Senaste nytt

Swedavia inför pristak på mat

mrestes

Medlem
Det roligaste med det hela enligt mig är att gubben som klagade är högt uppsatt i en bank, just den branschen som är känd för att ha tokhöga vinster och marginaler, många fall av skumma affärer med penningtvätt, och när/om affärerna går dåligt förväntar de att staten, dvs skattebetalarna, ska komma in och stå för notan.
 

Hvergang

Medlem
Det roligaste med det hela enligt mig är att gubben som klagade är högt uppsatt i en bank, just den branschen som är känd för att ha tokhöga vinster och marginaler, många fall av skumma affärer med penningtvätt, och när/om affärerna går dåligt förväntar de att staten, dvs skattebetalarna, ska komma in och stå för notan.

Han är makroekonom, så är väl inte så konstigt att han gör en observation och publicerar den på twitter. Dessutom var det knappast så att han taggade Swedavia och lobbade för någon typ av förändring eller påstod att det var ocker.
 

Hvergang

Medlem
Förövrigt så borde Swedavias pristak fungera som tänkt om man bara ser prisvärde som relationen mellan pris och det man får serverat, åtminstone enligt den teori jag kan.

Det blir såklart väldigt diffust när det kommer till räkmackor och hur de ska jämföras, men om vi tar en industrilager är det ganska lätt. Jämförelsepriset i stan blir kanske 89 kronor vilket innebär att maxpriset på flygplatsen blir knappt 100 kronor. Johan Javeus öl kostade 153 kronor vilket innebär att producentöverskottet efter förändringen borde sjunka med 55 kronor och nu bli konsumentöverskott, åtminstone för Johan som var villig att betala 153 kronor.

Restaurangen kommer nu sälja mycket mer öl vilket är lite av problemet. Det är inte orimligt att någon är villig att betala mer för att få sin öl serverad i en restaurang som är max halvfull och ha en lugn stund medan man dricker ölen. Prisvärde är subjektivt och behöver inte bara innefatta relationen mellan priset och hur mycket öl man får utan kan ju också innehålla en skön fåtölj med utsikt över plattan och inget spring runtomkring.

En restaurang som innan sålde räkmacka+öl för 422 kronor kommer inte se likadan ut efter förändringen, och om det är positivt eller negativt är upp till var och en.
 

Jonas Ohlsson

Ny medlem
Undrar om Swedavia kommer föregå med gott exempel och sänka parkeringsavgifterna på samma sätt till motsvarande pris i Stockholm plus tio procent, för att få ”bättre prisvärde”? Senast jag parkerade kostade det 98 kr på Arlanda för en timme - en bra bit högre än i Stockholms innerstad där taxan vanligen är 20-31 kr/timme.
 

sembl

Medlem
I en av världens dyraste städer så passade jag på att ta några bilder igår på morgonen på LGA för att illustrera priserna här. En bra frulle tex som lagas efter beställning.
 

Attachments

  • PXL_20231014_113104634.jpg
    PXL_20231014_113104634.jpg
    {memory} MB · Visningar: 238

RobHK

Medlem
Det roligaste med det hela enligt mig är att gubben som klagade är högt uppsatt i en bank, just den branschen som är känd för att ha tokhöga vinster och marginaler, många fall av skumma affärer med penningtvätt, och när/om affärerna går dåligt förväntar de att staten, dvs skattebetalarna, ska komma in och stå för notan.

Du har extremt dålig koll och köper alla myter med hull och hår, både de "tokhöga" vinsterna och lönsamheten ifrån att pyssla penningtvätt (den är kraftigt negativ). Att staten kan få hjälpa till köper jag dock, hade de inte varit så hade lönsamheten varit tvungen att vara betydligt högre. Det är ju inte enbart inom bank det sker, t.ex. inom flygvärlden har de ju stöttats rejält under Covid från statligt håll i många länder.

 

mha321

Medlem
I en av världens dyraste städer så passade jag på att ta några bilder igår på morgonen på LGA för att illustrera priserna här. En bra frulle tex som lagas efter beställning.
Som svensk gäller det att komma ihåg att det faktiska provet är 35-40% högre än det som står på menyn, med tax & tip. Men det tål fortfarande att jämföras....
 
Toppen