Senaste nytt

Strejkvarsel mot Flybe/SAS, sympatiåtgärder av Svensk Pilotförening

Är för lite insatt i lagstiftningen, men torde det inte vara SAS´s ensak? Om deras personal strejkar och de kan hitta andra som inte strejkar så torde det vara ok...
Då blir det strejkbryteri, liksom att ersätta ett inhyrt bolag som strejkar med ett annat eller köra själv....
 
Är för lite insatt i lagstiftningen, men torde det inte vara SAS´s ensak? Om deras personal strejkar och de kan hitta andra som inte strejkar så torde det vara ok...
Mkt svårt att tänka mig det. Man får väl inte ta in personal som ersättning för de som strejkar. Betecknas väl som strejkbryteri och facken ser nog gärna prygling och arkebusering som länpliga straff.
 
Det får man uppenbarligen (saknas lagstiftning om detta uppenbarligen). Sedan om det "ses" som dåligt eller ej är en annan sak. Personligen tycker jag gått SAS kunde göra det.
 
Seriöst ett slag då.

Idag hade jag 06:40-18:00 (VBY-ARN) Bokad som vanligt, igår kväll fick vi veta att 06:40 blev ombokad till 09:15 först. Sedan att ALLA sas flighter till och från VBY är helt inställda.
Än så länge är läget exakt så fortfarande, inga flighter kommer eller går VBY-ARN-VBY.

Så, vad har jag för möjlighet till lite extra EB som TP ägare? Nån vet säkert
 
Det får man uppenbarligen (saknas lagstiftning om detta uppenbarligen). Sedan om det "ses" som dåligt eller ej är en annan sak. Personligen tycker jag gått SAS kunde göra det.

Helt riktigt att det inte är olagligt, men pilotföreningen har som facklig stridsåtgärd lagt in blokad mot inhyrning av andra flygbolag under konflikten och om SAS ändå hyr in andra bolag för att köra t.ex ARN-VBY så kan facket gå till Arbetsdomstolen och kräva skadestånd.
 
Vad tror ni om "risken" för sympatiåtgärder på andra linjer?
Jag har AGH-ARN-AGH på onsdag-fredag den här veckan.
Onsdag är lugn, eftersom ytterliggare åtgärder först kommer den 25/2
Om de inte är överens så kommer mer att hända på svenskt inrikes. Jag gissar (eller det vore klokt om de vill ha mest effekt för insatsen) att lägga sympatiåtgärderna där det får störst ekonomiska effekter för flygbolagen.
I inlägg #1 från @Agö finns mer info:
Det utökade varslet innebär att SPFs medlemmar i GEC tas ut i partiell arbetsnedläggelse under torsdagar, söndagar och måndagar. Dessutom läggs en blockad mot att äta måltid ombord på flygplanen som ersättning för matrast.
Det innebär att även fredag är lugn. Däremot är torsdag osäker.

Konkret innebär om jag bryter upp det @Agö skriver:
Det utökade varslet innebär att SPFs medlemmar i GEC tas ut i partiell arbetsnedläggelse under torsdagar, söndagar och måndagar.
Under dessa dagar kommer en del flyg att bli helt instälda. Omöjigt att säga vilka. Men det kommer få effekter.
Dessutom läggs en blockad mot att äta måltid ombord på flygplanen som ersättning för matrast.
Det kommer att innebära raster på marken och ger risk för förseningar, om turnarounden inte tillåter det. Förseningar riskerar även att ge följdförseningar.
Det kan också ge en stor effekt på longhaul, om de inte får ha rast ombord!

SPFs sympativarsel påverkar: Amapola Flyg, Braathens Regional, Malmö Aviation, Nova Airlines, SAS och TUIfly Nordic.
Eftersom även Malmö och Braathens Regional är med, finns det dessutom en risk att hela inrikessträckor drabbas. Värt att notera om det inte finns alternativ resrutt, med ex. tåg.
 
Last edited:
Toppen