Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

Hur är säkerheten i området som kallas för City Centre samt Zonnebloem?

Bodde på Mandela Rhodes Place i några veckor och under dagtid var det inga konstigheter alls. Under kvällstid däremot mötte jag lite folk som frågade om jag ville köpa droger. Sen hände det också att det fanns gäng som gick och ryckte i butiksdörrar för att se om det gick att komma in i butikerna. Någon efterhängsen tiggare också.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag rekommenderar starkt att bo på Cape Grace i Kapstaden, rum med utsikt mot småbåtshamnen och Taffelberget. Bodde där i julas och det var bland de bästa hotellupplevelserna jag haft. Dessförinnan bodde vi i Paarl mitt inne i vindistrikten och på det förtjusande Grande Roche, deras 7 rätters nyårsmiddag var snudd på så bra som det går och personalens servicenivå...! Då vi flög med EK i F, plus gjorde en avstickare till MRU för sol och bad (MK i C-klass, JNB-MRU-JNB) så blev resan något utöver det vanliga :)

Cape Grace

Grande Roche Hotel | Luxury Hotel in the Winelands

Heritage Le Telfair Golf & Spa Resort - 5 star hotel Golf Spa, Mauritius

Last edited:
Bo på One and Only i Kapstaden ett par nätter, bo på någon vingård i Stelenbosch, Lust & Vrede rekommenderas pga deras vin inte bott där själv men viner därifrån är gott, egentligen kan man inte misslyckas med Kapstaden och vindistrikten därikring vart man än kommer så är det förmodligen ett rese minne för livet.

Last edited:
Vi besökte Kapstaden i skiftet februari/mars i år. Det var perfekt klimat då tyckte vi, vi badade tom i havet! Det var lugnt på vägarna och inte speciellt mycket köer till Taffelberget eller Godahoppsudden. Vi önskar åka dit i höst igen men vet inte vilken månad som är bäst! Är det för kallt i oktober? Vi funderar också på början av december men jag har läst att sydafrikanerna har semester då. Är hotell och restauranger dyrare och mer fullbokade då?

Vi önskar bara strosa runt i Kapstaden och Stellenbosch samt besöka vingårdar. Samt besöka pingvinerna på Boulders Beach igen såklart! :)

Vi besökte Kapstaden i skiftet februari/mars i år. Det var perfekt klimat då tyckte vi, vi badade tom i havet! Det var lugnt på vägarna och inte speciellt mycket köer till Taffelberget eller Godahoppsudden. Vi önskar åka dit i höst igen men vet inte vilken månad som är bäst! Är det för kallt i oktober? Vi funderar också på början av december men jag har läst att sydafrikanerna har semester då. Är hotell och restauranger dyrare och mer fullbokade då?

Vi önskar bara strosa runt i Kapstaden och Stellenbosch samt besöka vingårdar. Samt besöka pingvinerna på Boulders Beach igen såklart! :)
Oktober är osäkert, om du vill vara säkrare på sol och uppåt 25 grader - satsa på mitten av november och framåt.

Goda nyheter för oss som gillar Kapstaden! Austrian börjar flyga Wien - Kapstaden tisdag och lördag fr o m OCT18 med B777.

Vienna – Cape Town OS 31 Tuesday and Saturday 10:15 a.m. – 10:40 p.m.
Cape Town – Vienna OS 32 Wednesday and Sunday 12:20 a.m. – 10:50 a.m.

Om man utgår från dagens tidtabell för connecting flights blir det bra transfertider från t.ex. Stockholm, cirka 1h min på nedresa och 2h på återresa.

Austrian Airlines to Launch Flight Service to Cape Town and Tokyo

Goda nyheter för oss som gillar Kapstaden! Austrian börjar flyga Wien - Kapstaden tisdag och lördag fr o m OCT18 med B777.

Om man utgår från dagens tidtabell för connecting flights blir det bra transfertider från t.ex. Stockholm, cirka 1h min på nedresa och 2h på återresa.

Härliga nyheter! Undrar hur Award-tillgängligheten kommer se ut.

Dock Oktober 2018... dvs flygen finns inte i GDS.erna ännu... Men den som vänta på något gott...

Toppen