Senaste nytt

Strejkvarsel mot Flybe/SAS, sympatiåtgärder av Svensk Pilotförening

SK989

Medlem
Tydligen är inte strejkhotet över - det var bara kabinpersonalen hos GEC (=Flybe i Sverige, som flyger åt SAS på vissa inrikeslinjer samt till Finland) som fick kollektivavtal - inte piloterna!

Enligt Svenska pilotföreningens hemsida väntar fackliga stridsåtgärder fr.o.m. 25/2 både inom GEC och sympatiåtgärder hos andra bolag, bl.a. SAS och fr.o.m. 27/2 har flygarbetsgivarna varslat om lockout för piloter tillhöriga Svensk pilotförening (bara de anställda inom GEC, som jag förstår det).

Allt detta står på Svensk pilotförenings hemsida, daterat idag 24/2, men inga andra media verkar skriva om det. Är det jag som missförstår detta eller har media missat det?
 

Agö

Medlem
Ja, du har rätt:


2016-02-24
Utökade konfliktåtgärder träder i kraft vid midnatt
Svensk Pilotförening fortsätter medlingen med motparten Svenska Flygbranschen under onsdagen för att komma överens om ett kollektivavtal för piloter i Global Employer Company.

Piloter anställda av GEC flyger för det brittiska flygbolaget Flybe som är underleverantör till SAS.

Trots att medling pågått sedan 8 februari och Svensk Pilotförenings medlemmar vid GEC är uttagna i övertidsblockad sedan en vecka tillbaka har förhandlingarna ännu inte renderat i någon överenskommelse.

Vid midnatt natten till torsdag träder nya konfliktåtgärder i kraft. Medlemmar vid GEC lägger då ned arbetet under torsdagar, söndagar och måndagar. Svenska Flygbranschen har svarat genom att varsla om lockout för SPFs medlemmar från och med lördag 27 februari.

Förutom arbetsnedläggelse vid GEC träder också sympatiåtgärder i kraft för omkring 900 medlemmar i sex andra svenska flygbolag. Medlemmar i Amapola, Braathens Regional, Malmö Aviation, Novair, SAS och TUIfly försätts då i blockad mot att:

 Utföra övertidsarbete
 Överenskomma om att arbeta på lediga dagar
 Positioneringsflygas med inhyrda flygbolag

Dessutom innebär konfliktåtgärderna en blockad mot att hyra in ytterligare flygbolag för att utföra flygningar i dessa företag.

- Ett flertal flygbolag räknar med och planerar i den dagliga verksamheten med att piloter arbetar övertid eller arbetar på ledig dag för att utföra flygningar, säger Tommy Larsson, förhandlingschef i Svensk Pilotförening. Även om vi inte kan bedöma exakt vilken verkan det får, räknar vi med att det medför omfattande störningar såsom förseningar eller inställda avgångar.




Tillbaka
 

Tonton

Medlem
Help me out! Betyder detta att min resa till Svalbard ligger i farozonen?

Vet att det enbart är onsdag, men ifall saker går rätt åt pipsvängen, vad rekommenderar ni mig att göra? Boka in resa med T.e.x Norwegian istället?

Mina kommande flighter:

Fredag 26/2

LHR-CPH-LPI med SK1516 och SK1894

Måndag 29/2
ARN-OSL-LYR med SK0843 och SK4414
 

SK989

Medlem
Det betyder ju bl.a. att SAS-flygen till VBY och VAA ställs in fr.o.m. imorgon om strejken bryter ut och dessutom finns risk för störningar på alla SAS-linjer var piloter som är med i Svensk pilotförening ska flyga. Märkligt att media inte snappat upp det. Att SAS själva inte skriver om det är kanske inte så oväntat.
 

Valley

Medlem
Tydligen är inte strejkhotet över - det var bara kabinpersonalen hos GEC (=Flybe i Sverige, som flyger åt SAS på vissa inrikeslinjer samt till Finland) som fick kollektivavtal - inte piloterna!

Enligt Svenska pilotföreningens hemsida väntar fackliga stridsåtgärder fr.o.m. 25/2 både inom GEC och sympatiåtgärder hos andra bolag, bl.a. SAS och fr.o.m. 27/2 har flygarbetsgivarna varslat om lockout för piloter tillhöriga Svensk pilotförening (bara de anställda inom GEC, som jag förstår det).

Allt detta står på Svensk pilotförenings hemsida, daterat idag 24/2, men inga andra media verkar skriva om det. Är det jag som missförstår detta eller har media missat det?

Nej D I hade med det.
SAS: Svensk pilotfrening varslar
 
Toppen