Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Jag kan ge bägge parter delvis rätt i den här soppan. SPF borde inse att SAS inte har de ekonomiska musklerna som krävs för att möta deras krav på löneökning. Samtidigt tycker jag att det är ett anständigt krav att ha ett och samma löneavtal för anställda piloter. Problemet är väl att de piloter som har det "förmånligare" avtalet inte vill ge upp det och SAS har inte råd att låta "B-laget" komma till samma nivå som de etablerade piloterna, därav deras åsikt om att det är ett avtal som kostar ca 10%. SPF får ta sig i kragen när man har sagt nej till medlarnas bud och komma med ett förslag som kan övervägas vara rimligt av motparten.
Vidare så håller jag med SPF om att tolkningen av nuvarande kollektivavtal måste bli tydligare, det tjänar bägge parter på (konfliktrisker minskar).
Slutligen, anser piloterna att de tappat 20% av lönen i jämförelse med likvärdiga flygbolag, byt arbetsgivare. Piloter är inte bristvara då det finns många som är beredd att betala för att få flyga. Det var så DY bemannade under deras strejk....

Verkar av någon anledning inte funka lägga in länkar till lonestatistik.se, men där finns snittlöner för byggnadsarbetare och det skulle förvåna mig om ingångslönerna för byggarbetare ligger högre än branschens snittlöner

Jasså? Tänk på din gamla mor och vem som tar hand om henne

Om min mor nu ska flyga så är det piloten som är ansvarig för det.

Om hon ska opereras är det en läkare som är ansvarig. Om hon får hjärtsjukdom är det en läkare. Om hon ska få medicin är det en sjuksköterska. Om hon behöver hjälp att gå på toaletten/insulin/sondmat/mat/bäddning kan en undersköterska hjälpa henne.

Förlåt mig för att jag tycker att en pilot utför ett mer krävande yrke och förtjänar en högre lön.

Oj, är ingångslöner för en byggarbetare 28800? Har du någon bra källa på det? Det är ju ungefär där läkare och andra långa akademiska utbildningar ligger.

Jag skrev som sagt ungefär

Från Medlingsinstitutet:s statistik

Urval av överenskommelser träffade under år 2013 med lägstlöner/minimilöner för 18 år och äldre

Sveriges Byggindustrier/Svenska Byggnadsarbetareförbundet/ Byggavtalet

Avtalsår 2015

Yrkesarbetare 25 976 kr

http://www.mi.se/files/PDF-er/lagstlonerny.pdf

(Man kan naturligtvis hävda att byggbranschen är en skyddad verkstad där bristen på
konkurrens från utlandet drivit upp lönerna för lågutbildade till skrattretande nivåer,
men det är en annan diskussion)

Jag skrev som sagt ungefär

Från Medlingsinstitutet:s statistik

Urval av överenskommelser träffade under år 2013 med lägstlöner/minimilöner för 18 år och äldre

Sveriges Byggindustrier/Svenska Byggnadsarbetareförbundet/ Byggavtalet

Avtalsår 2015

Yrkesarbetare 25 976 kr

http://www.mi.se/files/PDF-er/lagstlonerny.pdf

(Man kan naturligtvis hävda att byggbranschen är en skyddad verkstad där bristen på
konkurrens från utlandet drivit upp lönerna för lågutbildade till skrattretande nivåer,
men det är en annan diskussion)
Det där är väl inte en ingångslön? Kollar man på övrig arbetstagare med en anställning under 12 månader är lönen runt 18k. En ganska stor skillnad.

Det där är väl inte en ingångslön? Kollar man på övrig arbetstagare med en anställning under 12 månader är lönen runt 18k. En ganska stor skillnad.

Enligt den gällande texten i Byggavtalet är utländska arbetstagare utan svenskt yrkesbevis att anse som ”övriga arbetstagare” och ska enligt avtalet få 88 procent av full lön.
källa
Byggnads nya EU-linje | Byggindustrin

Vad de i byggavtalet menar med övrig arbetstagare 1, 2 eller 3 orkar jag inte bry mig om
https://www.byggnads.se/siteassets/kollektivavtal/extra/byggavtalet-2010-supplement-2015.pdf

F.ö. var min kommentar menat som ett skämt, som uppenbarligen inte gick fram,
dvs. att det finns ännu mer överbetalda yrkesgrupper än piloter.

Toppen