Senaste nytt

[STREJK AVSLUTAD]Ingen catering från Köpenhamn pga olaglig strejk

Jag tror också att man kalkylerar med att detta händer så pass sällan att det blir billigare att ta kostnaden när den uppkommer än att ligga med en högre kostnad hela tiden för att ha beredskap.

Dessutom så gissar jag att SAS betalar per levererad portion vilket innebär att utebliven leverans, som i det här fallet, ger en "omedelbar besparing" i motsvarande grad. Det är säkert dessa pengar som man ger ut i form av vouchers. Ingen tror väl på allvar att SAS betalar flera tusen per portion ens i Business class trots att biljettpriset kanske är 20 000 SEK?

Att jag som resenär sedan får mindre för pengarna när jag köper mat på en dyr flygplats är ju tråkigt. Detta faktum samt reducerad upplevelse i övrigt bör självfallet kompenseras på något sätt, men detta är nog något som man får lösa med SAS efteråt. På samma sätt kommer troligtvis SAS att begära någon form av ersättning från Gate Gourmet. Det borde ju faktiskt finnas någon klausul som reglerar detta i avtalet dem emellan.
 
Jag tror det är en dansk förhandlingskultur i detta fall verkar det som att deras arbetsgivare sa upp ett par ingående avtal vilket gjorde att man gick ut i strejk. För länge sedan var jag anställd i Danmark och jag kan säga att det är långt ifrån vår "Svenska modell" (MBL etc......).

Ja, så är det. Jag har jobbat mycket med danskar i mitt tidigare yrkesliv och varit anställd av ett danskt företag i Sverige men har förstått att arbetsrätten och arbetsmarknaden skiljer sig ganska markant från hur vi gör i Sverige.
 
I såna här fall skulle man önska att det var en flexibel organisation och att kreativiteten flödade. Skicka en springare till taxfree och fixa några flaskor från flygplatsen och ta med in i kabinen till de som åker C. Töm lagret på godispåsar och mackor och dela ut. Det är tanken som räknas...
 
Toppen