Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Tja. Den anställde kan ju köpa vad den vill för sin lön, och den kommer ju att beskattas enligt gängse regler. Så något kvitto eller liknande behövs ju inte.

Men även med kvitto, som bolaget betalar, känns det väldigt tveksamt om solglasögon och skor ska räknas som skyddutrustning - och därigenom inte göra det till en förmån för den anställde. Just skor brukar väl vara uttalat att det ska handla om just skyddsskor. Så visst, i princip kan ju den anställde lämna in ett kvitto, få pengarna tillbaka och sedan förmånsbeskattas för förmånen.

Från Skatteverket (gällande avdrag i deklarationen - men det är ju samma princip rörande skyddskläder/-utrustning):
Kläder som du använder i ditt arbete räknas normalt som privata levnadskostnader och du får inte göra avdrag för dem. Du får bara göra avdrag för dina utgifter för skyddsutrustning och skyddskläder.

Som skyddskläder räknas sådana kläder som har skyddsegenskaper mot frätande ämnen eller mekaniska skador eller mot väta, värme eller kyla som beror på annat än klimatförhållanden. Som skyddsutrustningräknas hjälm, skyddsglasögon, hörselskydd och skor med stålhätta. Den skyddsväst som en polisman använder i tjänsten när det finns risk för skador med skjut- och stickvapen kan också vara avdragsgill.

En förutsättning för avdrag är att skyddskläderna eller skyddsutrustningen varit nödvändig för att du ska kunna göra ditt arbete och att arbetsgivaren inte hållit dig med denna utrustning.
Om jag har förstått det rätt är detta en Win-Win situation för bägge parter. Piloterna slipper hålla på med admin saker för att få sina pengar för att sedan ändå bli beskattade för det. För SAS del så slipper adminpersonal att fixa alla kvitton/löner...

Det har vad jag förstår aldrig varit tal om att inte beskatta den här förmånen. Utan det som har varit på bordet har varit att istället för att skicka in kvitton på inköp lägga till det på lönen. Så det är samma skatt som betalas oavsett. Skillnaden är att du slipper skicka in kvitton.

Om jag har förstått det rätt är detta en Win-Win situation för bägge parter. Piloterna slipper hålla på med admin saker för att få sina pengar för att sedan ändå bli beskattade för det. För SAS del så slipper adminpersonal att fixa alla kvitton/löner...

Yes. Exakt så tolkar jag det med. Kan inte se några sätt att slippa beskattningen på den typen av inköp. Så förutsatt att alla piloter nyttjar den möjligheten att lämna in sina kvitton så skulle det inte bli någon skillnad för SAS, piloter eller Skatteverket att bara lägga på summan på lönen. Ja, förutom mindre administration för alla då... :)

Den egentligan skillnaden är väl att om du inte tar in kvitto för det så får alla X kr, även om de inte faktiskt spenderar dem. Går man mot kvitto så får man 4971kr om det är precis det man lagt ut. Om detta sedan betalar sig i form av minskad administration kan säkert någon räkna på...

Det framgick ju ganska tydligt i inlägget från @Smithy tidigare att det skattades som lön oberoende av om det betalades ut mot kvitto eller schablonmässigt.

Sedan vet jag inte om det på något sätt kan påverka bolagets möjligheter att dra av moms.

Lägger man summan på lönen skall väl också företaget betala sociala avgifter och eventuella insättningar för pension etc. Det kan bli ganska dyrt för företaget.

Piloter och annan flygande personal har ju ganska stora förutsättningar att handla "lyxvaror" i länder där priserna är betydligt lägre. Men om man uppger ett svenskt pris på en uppenbarligen nödvändig rolex-klocka jämfört med vad man betalar för en äkta klocka i något annat land kan man ju dessutom göra sig en hacka - och man kan visa upp en klocka om någon frågar...

Lägger man summan på lönen skall väl också företaget betala sociala avgifter och eventuella insättningar för pension etc. Det kan bli ganska dyrt för företaget.

Piloter och annan flygande personal har ju ganska stora förutsättningar att handla "lyxvaror" i länder där priserna är betydligt lägre. Men om man uppger ett svenskt pris på en uppenbarligen nödvändig rolex-klocka jämfört med vad man betalar för en äkta klocka i något annat land kan man ju dessutom göra sig en hacka - och man kan visa upp en klocka om någon frågar...

Piloter har väl Breitling eller IWC Pilot Collection ;)

Behövs inga kvitton och man får summan per automatik kan man ju även välja att hoppa över inköpen och därmed öka sin faktiska kontanta lön med 6500kr.

Behövs inga kvitton och man får summan per automatik kan man ju även välja att hoppa över inköpen och därmed öka sin faktiska kontanta lön med 6500kr.
Självklart kan man hoppa över att köpa solglasögon och köra utan......(dock vill jag nog inte sitta på det planet....):eek:;)

Om jag förstått det rätt står väl vissa plan på fel ställe. Så det lär säkerligen bli vissa följdförseningar under morgondagen.
En sak jag funderat på. När strejken utbröt var viss personal på olika ställen i Europa. Hur kom dom hem? Får SAS betala för att flyga hem piloter som strejkar? Att annan personal flygs hem kan jag förstå.

Toppen