Vad tror ni om "risken" för sympatiåtgärder på andra linjer?
Jag har AGH-ARN-AGH på onsdag-fredag den här veckan.
Onsdag är lugn, eftersom ytterliggare åtgärder först kommer den 25/2
Om de inte är överens så kommer mer att hända på svenskt inrikes. Jag gissar (eller det vore klokt om de vill ha mest effekt för insatsen) att lägga sympatiåtgärderna där det får störst ekonomiska effekter för flygbolagen.
I inlägg #1 från
@Agö finns mer info:
Det utökade varslet innebär att SPFs medlemmar i GEC tas ut i partiell arbetsnedläggelse under torsdagar, söndagar och måndagar. Dessutom läggs en blockad mot att äta måltid ombord på flygplanen som ersättning för matrast.
Det innebär att även fredag är lugn. Däremot är torsdag osäker.
Konkret innebär om jag bryter upp det
@Agö skriver:
Det utökade varslet innebär att SPFs medlemmar i GEC tas ut i partiell arbetsnedläggelse under torsdagar, söndagar och måndagar.
Under dessa dagar kommer en del flyg att bli helt instälda. Omöjigt att säga vilka. Men det kommer få effekter.
Dessutom läggs en blockad mot att äta måltid ombord på flygplanen som ersättning för matrast.
Det kommer att innebära raster på marken och ger risk för förseningar, om turnarounden inte tillåter det. Förseningar riskerar även att ge följdförseningar.
Det kan också ge en stor effekt på longhaul, om de inte får ha rast ombord!
SPFs sympativarsel påverkar: Amapola Flyg, Braathens Regional, Malmö Aviation, Nova Airlines, SAS och TUIfly Nordic.
Eftersom även Malmö och Braathens Regional är med, finns det dessutom en risk att hela inrikessträckor drabbas. Värt att notera om det inte finns alternativ resrutt, med ex. tåg.