Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

28 800 SEK/månad är alltså ingen dålig ingångslön. Tycker jag.

För ett yrke som inte kräver akademiska studier torde det vara bland de absolut högsta ingångslönerna. Dessutom i ett yrke där det finns väldigt många sökande till tjänsterna. Många bristyrken där man skriker efter folk har ju betydligt lägre löner.

Jag är för att parterna skall lösa sina avtal själva men här är det uppenbarligen något som är väldigt fel. Undrar om det finns någon bransch som strejkar så ofta som flygbranschen och ibland undrar man om inte målsättningen verkar vara att det skall slå så hårt som möjligt mot 3:e man. Har väldigt svårt att förstå varför man inte t ex kan undanta charterflygningar så man slipper strandsatta "småbarnsfamiljer på semestermål".

Det är stor skillnad på SAS och Norwegian även i sådana här saker.
Det är det verkligen. Norwegian tog väl in externa wet lease på helt nya avtal. Och hävdade att det var ok så länge de flygplan som de ordinarie piloterna skulle flugit stod kvar på marken.

Samtidigt kan man ju tycka att det vore ok att med befintliga resurser flytta om. Alltså inte ta in fler, men tex flytta några atr till att flyga på de "större inrikes linjerna" istället för de minsta.

Resultatet blir ju andra drabbade passagerare eftersom trafiken på de små destinationerna får ta smällen då.

Jag tror man är klart tveksam till att ta över från dk/no. Gör man det genom att kalla in extra personal så kommer det garanterat att ses som strejkbrott (med rätta tycker jag). Och flyttar man folk som annars skulle flugit tex inrikes Norge så får man mycket mycket mer jobb med att förklara vilka flyg som ställs in och varför.

För ett yrke som inte kräver akademiska studier torde det vara bland de absolut högsta ingångslönerna. Dessutom i ett yrke där det finns väldigt många sökande till tjänsterna. Många bristyrken där man skriker efter folk har ju betydligt lägre löner.

Jag är för att parterna skall lösa sina avtal själva men här är det uppenbarligen något som är väldigt fel. Undrar om det finns någon bransch som strejkar så ofta som flygbranschen och ibland undrar man om inte målsättningen verkar vara att det skall slå så hårt som möjligt mot 3:e man. Har väldigt svårt att förstå varför man inte t ex kan undanta charterflygningar så man slipper strandsatta "småbarnsfamiljer på semestermål".

Fast "inte kräver akademiska studier" är väl inte helt rättvist då du ska läsa en hel del utbildning som bara inte råkar vara akademisk. En pilotutbildning är knappast billig heller.

Fast "inte kräver akademiska studier" är väl inte helt rättvist då du ska läsa en hel del utbildning som bara inte råkar vara akademisk. En pilotutbildning är knappast billig heller.

Akademiska studier innebär att man får akademiska poäng. Flygskolorna har inte den statusen idag så vitt jag känner till, men rätta mig gärna (med källa).

Det finns ju gratis utbildning på flygskolor som även är studiemedelsberättigad, att det finns alternativ som är dyra gäller väl i så fall även alla som t ex läser på ett utländskt universitet inom ekonomi, medicin eller annat med höga terminsavgifter.

Det finns ju gratis utbildning på flygskolor som även är studiemedelsberättigad, att det finns alternativ som är dyra gäller väl i så fall även alla som t ex läser på ett utländskt universitet inom ekonomi, medicin eller annat med höga terminsavgifter.

Tromsø og Lund, 2 stk. Tromsø har inntakskrav tilsvarende forsvarsmakten, minus "killer-instinct". Plass til 10-14 stk per termin. Hvor finnes disse ellers i Europa?

Rejält tjockt på Måndagens avgångar med LH och BA nu. De som blir inställda imorgon och på måndag kommer få svårt att boka om. Jag knep sista platsen (D) på ARN-FRA kl 10.00 så det ska nog bli av att jag kommer till Toronto till slut.

Är inga flighter på sträckan Stockholm-Köpenhamn utförda av danska besättningar längre?

ARNCPH.png

Eller beror detta på att det är lördag? På Stockholm-Oslo v erkar det vara något mer jämnfördelat...

Toppen