[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Aurora skrev:Hva med å stille spørsmålet til SPF?Forslag fra min side:*Hvorfor skal det være forskjell på kaptein og styrmenn ad tjenestereise?*Når man reiser i tjenesten er det greit å få noe å spise på + komme tidlig av flyet, særlig hvis man har en ARN-LPA-ARN slinge hvor man bruker oppmot 14 timer i cockpit aktiv jobbing.Klicka för att utvidga...
Hur ofta åker piloterna upp samma morgon till Arlanda som de flyger ARN-LPA-ARN? Den flighten avgår oftast vid 6 på morgonen, mig veterligen kommer det inte in flighter så tidigt så att de kan hinna med 0615 från ARN.

Om problemet är mat går det ju att lösa utan att de ska behöva sitta framför en papperslapp.

Och hur viktigt är det att snabbt komma av flyget. Jag sitter oftast vid vingen och kommer av planet på 3 minuter efter att första person gått av. Att få vänta 3 minuter extra ombord för att flyga 14h kan inte vara jättejobbigt i jämförelse och påverkar nog inte pilotens förmåga att utföra sitt jobb.
 


Och Google hänvisar till den mest tillförlitliga källan i Sverige: SCB

Stora skillnader i ln mellan hgst och lgst betalda yrken



64 800 kr , Sveriges 8:e högsta snittlön....



Och den lönen är grundlönen, utan traktamenten och andra tillägg..... och vad jag vet har piloter inget verksamhets-, personal- eller ekonomisktansvar, vilket de flesta andra som har högre snittlön har.
 
JoelG skrev:Om nu SAS har så dåliga villkor och löner, varför sökte då 1750 st för att få någon av de 220 tjänsterna som lades ut?1 750 piloter söker jobb på SAS - HDKlicka för att utvidga...
EXAKT!! Det är det här jag menar, som jag även skrev för något år sedan under liknande omständigheter. Passar det inte, sök nytt jobb. Det finns alltid någon annan som sköter jobbet lika bra som kan ta din plats.



Låt de äldre missnöjda piloterna gå och in med nya färska piloter som inte än hunnit köpa dyr villa på Lidingö, miljonbil och sommarställe där bättre och bättre villkor varje år behövs för att driva sin överkonsumtion. (generaliserar lite, jag vet)
 
Mikael S skrev:Det är väl en fullt rimlig lön med tanke på ansvar etc de har.Lönerna ligger för övrigt rätt lika bland de större flygbolagen, som SAS, Norwegian, Ryan mfl. Villkoren i övrigt skiljer sig dock mkt åt.Klicka för att utvidga...


Hur baserar du det? Jämför du med andra med samma ansvar? I så fall vilka arbetsgrupper? Skulle gärna vilja att du utvecklade det resonemanget. Eller är det bara en siffra taget ur luften?
 
Aurora skrev:Med disse ordene føles det på meg som at du ikke helt har innsikt i hverdagen til en pilot. Anbefaler å snakke litt med flight crew om hvordan hverdagen deres er. Gjerne følge de i løpet av en dag.... You'd be surprised.Klicka för att utvidga...
Kan så vara. Nu är det inte någon gigantisk skillnad på Plus och Go om man ändå får mat.



Jag tror det är ganska ovanligt att ett företag prioriterar sina anställda framför betalande kunder. Dom flesta är nog väldigt måna om att de som betalar ska känna sig väl bemötta.



En gång hade jag bokat Go-plats precis bakom plus. Jag var oerfaren och kollade inte vid incheckning. Då hade de flyttat mig långt bak till en plats jag inte ville ha. Jag såg då att det satt SAS-pilot på den plats jag bokat. Jag tyckte inte det var ok att jag som betalande får flytta på mig för en anställd ska få en bra plats. Jag förstår inte att man som företag gör den prioritering. Hade de sålt en biljett till ett dyrare pris än min biljett hade jag haft en förståelse för det.
 
KalleSus skrev:Ett och annat (för att inte säga många) inlägg i den här tråden, tangerar den sandlådementalitet som frodas på Flygtorget.Klicka för att utvidga...


Helt enlig på den punkten ! Flygtorget är ett dagis av wannabe piloter som tror dom kan och ett fåtal som gett upp att diskutera i forumet för att det är meningslöst att försöka övertyga ett tangentbords troll att han / hon / Hen ha fel...
 
hur långt fram erbjuder SAS nu gratis ombokning till alternativa rutter? I morgon? Tisdag? Familjen ska iväg på tisdag och jag försöker gärna få iväg dem med Lufthansa eller Austrian istället för att vänta och chansa, men bokar jag om på egen hand går priset upp från knappt 4000 kr till 21000 kr...
 
Dagis nivå ..vart har BC tagit vägen..!?



Så fort löner kommer på tal blir det sandlådenivå likt Flygtorget..måste BC också gå den vägen undrar jag !?
 
Jag har en enkel resa bokad med poäng ARN-LLA ikväll med kidsen. Den är förstås inställd. Har därför säkrat upp och bokat ytterligare en i morgon kväll med SK 002. Jag tror dock att även denna blir inställd. Jag har pratat med SAS och enligt dom får dom inte använda sig av Norwegian. Utbudet är som bekant ganska begränsat till Luleå. Vad är alternativen?



Kan jag köpa fullprisbiljetter med Norwegian och få ersättning? Av SAS? Ta det via försäkringsbolaget (Folksam)?



Edit: Skatterna till resan är betalda med AMEX Elite.
 
Som nämt tidigare i tråden så går det nu att boka om flighter fram T.o.m. 13 Juni. Jag och min mor är bokade på SK1524 LHR- ARN på kvällen den 13e.



Bör man vara proaktiv och redan idag försöka ringa kundtjänst för att boka om, eller vänta tills vi är på flygplatsen imorgon?
 
Tåg? Vilket just nu för visso är riktigt sunkigt på grund av banarbeten på alla håll och kanter. Nattåg 91 kräver i natt 2 (!) byten - i Västerås och Bålsta!
 
Back
Top