väldigt överskattat och kan med fördel hoppas över om man inte promt vill besöka det för historiens skull.
Instämmer, tar även en halv dag att genomföra..
Hur kunde jag glömma. Som jlarsson skriver, linbanan till Table Mountain är riktigt trevlig. Min fru har även GÅTT upp en gång (huvva mig!).
Räkna även med en halv dag upp och ner om du ska gå. Framsidan är tuffare klättring, baksidan är lättare och du kan starta i Kirstenbosch botaniska trädgård. Tänk på att välja en molnfri dag, det blir lätt tjockt däruppe och då ser man ingenting ;)

Funderar på att besöka Kapstaden i mars nästa år och kombinera resan med vingårdar och safari. Har någon en bra rutt och hur lång tid bör man ta på sig? är 2 veckor för kort tid?

• Gilla
Reactions: Gus
Funderar på att besöka Kapstaden i mars nästa år och kombinera resan med vingårdar och safari. Har någon en bra rutt och hur lång tid bör man ta på sig? är 2 veckor för kort tid?

Är bara min personliga åsikt nu, men jag skulle hellre flyga upp till Johannesburg eller Nelspruit och ta minst 5 dagar i Kruger istället för att hitta mindre parker närmare Kapstaden. Jag tycker Kruger är helt outstanding och i detta fall har storleken verkligen betydelse, eftersom man kommer så långt in att man inte märker civilisationen längre. Bästa resmålet jag besökt, och då är jag inte ens särskilt djurintresserad(!)
Mycket bra budgetvariant:
Kruger National Park - SANParks - Official Website
eller lyxvarianten:
http://www.sabi-sands.com/

Huvudvindistriktet ligger ju i princip strax utanför Kapstaden, mycket trevligt att glida runt i. Besökte Stellenbosch och Franschhoek och skulle rekommendera det senare för övernattning, mycket mer vindistriktkänsla. Paarl ligger också i krokarna men var aldrig där.

Franschhoek Wine Tram

Last edited:
Flyg till Johannesburg, besöka Kruger Park under dag 2-7 (egen bil, busstur eller flyg dit?), flyg till Kapstaden och stanna där dag 6-9, vidare till vindistrik dag 10-13.
Är det värt att köra till Port Elisabeth för att se Garden Route?

Toppen