Senaste nytt

Strejkvarsel mot Flybe/SAS, sympatiåtgärder av Svensk Pilotförening

Snackade lite med Pursern på SK086 imorse.
Hon var mkt nöjd med avtalet och tackade för vårt tålamod under veckan.
Det var inte värna ord hon använde om hur illa hon ansåg att hela situationen hanterats.
Ända sedan Juli när SAS började förhandla med FlyBe höjdes röster från Unionen om att kollektivavtal måste slutas.
Sen har det varit struts-metoden hela hösten...

Hon passade även på att uppdatera oss om läget gällande SPF strejken, vare sig 14:55 eller 18:00 VBY-ARN kommer flygas av FlyBe så vi får väl se hur dagen lider.

När vi väl kom fram till ARN såg hon återigen lite bekymrad ut. Medans hon öppnade dörren och skötte bestyren förklarade hon att ground crew, i synnerhet tankbilen, ansåg att de piloter som trots allt flög idag var strejkbrytare. Detta trots att de personligen inte tagits ut i strejk då de inte är anslutna till SPF. Så det var tveksamt om planet skulle tankas för retur till VBY...
 
När vi väl kom fram till ARN såg hon återigen lite bekymrad ut. Medans hon öppnade dörren och skötte bestyren förklarade hon att ground crew, i synnerhet tankbilen, ansåg att de piloter som trots allt flög idag var strejkbrytare. Detta trots att de personligen inte tagits ut i strejk då de inte är anslutna till SPF. Så det var tveksamt om planet skulle tankas för retur till VBY...
Skulle tankbilsföraren hitta på någon egen strejk? Jag blir ibland orolig för människors mentala hälsa när jag läser sådant...
 

Agö

Medlem
Skulle tankbilsföraren hitta på någon egen strejk? Jag blir ibland orolig för människors mentala hälsa när jag läser sådant...
Det är vanligt förekommande i konflikter att ett direkt berört fackförbund får stöd (läs: sympati) av andra fackförbund. Dessa andra fackförbund tar då ut en eller flera medlemmar i sympatistrejk. Är tankbilsföraren medlem i något fackförbund är det därmed inte alls otänkbart att han skulle omfattas av sådana sympatiåtgärder.
 
Det är vanligt förekommande i konflikter att ett direkt berört fackförbund får stöd (läs: sympati) av andra fackförbund. Dessa andra fackförbund tar då ut en eller flera medlemmar i sympatistrejk. Är tankbilsföraren medlem i något fackförbund är det därmed inte alls otänkbart att han skulle omfattas av sådana sympatiåtgärder.
Ja om det är organiserat i vederbörlig ordning så är det inga konstigheter, men tänker mig att berörda parter har kännedom om detta i god tid innan i sådant fall. Och därmed kan planera för det så att passagerare inte blir strandsatta etc.
 
Toppen