Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

mha321

Medlem
Dom brukar först boka om alla med C klass bokningar till Star Alliance partner, sedan medlemmar med respektive EB nivå.. så länge det finns platser på Star Alliance partner, d.v.s Lufthansa, SN etc...
Right. Men de betalar knappast ordinarie pris för de ombokningarna, och därmed är de nog betydligt mindre villiga att ersätta utlägg för en fullflex business-bilijett med annat bolag. Som dessutom är gjord innan det var strejk.
I Norge ble pilotene enige 9-10 timer på overtid etter fristen, og flyene gikk som normalt også "etter fristen gikk ut".
Så var det väl även sist SAS hotade med strejk. Men de ställde in en hel del flygningar trots att strejken inte blev av, eftersom de räknade med att den skulle bli och inte vill få dem stående på outstation. Jag själv bokades om via CPH den gången eftersom det skulle strejkas på ARN-AMS men de inte strejkade på CPH-basen. Satt sedan i loungen på ARN och såg på direktsänd TV från utanför fönstret när strejken avblåstes 30min innan mitt flyg skulle gått (men det var fortsatt inställt).
 
A

Aurora

Guest
Så var det väl även sist SAS hotade med strejk. Men de ställde in en hel del flygningar trots att strejken inte blev av, eftersom de räknade med att den skulle bli och inte vill få dem stående på outstation. Jag själv bokades om via CPH den gången eftersom det skulle strejkas på ARN-AMS men de inte strejkade på CPH-basen. Satt sedan i loungen på ARN och såg på direktsänd TV från utanför fönstret när strejken avblåstes 30min innan mitt flyg skulle gått (men det var fortsatt inställt).

Vet helt fint hvordan SAS' operasjonelle strategi fungerer, altså.... :D ;)
 

henke12

Medlem
Right. Men de betalar knappast ordinarie pris för de ombokningarna, och därmed är de nog betydligt mindre villiga att ersätta utlägg för en fullflex business-bilijett med annat bolag. Som dessutom är gjord innan det var strejk.

@Nikolas


Låter helt rimligt, Det som är det tråkiga i kråksången är att det nu inte finns en enda flygstol till Kroatien på lördag i princip som inte ankommer sen kväll och 17 mellanlandningar:(
 

FF#1

Medlem
Fick just veta att 1750 planet från Arlanda till Luleå är inställt, ombokad till 1825 som jag undvek just för strejk risken...:-/

Får se vad det blir. Rödnäsa...hotell eller tåg?

Edit verjar inte gå något natt tåg från Stockholm i kväll, bara från Göteborg?
 

AABack2ARN

Medlem
Edit verjar inte gå något natt tåg från Stockholm i kväll, bara från Göteborg?

SJ-Tåg 94 (eller 10094 som det heter så här års) till Narvik avgår tidigare än vanligt under perioden 9-14 juni för att hinna förbi Gävle innan banarbeten sker nattetid. Tåg 92 från Göteborg till Luleå omleds så att det inte passerar Stockholm eller Arlanda under denna period.

Varför skulle det fungera bra med SJ som alternativ om SAS strejkar tror ni? :(
 

Filip

Medlem
Funderar på resan jag med familj har i C nästa vecka, GOT-CPH-BOS / 1 natt i Boston sedan BOS-TPA.(separat bokning)

Bokar SAS om till annat Star Alliancebolag eller erbjuder de enbart ombokning till senare datum vid strejk?

Om SAS bokar om till *A. Kan man be om försök till ombokning direkt till TPA eller är det strikta med att vi skall hamna i BOS oavsett försening.


Ett tillägg, har något varit med om att man kunnat avboka ett ben på resan? Tänker i det här fallet på GOT-CPH, den biten hade vi kunnat lösa med annat färdmedel.
 
Toppen