Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Nackdelen med att lägga kostnaden glasögonen på din 90 tkr pilotlön blir ju att dina 1500 kr Rayban med 58% skatt (kommunal skatt på säg 33% + statlig skatt + värnskatt) gör att lönetillägget måste vara 3571 kr. Med arbetsgivaravgifter och sociala avgifter så är beloppet uppe i 4693 kr. Har man dessutom lön enligt kollektivavtal motsv. ITP så tillkommer tjänstepensionen som kostnad med ytterligare 30% på bruttolönen + särskild löneskatt med 24,26 % på pensionsbeloppet. Kostnaden för SAS för dina Ray-Bans är nu uppe i 6024 kr. Och i ärlighetens namn påverkar ju även lönetillägget din semesterlön (vilket blir en kostnad i balansräkningen, och i teorin kan fås ut i pengar), så vi slänger väl på ytterligare 428 kr och landar in på 6452 kr jämt. Med reservation på felräkningar på någon krona hit eller dit... :) Kanske får bli Ö&B-glasögon ändå.

Ok. Sorry. Lite avvikelse. Men i Sverige är det roligt att räkna på vad saker kostar företagen på riktigt...

En sak jag funderat på. När strejken utbröt var viss personal på olika ställen i Europa. Hur kom dom hem? Får SAS betala för att flyga hem piloter som strejkar? Att annan personal flygs hem kan jag förstå.
Piloterna åkte affärsklass, övriga i eko - allt i linje med policyn.

Kan någon berätta vad gemensam lönetrappa/löneskala innebär?

Om det innebär att de nyanställda piloterna får samma lönenivåer som de "gamla" har väl SAS precis utraderat besparingen på pilotlöner som gjordes för några år sedan?
Funderat på det också, var inte hela poängen att skapa en långsiktig lösning 2012? Det är uppenbart att resan då var långt ifrån tillräcklig för att ändra kultur, självbild och finansiellt resultat ordentligt. Reagerade med stor förvåning på intervjun med piloten där han förklarade att de inte ville vara i "strykklass" och jämförde med KLM och Lufthansa. "Det är endast propellermatarbolag som ligger under" etc. Herregud, de spelar ju i korpen på alla plan för tillfället. Jaja skönt att det är över och kan bara fortsätta hoppas att något händer som säkrar existensen på längre sikt.

Sista lönen jag fick som pilot var 194k där jag jobbade. Ute i världen så är lönesättningen efter tillgång och efterfrågan, inte bara som pilot. Å ander sidan så är det take care of yourself som gäller.
Att sätta ett värde på vilket jobb och prestation som helst är svårt för att inte säga omöjligt. Idag styr bara ekonomi. Titta på svensk sjukvårdspersonal som flyttar till Norge och över natten mer än fördubblar sina löner och förmåner.
SAS piloterna verkar i en miljö och ekonomi där både anställd och arbetsgivaren är pressade ekonomiskt av skatt arbetsgivaravgifter etc. Svenskar och skandinaver är dyra på drift helt enkelt.
Från läktarperspektivet tycker jag ingenting men kan konstatera att dom i lön och förmån ligger långt under "världsmärket" iaf för piloter. Valde själv att lämna en gång i tiden och flyga för det jag blev erbjuden och det jag accepterade. Det blev tufft men kul och ekonomisk crash ibland men det brukade ordna på nåt sätt.
En miss tror jag är poängen vad media i Sverige missade i strejken är vad piloterna riktigt menade är att
samma jobb ska ha lika lön och att hålla jobben i SAS för skandinaver. Se på byggindustri och sjukvård där lönedumping är helt vild. Tror jag att det är i Sverige.
Min tro är att facket för SAS piloter vill visa även andra branscher vad som kan hända, billigare arbetskraft outsourcad och inhyrd från utlandet.
Det är min kritik till piloter i SAS att dom inte vågar säga rakt ut.
Min kritik till SAS ledning är att dom utnyttjar ett komplicerat skattesystem i Skandinavien där skickliga jurister gör gällande att det är piloternas och personalens fel att SAS inte fungerar.
Bägge är utsatta för ett sk strukturfel.
I övrigt har jag inga värderingar.

Mvh

Sista lönen jag fick som pilot var 194k där jag jobbade. Ute i världen så är lönesättningen efter tillgång och efterfrågan, inte bara som pilot. Å ander sidan så är det take care of yourself som gäller.
Att sätta ett värde på vilket jobb och prestation som helst är svårt för att inte säga omöjligt. Idag styr bara ekonomi. Titta på svensk sjukvårdspersonal som flyttar till Norge och över natten mer än fördubblar sina löner och förmåner.
SAS piloterna verkar i en miljö och ekonomi där både anställd och arbetsgivaren är pressade ekonomiskt av skatt arbetsgivaravgifter etc. Svenskar och skandinaver är dyra på drift helt enkelt.
Från läktarperspektivet tycker jag ingenting men kan konstatera att dom i lön och förmån ligger långt under "världsmärket" iaf för piloter. Valde själv att lämna en gång i tiden och flyga för det jag blev erbjuden och det jag accepterade. Det blev tufft men kul och ekonomisk crash ibland men det brukade ordna på nåt sätt.
En miss tror jag är poängen vad media i Sverige missade i strejken är vad piloterna riktigt menade är att
samma jobb ska ha lika lön och att hålla jobben i SAS för skandinaver. Se på byggindustri och sjukvård där lönedumping är helt vild. Tror jag att det är i Sverige.
Min tro är att facket för SAS piloter vill visa även andra branscher vad som kan hända, billigare arbetskraft outsourcad och inhyrd från utlandet.
Det är min kritik till piloter i SAS att dom inte vågar säga rakt ut.
Min kritik till SAS ledning är att dom utnyttjar ett komplicerat skattesystem i Skandinavien där skickliga jurister gör gällande att det är piloternas och personalens fel att SAS inte fungerar.
Bägge är utsatta för ett sk strukturfel.
I övrigt har jag inga värderingar.

Mvh
Så för att gå totalt OT, du har gått i pension nu? :)

Fråga till experterna. Jag skulle åkt sas hem från Malaga idag, men blev då ombokad till lufthansa. Nu blev det planet 2 timmar sent så jag fastnade i Frankfurt. Allt har funkat ok, men är jag lufthansas eller SAS kund just nu?

Toppen