ResenärenLars
Medlem
Jag tror också att man kalkylerar med att detta händer så pass sällan att det blir billigare att ta kostnaden när den uppkommer än att ligga med en högre kostnad hela tiden för att ha beredskap.
Dessutom så gissar jag att SAS betalar per levererad portion vilket innebär att utebliven leverans, som i det här fallet, ger en "omedelbar besparing" i motsvarande grad. Det är säkert dessa pengar som man ger ut i form av vouchers. Ingen tror väl på allvar att SAS betalar flera tusen per portion ens i Business class trots att biljettpriset kanske är 20 000 SEK?
Att jag som resenär sedan får mindre för pengarna när jag köper mat på en dyr flygplats är ju tråkigt. Detta faktum samt reducerad upplevelse i övrigt bör självfallet kompenseras på något sätt, men detta är nog något som man får lösa med SAS efteråt. På samma sätt kommer troligtvis SAS att begära någon form av ersättning från Gate Gourmet. Det borde ju faktiskt finnas någon klausul som reglerar detta i avtalet dem emellan.
Dessutom så gissar jag att SAS betalar per levererad portion vilket innebär att utebliven leverans, som i det här fallet, ger en "omedelbar besparing" i motsvarande grad. Det är säkert dessa pengar som man ger ut i form av vouchers. Ingen tror väl på allvar att SAS betalar flera tusen per portion ens i Business class trots att biljettpriset kanske är 20 000 SEK?
Att jag som resenär sedan får mindre för pengarna när jag köper mat på en dyr flygplats är ju tråkigt. Detta faktum samt reducerad upplevelse i övrigt bör självfallet kompenseras på något sätt, men detta är nog något som man får lösa med SAS efteråt. På samma sätt kommer troligtvis SAS att begära någon form av ersättning från Gate Gourmet. Det borde ju faktiskt finnas någon klausul som reglerar detta i avtalet dem emellan.