Senaste nytt

Svenska mobilabonnemang med bra roamingvillkor

Hachans

Medlem
Intressant! Du skulle inte vilja utveckla lite? Var i världen har ni haft skillnader? Villka telefoner har varit bättre och sämre?

USA. Amerikanska IPhone har fler band än den europeiska vilket gör att den går bra även i de amerikanska 5G nät som framförallt finns i städerna vilka har andra frekvenser än i Europa. Nu finns ju 4G kvar så ofta är det ingen större skillnad men med tanke på att det byggs ut så kan ju skillnaden bli större.

Jag har väl åkt fram och tillbaka ett par tre ggr i månaden mellan U:a och Sthlm sedan slutet av 2019 med 3, och surfar, webex/teams samt samtal (det blir ju avbrott ibland men jag har inte sett något geografisk samband direkt). Senast ett par ggr i förra veckan. Med iPhone 13 Pro och 13 mini inköpta i Sverige, om det gör någon skillnad. Hallon kanske inte har 5G täckning?

Det är ett hål i täckningen för de flesta operatörer exempelvis precis söder om Knivsta. Gå med i valfri pendlargrupp på Facebook så kan du se hur folk beklagar sig över detta på denna specifika plats. Det verkar vara lite väderberoende och så exakt hur stort täckningshålet är.
 

igelkotten

Medlem
Efter att på något sätt blivit rödlistad hos 3 (8 års kundhistorik, men de ville inte sälja en AppleWatch till mig och vägrade att uppge orsaken) så blev det tack och hej. Jag sade upp allting, och har begärt slutfaktura för min senaste telefon som köptes i september.

Nu blir det att testa Telenor framöver. De löste bra paketering av både abonnemang och AppleWatch. Med alla diverse e-simoperatörer för roaming, så ser jag mindre och mindre värde i 3världen, även om det såklart har varit riktigt smidigt.
Ryktas om att 3 kommer köpa upp Telenors verksamhet i Danmark och Sverige!

 
Det är ett hål i täckningen för de flesta operatörer exempelvis precis söder om Knivsta. Gå med i valfri pendlargrupp på Facebook så kan du se hur folk beklagar sig över detta på denna specifika plats. Det verkar vara lite väderberoende och så exakt hur stort täckningshålet är.
Jag pendlar inte, så jag undviker rusningstrafiken, vilket kanske minskar problemet.

Men folk gnäller otroligt mycket på allting nuförtiden, se bara hur det klagas på SAS och Pontus, jag tycker inte de funkar varken mycket sämre eller bättre än alternativen.

Just my 2cents.
 

HerrBot

Medlem
Hallonkunder har lägre prioritet än trekunder.

En annan intressant sak som kan påverka att man upplever olika täckning är att så vitt jag vet prioriteras företagskunder högre än privatkunder.

Är det här något du vet eller tror? Jag hör det här då och då, men har aldrig sett något belägg. Om det är sant är jag nyfiken på vad det betyder i praktiken, och varför de dyrare abonnemangen inte skryter med gräddfilen. Jag hade glatt betalat mer för det :)
 

M.K

Medlem
@Christiansson håller med om onödigt gnäll, jag är dock inte en sådan person, älskar både SAS och Pontus loungen ;-) Detta var mer ett konstaterande att Telenor har bättre täckning generellt än 3 (genom hallon) för mig. :)

Därför väljer jag Telenor som huvudabbonemang ( har endast billigast möjliga backup med Hallon) då jag med mina engagemang vill ha bäst möjliga nät.
 
@Christiansson håller med om onödigt gnäll, jag är dock inte en sådan person, älskar både SAS och Pontus loungen ;-) Detta var mer ett konstaterande att Telenor har bättre täckning generellt än 3 (genom hallon) för mig. :)

Därför väljer jag Telenor som huvudabbonemang ( har endast billigast möjliga backup med Hallon) då jag med mina engagemang vill ha bäst möjliga nät.
Absolut!
 

Rickard_O

Medlem
Blev att skaffa Tre nu för min del. De har en extremt bra kampanj på Samsung S23 Ultra nu denna vecka där man får telefonen för ca 12.000 kronor samt 100 kronor rabatt på abonnemanget (3 Världen). Dessutom var det bara några kronors skillnad på att ta 512 istället för 256GB minne.

Det är en besparing på ungefär 10.000 SEK på 2 år jämfört med om jag skulle fortsätta med nuvarande abonnemang hos Tele2 och köpa telefonen genom dom. De kunde helt enkelt inte matcha detta pris över huvud taget när jag ringde och pratade med dom.
Ett av skälen varför jag skaffade mitt abonnemang va den fina rabatten jag fick vid ett 36månaders avtal.
Hade aldrig betalt 499:-/månaden för enbart abonnemanget jag har, då är det mer prisvärt med något 2-300:- abonnemang och sen köpa simkort när man kommer fram eller e-sim. Gissningsvis lär man ju inte spendera 2-3000:- på olika simkort runtom i världen, iaf inte jag :)
Skaffade detta i typ november 2021.


1679157905425.png
 

M.K

Medlem
Jag fick precis mail från Hallon att de höjer månadsavgiften med 10:- för alla abb pga inflationen.

Dessutom börjar de ta betalt för sms från Sverige till EU med 59öre och 99öre till resten av världen.

Det mycket positiva som väger upp är att 5G äntligen kommer även till Hallon i Sverige. Inte bara med roaming utomlands i andra nät. Bra!
 

M.K

Medlem
Tips till er med Telenor som också cashar era iphones eller annat märke. Just nu erbjuder de dubbel surf (även roaming) till alla abbonemang i appen i ett år om man binder abbet i två år. Såg det nu och passar bra månadens sista dag.

Jag funderar därför på att hoppa på detta och därefter säga upp mitt andra abbonemang med Hallon där de även höjt avgiften på mitt abb (se föregående inlägg), samt ger numera värdelösa 300p/mån i dålig matkedja jag ej besöker längre.

Bra deal?
 
Last edited:

Dawes

Medlem
Tips till er med Telenor som också cashar era iphones eller annat märke. Just nu erbjuder de dubbel surf (även roaming) till alla abbonemang i appen i ett år om man binder abbet i två år. Såg det nu och passar bra månadens sista dag.

Jag funderar därför på att hoppa på detta och därefter säga upp mitt andra abbonemang med Hallon där de även höjt avgiften på mitt abb (se föregående inlägg), samt ger numera värdelösa 300p/mån i dålig matkedja jag ej besöker längre.

Bra deal?
Det första året låter ju onekligen bra, för egen del gillar jag inte den typen av lång förbindelse.
Vad gäller telenor i övrigt har jag bara gott att säga från min tidigare tid som kund, bra service osv.
 
Toppen