Strejkvarsel mot Flybe/SAS, sympatiåtgärder av Svensk Pilotförening

Agö skrev:Bokade du CPH-ARN med Köpenhamnscrew eller Stockholmscrew?Klicka för att utvidga...
A321, så Köpenhamnscrew. Såg att det bara var två flighter efter lunch som kördes med Boeing, 17:05 och 20:40 - så det var ganska lätta att undvka dessa.

palmen skrev:Så jag som inte är en frekvent resenär, mig bryr du dig inte om?Klicka för att utvidga...
Vadå, inte frekvent? Du har väl en liten plakett över din stol till Hongkong? "Reservad för @palmen"

olo skrev:A321, så Köpenhamnscrew. Såg att det bara var två flighter efter lunch som kördes med Boeing, 17:05 och 20:40 - så det var ganska lätta att undvka dessa.Vadå, inte frekvent? Du har väl en liten plakett över din stol till Hongkong? "Reservad för@palmen"Klicka för att utvidga...
Frekvent till Hong Kong ja, men jag gör ju inte ens en flight i veckan i snitt ;-).

Agö skrev:Du har fortsatt inte förstått innebörden i svenskan. Det står klart och tydligt i den text som jag citerat från SPF att det avser sex namngivna flygbolag flygbolag i Sverige, varav ett av dessa är SAS. Vad en inrikesflygning med SAS i Norge har att göra med detta förstår jag inte. Konflikten omfattar, såvitt jag vet, inte Norge. Det är en irrelevant parameter i diskussionen.Klicka för att utvidga...

Kverulering på høyeste nivå. Det står ingen steds i teksten at det SPESIFIKT gjelder Sverige, det er jeg som har spesifisert det og fått slengt tilbake at det er feil. SAS er et selskap som er svensk, norsk og dansk. Operasjonelt er den svenske trafikken mindre enn norsk og dansk. Derfor er det på sin plass å spesifisere hva man snakker om, framfor å bruke et så vidt begrep som SAS.

Aurora skrev:Kverulering på høyeste nivå. Det står ingen steds i teksten at det SPESIFIKT gjelder Sverige, det er jeg som har spesifisert det og fått slengt tilbake at det er feil. SAS er et selskap som er svensk, norsk og dansk. Operasjonelt er den svenske trafikken mindre enn norsk og dansk. Derfor er det på sin plass å spesifisere hva man snakker om, framfor å bruke et så vidt begrep som SAS.Klicka för att utvidga...
Det är SPF som använt SAS som begrepp (det finns citerat i tråden om du vill läsa, alt på SPF:s hemsida), givetvis i kontexten Sverige. Föreslår att du imorgon ringer SPF och ber dem ändra texten på hemsidan.

För oss andra är det dock tydligt att konfliktåtgärderna avser Sverige. Som sagt, du har fel och far med osanning.

Har SK 883 (ARN-OSL) bokad på torsdag 25/2. Flygs den med svensk eller norsk

crew ? Tänkte mest på om SPF utökar konflikten så vill man ju undvika problem..!

Kricka skrev:Har SK 883 (ARN-OSL) bokad på torsdag 25/2. Flygs den med svensk eller norskcrew ? Tänkte mest på om SPF utökar konflikten så vill man ju undvika problem..!Klicka för att utvidga...
Förut kunde man säga att 800-numren var norsk, men nu blandas det och ges på ARN-OSL tycker jag... Kanske @Aurora kan bidra med lite insider-info....

Är för lite insatt i lagstiftningen, men torde det inte vara SAS´s ensak? Om deras personal strejkar och de kan hitta andra som inte strejkar så torde det vara ok...

Svante skrev:Är för lite insatt i lagstiftningen, men torde det inte vara SAS´s ensak? Om deras personal strejkar och de kan hitta andra som inte strejkar så torde det vara ok...Klicka för att utvidga...
Då blir det strejkbryteri, liksom att ersätta ett inhyrt bolag som strejkar med ett annat eller köra själv....

Svante skrev:Är för lite insatt i lagstiftningen, men torde det inte vara SAS´s ensak? Om deras personal strejkar och de kan hitta andra som inte strejkar så torde det vara ok...Klicka för att utvidga...
Mkt svårt att tänka mig det. Man får väl inte ta in personal som ersättning för de som strejkar. Betecknas väl som strejkbryteri och facken ser nog gärna prygling och arkebusering som länpliga straff.

Det får man uppenbarligen (saknas lagstiftning om detta uppenbarligen). Sedan om det "ses" som dåligt eller ej är en annan sak. Personligen tycker jag gått SAS kunde göra det.

Svante skrev:Varför slingar man inte Visby idag alls? Någon som har någon idé?Klicka för att utvidga...

Kalmarkärran (736) till Arn imorse var relativt välfylld, hade nog krävts en 738 för att få plats med Visbyresenärerna med. Men ligger nog andra saker bakom, hade man velat skaka fram en sådan hade man nog löst det.

Seriöst ett slag då.

Idag hade jag 06:40-18:00 (VBY-ARN) Bokad som vanligt, igår kväll fick vi veta att 06:40 blev ombokad till 09:15 först. Sedan att ALLA sas flighter till och från VBY är helt inställda.

Än så länge är läget exakt så fortfarande, inga flighter kommer eller går VBY-ARN-VBY.

Så, vad har jag för möjlighet till lite extra EB som TP ägare? Nån vet säkert

Svante skrev:Det får man uppenbarligen (saknas lagstiftning om detta uppenbarligen). Sedan om det "ses" som dåligt eller ej är en annan sak. Personligen tycker jag gått SAS kunde göra det.Klicka för att utvidga...

Helt riktigt att det inte är olagligt, men pilotföreningen har som facklig stridsåtgärd lagt in blokad mot inhyrning av andra flygbolag under konflikten och om SAS ändå hyr in andra bolag för att köra t.ex ARN-VBY så kan facket gå till Arbetsdomstolen och kräva skadestånd.

AndersSt skrev:Vad tror ni om "risken" för sympatiåtgärder på andra linjer?Jag har AGH-ARN-AGH på onsdag-fredag den här veckan.Klicka för att utvidga...
Onsdag är lugn, eftersom ytterliggare åtgärder först kommer den 25/2

Om de inte är överens så kommer mer att hända på svenskt inrikes. Jag gissar (eller det vore klokt om de vill ha mest effekt för insatsen) att lägga sympatiåtgärderna där det får störst ekonomiska effekter för flygbolagen.

I inlägg #1 från @Agö finns mer info:

Agö skrev:Det utökade varslet innebär att SPFs medlemmar i GEC tas ut i partiell arbetsnedläggelse under torsdagar, söndagar och måndagar. Dessutom läggs en blockad mot att äta måltid ombord på flygplanen som ersättning för matrast.Klicka för att utvidga...
Det innebär att även fredag är lugn. Däremot är torsdag osäker.

Konkret innebär om jag bryter upp det @Agö skriver:

Agö skrev:Det utökade varslet innebär att SPFs medlemmar i GEC tas ut i partiell arbetsnedläggelse under torsdagar, söndagar och måndagar.Klicka för att utvidga...
Under dessa dagar kommer en del flyg att bli helt instälda. Omöjigt att säga vilka. Men det kommer få effekter.

Agö skrev:Dessutom läggs en blockad mot att äta måltid ombord på flygplanen som ersättning för matrast.Klicka för att utvidga...
Det kommer att innebära raster på marken och ger risk för förseningar, om turnarounden inte tillåter det. Förseningar riskerar även att ge följdförseningar.

Det kan också ge en stor effekt på longhaul, om de inte får ha rast ombord!

SPFs sympativarsel påverkar: Amapola Flyg, Braathens Regional, Malmö Aviation, Nova Airlines, SAS och TUIfly Nordic.

Eftersom även Malmö och Braathens Regional är med, finns det dessutom en risk att hela inrikessträckor drabbas. Värt att notera om det inte finns alternativ resrutt, med ex. tåg.

Back